Gå til innhold

rundballepakker:tellefsdal eller mc`hale


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
er på leit etter ny brukt pakker men usikker på valet helst automat påkker om ein skall velge med eller utan hjul begge har vell sine fordeler ulemper har fra før brukt stasjoner pakker,nokon som har erfaringer synspunkt på valet,held till på vestlandet ikkje alltid god vær når me haustar,samt ikkje er det heilt flatt.takker for eventuelle tips/svar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er på leit etter ny brukt pakker men usikker på valet helst automat påkker om ein skall velge med eller utan hjul begge har vell sine fordeler ulemper har fra før brukt stasjoner pakker,nokon som har erfaringer synspunkt på valet,held till på vestlandet ikkje alltid god vær når me haustar,samt ikkje er det heilt flatt.takker for eventuelle tips/svar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

det fine med slepepakker f.eks. mchale som jeg har kjørt er at du kan samle sammen to og to baller og kjøre til kanten av enga, og på tur dit pakker du den som er på båndet.

 

i bratt tereng så kan du kjøre med en ball oppå og en på armene på pakkern på oversiden slik at den blir praktisk talt umulig å velte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Me har ein McHale 991BC ifra 95 som me kjøpt ifjor. Desse pakkarane er utruleg stødige! Den har ei motvekt på 300kg som gjer at den held seg på bakken. Det skal nok bra gjerast å velte med denne, det er heller ballen som dett av først. Bur i Sogn så eg har pakka ein 100 ballar i ulenda og det er berre å ha lågt turtall på bordet så går det fint. Fekk eit tips at i ulenda så lasta ein ballane når ein køyrde oppover, og det har fungert utmerka.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei!

 

Ikke kjøp slepepakker med roterende bord. Kjøp heller pakker med to roterende satelitter, som for eks. Kverneland T8 eller Vicon BW 1800. De er dobbelt så raske, laster ballen i samme kjøreretning som pressa, og har vekta likt fordelt på begge hjul under pålasting. Og de har mye lavere tyngdepunkt. De har en teoretisk kapasitet på ca 70 ball i timen ! Slepepakker med roterende bord er utgått på dato for 10 år sia. Skjønner ikke at folk kjøper disse lengre. Men det er jo veldig morro å se på når de kjører bordet for fort og de mister ballen..............!

Mvh Kåre L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heilt enig med deg angåande satelitpakkar Kåre. Men så lenge det er snakk om ein pakkar som går 1000-2000 i året i nabosamarbeid og liknende, er ein bordpakker et prisgunstig alternativ, og utvalget i brukt er større. Kan anbefale MChale pakkere. De sprekker ikke i sveisene som kverneland gjør.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.L._1

Prisen på brukt Mchale 991 med computerstyring og

Vicon BW1800/kverneland T8, er så vidt jeg kan se på samme nivå jfr annonser på Finn.no ! Og pakker med kabelstyring blir vel litt for tunvindt. Kverneland slepepakkere med kabelstyring kan man få for 25000 kr og oppover, men de er jo fullstendig ubrukbare. Sprekker i alle sveiser og blir fort deformert og utslitt, og har en håpløs filmmater.

Mvh kåre L-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Hvis det er snakk om en pakker til rundt 1000 baller i året hadde jeg heller valgt en satelittpakker med kabelstyring enn en bordpakker med automatstyring. Litt flåsete sagt skal det jo likevel sitte en mann i pakketraktoren, så han kan da klare å holde spaken for pakking nede mens han sitter der??

 

Som sagt har begge sine fordeler og ulemper. Men jeg holder da på satelitten i og med at den tar ballen i samme retninga som pressa (i alle fall for de slepte) og at den slites mindre fysisk (setter jo ikke ballen i så voldsom bevegelse).

 

Hvem er det egentlig som har lagt Kverneland T8 forresten? I og med at Kåre går god for kvaliteta på den, mens han fordømmer Kverneland sine bordpakkere, som vel er lagt hos Underhaug på Jæren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.L._1

Kverneland T8, er opprinnelig en NHK pakker. Kverneland kjøpte jo produksjonsrettene til NHK i Finland for ca 10 år sia, og flytta produksjonen til Norge. Noen av disse fikk navnet Kverneland, og noen fikk navnet Vicon. Nå er de kalt Taarup.

M.a.o så er disse pakkerne ikke designet/utviklet av Kverneland. Kverneland måtte vel rett og slett ut og kjøpe rettene til noe bedre, da de endelig innså at deres produkter var utgått på dato, og heller ikke holdt mål. Og det er jo heller ikke Kverneland som oppfannt bordpakkeren som de sjøl hevder. Patenten kom opprinnelig fra New Zealand.

Hvilke satelittpakkere er tilgjengelig med kabelstyring da ? I farten kommer jeg bare på EHLO sin. Og autostyring er da vel ikke luksus, som koster så veldig mange kronene ekstra, men hvis det er snakk om bare 1000 baller for året i røft veslandsterreng, hvorfor ikke fortsatt satse på en stasjonærpakker med fjernkontroll. Ballene skal jo kjøres sammen likevel, og så slipper man den ugunstige håndeteringa etter pakking.

Jeg har ikke slepepakker, og skal heller ikke ha det. Jeg kjører med lastermontert Vicon BW 1100.

Jeg vil se hva jeg gjør, uten å sitte og vri meg.

Egenandelene til kiropraktor er for høye !!!

