Gå til innhold

Overta odelsgården?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg og familien har nå flyttet "hjem" for å overta gården etter foreldrene mine. Vi levde i den tro at dette var et ønske fra min familie sin side, likesom det var for oss. Vi har i ettertid begynt å lure på om dette var virkeligheten fra mine foreldre og søsken. Uansett har jeg nå mast meg til at det skal komme en taksering på gården, og nå har den endelig kommet.Der kan jeg selvfølgelig pirke på enkelte ting, men noe skiller seg veldig ut. Mine foreldre vil beholde utstyrsbygning/garage (og alle maskiner og traktorer ol) selv. Denne bygningen ligger da i toppen gå gårdsveien, etter å ha kjørt rundt tre vegger av huset. Det er ingen annen bygning til å ha traktorer/maskiner/utstyr ol. på gården, ei heller område som passer til dette i nærheten til gården. Jeg prøvde å snakke om dette som helt klart blir et problem for oss, men fikk ingen forståelse. Heller tvert i mot. Det jeg lurer på nå... blir dette en heftelse på gården? Lurer på å kontakte aktuell takstfirma om dette, men ville lufte det her først... Takk for konstruktive innspill og tanker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hvis de ønsker å beholde full eiendomsrett over redskapshus/garasje må de såvidt jeg skjønner søke å fradele dette fra resten av gården. Spørsmålet er om landbruksmyndighetene vil godkjenne dette ettersom det er eneste redskapshus på gården? Er det kårhus på gården eller felles bolig for alle generasjoner? Ligger redskapshus garasje i tilknytning til kårhus?

Ang traktorer/maskiner og annet løsøre så kan dine foreldre gjøre som de vil med dette mener jeg. Uansett er det normalt at dette takseres for seg selv og kan dermed selges til hvem som helst, selv om det normale er at neste generasjon tar over maskiner til takst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det er ikke kårbolig på gården, men en utskilt tomt med hus ca. 100 meter unna gården. Slik jeg har forstått det, vil mine foreldre disponere dette utstyrsbygget så lenge de lever/har mulighet til å bruke det, for så at all rett går over til gården. De har ikke tenkt å skille ut bygget med grunn, for det vet de at de ikke vil få godkjent. At de vil ha utstyret selv er greit det, men bygget er et problem. Spesielt med tanke på at all ferdsel fra/til bygget må gå rundt huset (vi har små barn), og at vi kun har dyrkamark som eneste tomt til evt .ny utstyrsbygning. Men den har vi ikke råd til å ofre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svenn_7840_1
Her anbefaler jeg deg å ta kontakt med en rådgiver som lever av gårdsoverdragelser og taksering. Familiære bånd er vanskelige ved overdragelse, og her er det lett å innrømme den eldre generasjon mer rettigheter enn de egentlig bør ha. Disse rettighetene blir så tinglyst og gjelder til begge har gått bort. Det som fungerer i dag kan bli til et rent helvete om 10 år. Det er ingenting det blir så mye krangel om som retten til å beferdes på et bestemt område. Pass deg for å gå i denne fella, søk råd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adole_1
Ja, dette er jeg veldig skeptisk til selv. Jeg har prøvd på dialog i familien, men kommer ikke fram/videre. Tenkte kontakte takseringsfirmaet som er benyttet, men som sagt ville jeg sondere terrenget litt her. Ikke så mange å rådføre seg med heller, og situasjonen er vanskelig egentlig. Mulig det er vanskelig og plutselig skulle &quot\;gi&quot\; fra seg arvestykke og livsverket, men det er nå en gang sånn. Som 70-åring er man jo ikke ungdom lenger. Men &quot\;7. far i huset&quot\; tror jeg er ganske dekkende...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Er ikke bare negativt at du ikke skal ta over maskiner/løsøre. Så lenge det selges til takst er det kanskje bare en fordel å slippe å kjøpe utdatert utstyr/utstyr som kanskje ikke er relevant for din drift og heller stå fritt til å kjøpe bare det du trenger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg lurer på hvorfor han ønsker det? Skal du drive gård? Eller skal han? Jeg har hatt en stegvis overdragelse da det var et omfattende bruk og min far var godt under pensjonsalder. Det har vært flere kilder til konflikter og vi har begge vært misfornøyde på forskjellige områder. Det vi har lært er at selv om det gjør vondt og begynne å snakke om det løser det mange problemer. Spenningene reduseres. Ikke ta lett på det. Penger er alltid en kilde til konflikt.

Når det gjelder utstyr ville jeg ikke brydd meg, men også her prat sammen om det. Før avtaler skal skrives. Når avtale skrives ville jeg brukt landbruks økonomisk rådgivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Adole_1

Det er jo vi som skal overta, men jeg har jo stilt samme spørsmål til far\; vil dere selge eller ikke???

Jeg sa at da får heller foreldrene mine skille ut redskapshuset (blir nok ikke godkjent av komm...), men da sa de at det ville være dumt å skille ut fra gården.. De vil ha bruksrett så lenge de lever eller til så lenge de ønsker, var svaret.

Jeg har pratet med den aktuelle takserings-bedriften, og de skjønner mitt problem. De foreslo at vi evt. bygde et nytt redskapshus i umiddelbar nærhet til mine foreldres hus, for husfredens skyld, evt. gikk med på bruksrett på eksisterende bygning (også for fredens skyld).

Men nå kjenner jeg at jeg begynner og få nok. Lurer på å om jeg skal si\; selg alt, eller la være!

Nå vet jeg ikke hvem jeg lenger kan snakke med om saken.

Er ikke rart det blir færre gårdbrukere, hvis det skal være så vanskelig å overta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Spør deg sjølvom du trur du vil leve godt på den gården med dei betingelsane? Er svaret nei, kjøp ein gård på det åpne markedet og la noen andre stri med det eller la foreldrA dine ha det. Eg kjenner ikkje situasjonen, men når desse betingelsane foreligger er det et vist spenningsnivå i lufta. Og da må ein spør seg sjølvom ein vil ha det slik....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det høres litt bakstreversk ut av foreldrene dine... Hva skal de med redskapshus, traktor og utstyr dersom du skal drive jorda? Når du er i oppstarten kan det være en fordel å starte med litt rimeligere utstyr, så kan du heller bytte ut ettersom økonomien tillater det. Kan som sagt ikkje se at det er argumenter for de å beholde disse tingene med mindre det er andre elementer som ikkje er opplyst om her...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på det som er sagt tidligere: her ligger det mange framtidige konflikter og lurer! Når dere ikke klarer å bli enige om å overta alle bygningene til gardens bruk, hvordan blir da driftsforholdene i framtida? Hvor mange små og store ting vil dere slite med å bli enige om!

 

Jeg er helt på din side slik saken ser ut herfra. Kanskje det kunne vært en ide å ta et felles møte med takstmann/rådgiver og foreldre? Snakk evt. med jurister i Bondelaget, de er flinke på dette, og vet helt sikkert om en lokal rådgiver du kan kontakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...