Gå til innhold

odel


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei æ lurer på om æ kan brue odel på bare skogbruk?har havnet i en arvesak dær dæm sir at d ik e odel,men æ finn ut at d skal være odel dær,plusss at d e noen teiger å,så lure på ka æ skal gjøre nu.æ står helt fast nu,men æ har veldig god følese på at d e odel dær.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips! Kontakt bondelaget eller en advokat. Husk bare at en odelsløsning er dyrt og du må forvente å betale markedspris på eiendommen. Hvis en mor og far ikke vil at eldste unge med best odel skal overta, så har de full rett til det. Dagens marked gjør at odelsretten ofte har lite og si hvis man ønsker at for eksempel neste unge i søskenflokken skal overta. Det er fordi den eldste med best odel da må kreve odelsløysning og det vil si etter takst. Takst er det samme som markedspris og du vil da måtte betale full pris på gården. Fint hvis man har penger til dette, for da er du sikret gården, men du har ikke rett på noe arv og ved uvennskap trenger ikke foreldrene dine å gi deg noe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki ja,men d ligg et testament inn i bilde,å æ har lest at vist man går før odel så gjeld ik d testamente.å alle ser ut til å gå bak ryggen min i denne saken,d e advokat inne i bilde,men di andre folkene har leid han inn,å han e blitt bebostyrer nu,har sendt han mail men vill ikk høre på mæ,virker som om at dæm ik vill ha noe med mæ å gjøre,trur dæm har slått sæ på lag disse arvingene mot mæ.dæm e odel dæm å,men æ står litt sterker enn dæm, før at d e bare damer.å pappa som e dø nu,va født i 53.så d e nåka mufings hær.ser ut til at dæm skjule nåka,d e vel kanjse d at d e odel dær ute.før dæm vet vel damene at æ vill slå dæm i denne saken.oki skal prøve å ta kontak med bondelaget da.går d ant å sende dæm mmaill?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1

Jeg tviler på om landbrukskontoret på stående fot kan si så mye om det er odel, og evt. hvem som har odel på en eiendom. Det er ganske komplisert materie. Tror heller ikke du får så mye hjelp av bondelaget, de har en viss &quot\;gratis&quot\; rådgivning for oss som er medlemmer, men husk at vi betaler flere tusen kroner i året i medlemsavgift for den tjenesten. Du må nok ta fram lommeboka og finne en advokat som har greie på arveoppgjør og spesielt landbrukseiendom og være forberedet på at det kommer til å koste penger. Du kan sikkert begynne med å lese denne siden, der får du svar på endel sentrale spørsmål:

http://www.advokatenhjelperdeg.no/artikler/den-vanskelige-odelsretten/#odelseiendom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki ja,men har tenkt mæ godt om nu,så ser ut til at d blir odelshev på mæ,,men vente til mandag å ser,før æ trur advokaten har annmeldt mæ?vet ik d før mandag,tenkte å annmelde han tilbake på tvist siden han pluselig e blitt bebostyrer i en sak han ik kan nåka om.så har vist fått en advokat å på naken pluss saken å,den e tøff syns æ,så får se på mandag ka d blir til da,vist advokaten har andmeldt mæ så kjøre æ meneskerettkonvesjon+menskeærkrenkelse,da blir han fri før jobb.dokker ane ik før en sak æ har havnet i,helt sykt,æ har plager å så æ må plages med,el kalle d pzyikisk plager.å d skal man ha når d gjelder en sånn odelsak som dette har æ funnet ut.har man ik krav på frirettshjelp vist man plages med zyikiske plager en lov ifra 1840 trur æ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest det du skriver så lurer jeg litt. Men dette er ganske enkelt... Finn ut om du har best odel noe som er relativt enkelt. Har du det så har du to valg: 1 krev odelsløsning via lokale tingrett innen 6 mnd etter salg.( dette krever penger for du må betale full markedspris) alt.2 har du ikke odel så ikke tenk mer på dette! Du har ikke krav på noe og foreldrene dine kan gi alt til noen andre hvis de vil! Lykke til

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt det ikke er etter dine foreldre har du det veldig travelt da det inntrer innskrenkninger i odelskretsen fra 1. januar 2014!

Om det er damer har ingen betydning lengre for rekkefølgen, bare fødselstidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det snakk om både odel og arv så langt jeg forstår det. Skal ikke si noen om odel nå, men dersom det er arveoppgjør fra foreldre (var det ikke far som var død?), har du krav på arv, uavhengig av testamentet. En viss andel av arveoppgjøret (mener å huske det var 40%) SKAL fordeles likt på LIVSARVINGER (barn) før resten kan fordeles etter andre kriterier (testamentet). Lykke til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svenn_7840_1
Jeg ville tatt kontakt med en av disse som driver med overdragelse og takst av landbrukseiendommer. De mest erfarne av dem har kjørt titusener av overdragelser, og har nok sett det meste. Det viktigste er å få klarlagt om det var odel på bruket. Dersom salg/arv skjedde i 2013, kan jeg ikke tenke meg at ny odelslov i 2014 vil påvirke akkurat din sak, (Ingen lov kan gis tilbakevirkende virkning), men det må en ekspert uttale seg om.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Svenn sier så blir salg som er gjort i 2013 (forhåpentligvis) ikke berørt av begrensningene i odelskretsen. Men det er interresant når han sier at ingen lov kan gis tilbakevirkende kraft når det er snakk om odel, da odelsloven er endret med tilbakevirkende kraft (1975). Forhåpentlig vis den eneste, men det kan ha skjedd en gang til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Oki saken e avsluttet da. Di andre livsarvingene sa at d ik va odel dær. D har ik vore drift på gården på masse år nu. Men æ har lest at d kan hvile odel. Noe. Hørt om d da? Finnes d Myntbrev på odel? D va en rar sak æ havnet i da. Dette va onkel til pappa da. Å pappaen min e jo godt vekk før noen år siden da. Æ trur d va den første gården dær å på den plassen da. D va oldefarn min som had den gården da. Så sønn hans bodde dær da når oldefarn min gikk bort.å han har ik drevet noe gård da den tiden han bodde dær da. D finnes teige også i denne saken. Æ lurer litt på ik advokat har gjort nok undersøkelse med odel? D stamme ifra 1900 tallet å dette. Vet ik kansje d e litt før gammelt at d kan hvile odel dær da? Æ har hatt så god trur på at d e odel dær da. Men kansje æ tar feil da kæm vet. Ka burde æ gjøre med dette hær da? Noen som har et forslag om dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...