Gå til innhold

Ønske om å begynne med gårdsdrift


OlaUngdom_1

Anbefalte innlegg

Heisann! eg er lærar av utdanning og ønskjer å få fatt i ein gård, eller eit småbruk fra 500-1500 mål på vestlandet.

 

Gårdsbruket blir meir av hobbybasis enn en reell levevei. Ønskjet er å kombinere arbeidet som lærar ilag med drift med omlag 40 vfs. og 60 vf. kasjmirgeiter. Vinterfora blir her litt feil ord å bruke, da ønsket er å kunne ha utgangarsauar og geiter som kan tåle å gå ute heile året med ein fjøsløsning kor dei blir holdt inne i forknappe og kalde vinterdagar. Det eg lurer på er kor mykje innmark eg er nødt å regne med for enten å ha dei inne heile året eller å ha dei i ein kombinasjon som nevnt over. Vidare kor mykje utmarkareal/bjørkeskog etc kan livnære ein slik buskap iløpet av vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest billy_the_kid_1
På 15 mål har du spreieareal til 26 vinterfora sau. ved godt fortørket for vill du under gode forhald få 3 baller på målet. totalt 45 dette er nokk for til 30 vinterfora sau. så kommer det ann på kor godt beite er og om du kan bruke dette til spreieareal og event kjøpe meir for viss du vill ha meir dyr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du kan slå fra deg er at de skal klare seg ute om vinteren. Du må fore dem og da blir de stort sett stående der maten er. Så utmarksareal om vinteren er forsåvidt ikke så veldig relevant. 15 mål innmark er lite. Med god jord og gjødsling vil du komme opp i 60-70-80 baller. En sau spiser i snitt 1,5 ball på en vinter. Men så mye baller klarer du neppe å komme opp i hvis sauene skal ha beite utover høsten. 300 mål i bratt bjørkeli er også i minste laget for sommerbeite. Du kan han 40 sauer om vinteren, men om sommeren har du plutselig over 100 (lam) som skal ha mat. Så jeg ville sett meg om etter et større bruk, eller funnet meg fjellbeite og beregnet innkjøp av rundball. Så hvor stort du kan drive kommer helt an på hvordan jorda er, hvor godt foret er, om det er tilgang på beite osv. Snakk med bønder i nærområdet. Det var sauer da. Geiter skal jeg ikke gi deg svar på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skriver i åpningsteksten at ønsket er å drive med utgangarsau, og eller geiter som kan gå ute vinterstid. Regner da med at han tenker på kystgeit eller en type kasjmir geit. Disse tåler jo å gå ute, det er jo det de har gjort i årtusener. Da blir det vel feil å si at dyra ikke kan gå ute?

 

Videre hvordan er skogen? Sprett mellom trea? Er det mulig å gjødsle/så gras innimellom trærne hvis du tynner skogen litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyra kan fint gå ute, men de kan ikke overleve ute. De er laget for å overleve helt ute ved kysten der det er snøfritt og beite på lynghei. Men andre plasser med litt snø og vanlig gressbeite må de ha rundball og da oppholder de seg der maten er. Så jeg ville kanskje vurdert enten en spiseplattform som en kan skrape av med traktor eller at det er såpass flatt at ballen kan flyttes på forskjellige plasser så de ikke griser det til. Og husk at de må ha tilgang på vann. Hvis ikke blir de tvunget til å spise snø, noe som krever en del energi som de må hente i ekstra for. Og det er fint du spør før du starter! Håper noen her har peiling på geiter for som sagt tidligere, jeg har kun sau i hodet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...