Gå til innhold

Redusert jordarbeiding på gras


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med redusert jordarbeiding på grasmark med f.eks Amazone catros.

 

Jeg har relativt mye stein som jeg napper fram hver gang jeg pløyer, og dette har gjort at jeg ser på evt. andre løsninger til pløyinga. I håp om at dette kan lette steinplukking''''s arbeidet vesentlig. (litt dårlig tilgang på steinplukkere)

 

Jeg ser for meg sprøyting med glyfosat, kjøre møkk og deretter kjøre over med catros.

 

Råd/frarådinger mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med redusert jordarbeiding på grasmark med f.eks Amazone catros.

 

Jeg har relativt mye stein som jeg napper fram hver gang jeg pløyer, og dette har gjort at jeg ser på evt. andre løsninger til pløyinga. I håp om at dette kan lette steinplukking\'\'\'\'s arbeidet vesentlig. (litt dårlig tilgang på steinplukkere)

 

Jeg ser for meg sprøyting med glyfosat, kjøre møkk og deretter kjøre over med catros.

 

Råd/frarådinger mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geiranimo_1

Joda, skålharv kan funke, men for at jordarbeidet skal gjerast skikkeleg, må det gjerne vere litt tyngde på dei og det vil kreve en traktor med minst 120 hk. Eit anna viktig punkt er at du må kjøre over jordet to gongar for at det skal blli eit godt såbedd.

 

Eit anna alternativ er jordfres/horisental-harv som oss har. Garden vår ligg oppå fjellet, 500 m.o.h, så det seier seg sjølv at oss har mykje stein i jorda. Av nettopp den grunnen kjøpte oss ein jordfres og forskjellen er som natt og dag. No treng oss berre å kjøre over stykket enten med ei skuffe på traktoren og plukke opp dei få steinane som jordfresen har rota opp, eller berre plukke medan ein tromlar med ei skuffe fram på lastaren f.eks.

 

Dette er mi erfaring\;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym
Tror planen din kan fungere greit jeg, men det beste er om du får sprøytet og kharvet om høsten. To overkjøringer med Catros da. Så kjører du en eller to ganger til om våren. Da har du såbedd. Fordelen er att torva får omdannet seg litt over vinteren. Problemet over tid med slikt opplegg er at du alltid vil dra med deg litt jord fra kulene, og legge det igjenn i dumpene. Det medfører at det kommer opp stein på kulene, og disse vil stikke opp litt formye til at slåmaskina liker dem særlig godt... Jeg tror man hver andre-tredje gang bør ta jobben med å pløye.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har du ei vanleg S-tinna fjørharv? Prøv den før du kjøper dyr skålharv. Brakkar du om hausten, er torva temmeleg omdanna om våren. Då er det berre å spreie husdyrgjødsla før du kryssharvar. Så kan du så. Det kan sjå ut som ei ruskemark etterpå. Men frøet spirer. Steinplukkinga etterpå er kraftig redusert samanlikna med å pløye først.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...