Gå til innhold

Drive gård sammen med foreldre før overtagelse


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er oppvokst på et småbruk i oppland, men flyttet som så mange til byen for å arbeide etter endt utdannelse. Det er ingen aktiv drift på gården, all jord er bortleid og skogen drives stort sett med hjelp fra landbrukskontor/skogeierlag. Det er kun min mor som er igjen og bor på gården nå.

 

I løpet av mellom 5 og 10 år ønsker jeg å flytte tilbake til gården og bo der. Frem til det skjer ser jeg gjerne at det fortsatt er min mor som eier stedet. Jeg ønsker likevel å forvalte gården som om den var min i denne perioden. Dvs. styre utleie av jord, skogsdrift, investeringer i utstyr og vedlikehold av bygninger. Min mor og jeg er helt enige om at dette vil være en god løsning. Vi unngår bo/driveplikt for meg som eier og får større frihet i forhold til når ting skal skje.

 

Jeg har yngre søsken som jo også skal arve min mor. Mange av de investeringene jeg ønsker å gjøre på gården kommer først og fremst meg tilgode når jeg tar over og da er det naturlig at det ikke skal gå på bekostning av mine søsken. Ser for meg å kjøpe ny traktor, større restaurering av låve etc. Investeringer det ikke vil være fornuftig av min mor å gjøre dersom hun skulle solgt gården til noen andre.

 

Hvordan kan vi løse dette på best mulig måte økonomisk og praktisk? Er det noen som har erfaring fra tilsvarende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hvis du er eldst og du og din mor er enige om at du skal ta over skjønner jeg ikke problemstillingen ? Er det ikke bare å ta over og så drive det som du ønsker da ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Du må nok ta en prat med en regnskapsfører. Boplikten vil du nok få fritak for i en periode uansett. Investeringene vil gi deg redusert skatt fra annen inntekt frem til du flytter.

 

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det er no ikkje berre å investere i utstyr om en ikkje er eigar, en må jo vere næringsdrivande med omsetning for å få momsfradrag. Blir dyrt å kjøpe som privatperson..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kjempe bra at du tenker på søsknene dine nå. :-) Det kommer til å spare deg for mye krangling som kunne oppstått senere.

 

Se om det er mulig å overta nå men å få utsatt boplikt. Det vil være det mest ryddige. Men uansett så er det veldig lurt å snakke godt sammen om alle sider av saken nå. Være åpen om investeringer drift og regnskap på gården og få hjelp til arv og overdragelse av en som er opptatt av å gjøre det rettferdig for alle parter. Da bevarer dere familefreden og alle parter kan være fornøyd.

 

Det er også en fordel at du er eldst så dere trenger ikke å ha en opprivende debatt om hvem som skal overta eller hvem som er mest skikket/ønsket.

 

Overdragelse kan bli veldig bra dersom man tenker seg nøye om og starter med åpen dialog tidlig. Er dessverre alt for mange som ikke tenker seg om og så går det galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spelarjakob_1

Du bør absolutt eige sjølv det Du skal investere på. Dersom Du greier å overbevise Skattevesenet om at Du etter å ha investert i traktor og oppattbygging av driftsbygning i ei litt lang periode ( ta det litt på sikt ), skal drive med overskot, kan det hende at Du får det til. ( frådragsrett )

Det er ei ganske stor verden av reglar å forhalde seg til når det gjeld vedlikehald og påkosting, på gardsbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...