Guest Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Lurer på om noen kan hjelpe med forslag til arealbruk. Lite småbruk,vil prøve å utnytte jorda. Indre Østland,del bratt parti. Ca. 14 da. Har ingen husdyr. Forslag,erfaringer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Hei, Skal du ha sau,mjølkekyr, stuar...?. Er det 14mål dyrka eller 14 mål beite? Må ha meir info, då kan eg hjelpa deg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Farmhand_1 Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 JD 5820: Ca. 4 mål er for bratt for traktor,resten er dyrkbar. Har noe skogsareal rundt. Ca. 6 mål dyrka på fjellet. Har ikke driftsbygning. I utgangspunktet ikke tenkt på arbeidskrevende husdyr. Har fast jobb,men har ønske om å hindre gjengroing og bruke arealet. På forhånd takk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest billy_the_kid_1 Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Her er det produksjon dom juletre eller pyntegrønt som slår meg fyst. Men og frukt, bær eller grønsaker. Har du mulighet for å få spreieareal, og vill ha dyr er pelsdyr lite arealkrevende men har større investeringer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest billy_the_kid_1 Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Glemte og honningproduksjon. Gjerne i kombinasjon med frukt bær? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Trur frukt e da besta for deg. Du har for lite areal til sau,stutar og lignande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Farmhand_1 Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 JD 5820 og billy the kid : Takk for forslag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Farmhand_1 Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 JD 5820 og billy the kid : Takk for forslag. Har dere noen korte tips om oppstart eller produksjon? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Hei plant fruktrær på det arealet du ikkje kommer til med traktor , på resten av arealet kjøper du deg en beitepusser og kjører over noen ganger for året . da holder du skogen vekke samt du får litt frukt og avling uten for mykje arbeid og kostnad. om du senere da får mere areal og vil starte med husdyr så er det enkelt og ta enga i bruk til grashøsting.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Farmhand_1 Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Anonym: Takk for forslag. Noen med erfaring fra frukt dyrking i innlandet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Har ikkje erfaring med frokt i innlandet, men dreiv i 3 år med frokt før eg byta til sau. Hadde ca: 25mål med morilder, eple og pærer. Beitepussa mellom rastene når da passa. Mykje arbeid som var ein av grunnane til at eg bytta til sau. No har eg 30mål dyrka med gras og 50 vinterfora sau. Mykje arbeid med da og men fann ut at da var betre for meg. Lykke te! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest LaNo91 Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Er det noen med husdyrproduksjon i området rundt deg? Kanskje du kan få lånt deg beitedyr, noen sauer eller storfe. Om du selv står for gjerder til å holde de inne på område og nødvendig tilsyn må jo det være en ettertraktet avtale for en travel bonde? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Farmhand_1 Posted July 27, 2014 Share Posted July 27, 2014 Takk for alle forslag! Skal undersøke disse nærmere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest billy_the_kid_1 Posted August 20, 2014 Share Posted August 20, 2014 Det er vell omtrent det dummeste du kan gjer. Ta jobben med gjerde for at andre skal få ha dyr på din mark. Og Så ta ddi haim til slakt.......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.