Gjest Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Har sett på noen filmer på youtube av Terribärgarn from Östervåla og det er imponerende hvor store maskiner han trekker med den lille vinsjen. Skjønner han bruker flere taljer for å få dette til, men ser at han ofte har bare et festepunkt på den nedkjørte maskinen. Hvordan kobler han for å lage utvekslingen ? Finnes det kurs/informasjon om berging/bilberging på nettet ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jens_P._1 Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Er det noen som kan noe om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristan Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Ser at han hadde festet en kasteblokk til gravemaskinen. da halverer han hastigheten og dobler kraften. Enden av vaieren har han nok sikkert festet i en stubbe i nærheten av vinsjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 23. desember 2013 Del Skrevet 23. desember 2013 Sjekk denne feltmanualen her fra US Army: https://archive.org/details/Fm20-22VehicleRecoveryOperations I tillegg til det som er sagt om _en_ kasteblokk, så kan man ta wiren gjennom en kasteblokk nummer to ved "\;ankeret"\; (som kan være et tre/stubbe, eller et annet kjøretøy enn det med vinsjen på -manualen har mange eksempler) og tilbake til havaristen igjen\; da helst festet et annet sted enn den første blokka. Man kan bruke tre og fire (eller fler...) blokker også, men da begynner friksjonen i blokkene å gjøre seg gjeldende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O._Hope_1 Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Forsvaret holder kurs både i lett og tung bilberging, i tillegg til bergepanzer kurs (berging av stridsvogn). Denne skolen ligg på Sessvollmoen, dei tar og oppdrag som sivile aktører ikkje når, eller har utstyr til, bla trakkemaskiner, og gravemaskiner gjennom islagte vann. Har dei fleste av desse kursa, og det er eit meget lærerikt og artig fag. Har og manual på norsk, i tillegg til forskjellige formler for utrekning av trekkraft. Der lærer og ser ein både trekkraft, spillkraft og forankringsverdi, samt kva krefter som er i sving. Berre spør om det er noko spesifikt, grunnreglane er ganske enkle, men det er alltid ein ytre overraskelse på lur når ein begynner å dra... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strilen_1 Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Har du en vinsj og kasteblokker så trenger du ikkje så mye mere, har dratt opp store gravemaskiner og lassbærer med 3 tonns vinsj. Sage ned ett tre og få under hjul/ belte og lignende. får uendelig med krefter, problemet er som regel og få feste til vinsjen/ traktoren. men du trenger ikkje å ha alle blokkene i samme punkt, fordel dem i forskjellige røtter for eksempel. Det med friksjon som en skriver her er nesten ikkje målbart. Det er artig å sjå hvilken krefter du jobber med, men vær forsiktig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar