Gå til innhold

Gård, særkullsbarn, problemstilling.


Gjest

Anbefalte innlegg

Har en problemstilling som skaper masse småkrangel i huset. Skulle gjerne hatt andre sitt syn på hvordan jeg kan løse en slik konflikt.

 

Litt fakta: Gårdeier 50 år, samboer 45 år, felles barn på 5 år. Gårdeier har fra et annet forhold et barn på 15 som bor med eks samboer et annet sted i landet. Dette barnet har da 1.odelsrett.

Gården er et småbruk på ca 90 da flatt jordbuksland, ca 280 da utmark av varierende art, noe kan brukest til beite. Gårdsdrift er grønnsaker, potet, bær, gir pr idag ca 0.6 årsverk og er vel et bruk som må drivest sammen med en deltidsjobb ved siden av.

 

Det er 3 bustadhus på gården, men kun ett som tilfredstiller dagens krav. De 2 andre er et lite hus som kan egne seg som et kårhus, det andre er et eldre hus som før var hovedhus og trenger en god del renovering for å tilfredstille dagens krav, i størrelsesorden 1/2 million kr. Alle hus ligger ganske samlet med avstand ca 40 m.

Samboer krev at jeg skal prøve å skille fra det nyeste huset til den som ikke skal overta gården i fremtiden, dette for å sikre mitt yngste barn. Det er og det eneste huset som ligger slik til at en fradeling ville vere mulig.

 

Jeg syns dette er vanskelig å gjøre. Sansynlivis ville jeg også få problemer med å få dette godkjent, kanskje er det umulig. Men har problemer med å få henne til å forstå dette. Noen tips her, noen som har vert i lignende situasjon??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...