Gå til innhold

Bruk av areal


Gjest

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen kan hjelpe med forslag til arealbruk. Lite småbruk,vil prøve å utnytte jorda. Indre Østland,del bratt parti. Ca. 14 da. Har ingen husdyr. Forslag,erfaringer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei,

 

Skal du ha sau,mjølkekyr, stuar...?. Er det 14mål dyrka eller 14 mål beite? Må ha meir info, då kan eg hjelpa deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Farmhand_1
JD 5820: Ca. 4 mål er for bratt for traktor,resten er dyrkbar. Har noe skogsareal rundt. Ca. 6 mål dyrka på fjellet. Har ikke driftsbygning. I utgangspunktet ikke tenkt på arbeidskrevende husdyr. Har fast jobb,men har ønske om å hindre gjengroing og bruke arealet. På forhånd takk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Her er det produksjon dom juletre eller pyntegrønt som slår meg fyst. Men og frukt, bær eller grønsaker. Har du mulighet for å få spreieareal, og vill ha dyr er pelsdyr lite arealkrevende men har større investeringer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Farmhand_1
JD 5820 og billy the kid : Takk for forslag. Har dere noen korte tips om oppstart eller produksjon?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei

 

plant fruktrær på det arealet du ikkje kommer til med traktor , på resten av arealet kjøper du deg en beitepusser og kjører over noen ganger for året . da holder du skogen vekke samt du får litt frukt og avling uten for mykje arbeid og kostnad. om du senere da får mere areal og vil starte med husdyr så er det enkelt og ta enga i bruk til grashøsting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har ikkje erfaring med frokt i innlandet, men dreiv i 3 år med frokt før eg byta til sau. Hadde ca: 25mål med morilder, eple og pærer. Beitepussa mellom rastene når da passa. Mykje arbeid som var ein av grunnane til at eg bytta til sau. No har eg 30mål dyrka med gras og 50 vinterfora sau. Mykje arbeid med da og men fann ut at da var betre for meg.

 

Lykke te!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaNo91

Er det noen med husdyrproduksjon i området rundt deg?

Kanskje du kan få lånt deg beitedyr, noen sauer eller storfe. Om du selv står for gjerder til å holde de inne på område og nødvendig tilsyn må jo det være en ettertraktet avtale for en travel bonde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest billy_the_kid_1
Det er vell omtrent det dummeste du kan gjer. Ta jobben med gjerde for at andre skal få ha dyr på din mark. Og Så ta ddi haim til slakt..........
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...