Denne har jeg pakket ca 25000 baller med uten noe

problem. Av en eller annen vanvittig grunn så bestemte Kvernelandkonsernet at de skulle legge ned produksjonen av denne, som faktisk var flaggskipet/bestselleren til NHK. Lena Maskin solgte mange slike her i Norge som NHK 1250. Og de som har dem selger dem aldri !

Ligger forresten en brukt BW 1100 i deutz fahr farger på Finn.no til en overkommelig pris. jeg ville ha sagt løp og kjøp, for de som vil ha en lett og enkel pakker, som pakker mens du kjører, og kan stable baller. Jeg kjører med en slik pakker i frontlasteren på traktoren jeg kjører presse med. Så jeg sparer en mann med traktor.

Har en god del oppdrag i vanskelig terreng (skiheistraseene i Vangslia på Oppdal mm.) og på dårlig arrondert jord hvor det ikke nytter å kjøre med kombipresse. Jeg presser 2-3000 baller i året med denne kombinasjonen. Kapasiteten med en slik kombinasjon ligger på ca 12-14 baller i timen under gode forhold, så det er nok ikke så effektivt som ei kombipresse, men minst 200000 kr rimeligere. Og krever mye mindre vedlikehold og reparasjon. Ja, ja jeg vet at dette ikke er noe for \&quot\;storblåserne\&quot\; sør i landet, men jeg får det til å gå i rundt både økonomisk og praktisk, i vår

verden hvor mangesysleri er stikkordet. He, he !

 

Mvh Kåre L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte brukt mchale med computerstyring til 50 tusen. Tror ikke du får satelitpakker til den prisen, viss du ikke mener ein trepunktmontert da (feks tellefsdal sin, nå tanco). Når du skal ha en billig pakker til å pakke 1000 baller i året, har du heller ikke bruk for kapasiteten til feks T8. Men har tenkt litt på det der med kombipresser kontra enkeltpresser. Med T8 har du kapasitet på 60-70 ball i timen. Hvorfor ikke kjøre en pakker til to presser? Tror det kunne vært meget effektivt, og kansje bra økonomi i også kontra å kjøre kombi som er forholdsvis dyrt ( og har en tendens til å ha mer problem ?)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.L._1

McHale pakker med computerstyring til kr 50000 var veldig billig. Rimeligste pakker med to satelitter på nett nå, ligger på 70000.

To presser og en 2satelittpakker ville nok gi jempekapasitet, uten tvil. Kombipressene er dyre og sårbare, men så var det det med å spare en mann

og traktor som gir en god økonomisk gevinst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sparer ein menn ved kombi kontra singel presse, men ved to singel presser på ein pakker blir det i teorien ein \&quot\;halv\&quot\; mann. Tror du kan ta igjen det med mye større kapasitet,ikke behov for så stor traktor og meir drifsikkert og billigere utstyr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
må bare slenge meg på å anbefale satelitt. sto en NHK 1700 (2x750) med computerstyring til 49 store på ei A-K avdeling for noen år siden. alle som har gått fra bord- til satelittpakker vet hvordan det er å komme til himmelen...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Har vært med på \&quot\;arbeidslag\&quot\; med to presser og en til å pakke jeg, kjørte med to Orkel 1250 og en Tellefsdal 1510 EH. De pakkerene er ikke av de kjappeste, men det gikk helt fint å holde følge med to presser når man kom litt inn i det - og ingen tvil om at det er effektivt.

 

Såklart er det neste på sida av temaet, men hvordan gjør du det med lastermontert pakker i bratta Kåre? Du må jo legge ballen på tvers av bakken, og da blir den jo 90 grader feil for å plukke opp med pakkeren på neste skår? Har vært borti å kjøre slik med en Tellefsdal en gang for flere år siden - la ballen oppå skåra innafor, og plukka den med når jeg kom tilbake. Funka helt fint det - og etter min mening bedre kombinasjonsskyss en å kjøre presse med pakker bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Om du stabler mye rundballer samtidig som du pakker er ivertfall stasjonær pakker det mest effektive, men man er avhengig av et flatt område der man jobber.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.L._1
Vegard: Ikke noe problem egentlig med en lastermontert pakker, som tar baller som ligger på \&quot\;tvers\&quot\; av kjøreretninga, i motsetning til Tellefsdal 1500/1300. Men der det er veldig bratt, bløtt eller så skifer, så er det raskest at bonden kjører ballene dit de skal lagres, så pakker jeg og stabler der. Dette medfører også i mange tilfeller også mindre kjøreskader. Pakkeren jeg bruker veier kun 420 kg, så den kan fint brukes i frontlaster av traktorer på 70 hk, med laster som løfter minimum 1000 kg. Men som du sier Vegard, så fungerer dette med å ha pakker i laster helt fint. Kansje ikke verdens raskeste kombinasjon, men veldig praktisk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
me brukar ein telefsdal 1200 auto wrap til å pakke med. køyrer i kombi med orkel 1250. - med den pakkarn vil eg seie er fortrinnsvis to ting: ballen kjem langt ifrå traktoren fordi pakkaren bygger ein heil del, slik at den blir lett framme (har brukt pakkaren på ein 5820, og lyt ha ein ca 550 kg i fronten). sjølv om det er det heilt flatt må me ha noko i fronten, vis ikkje går den rett opp. eg kjeme frå sogn og f. og vil seie det andre minuset er at me tykkjer den er for tung å køyre rundt på bøen med, i alle fall når ein må lesse ned traktoren so mykje, for å plukke opp ballane. me brukar å ha den ståande på den plassen ein legge ballane ifrå seg, og få ballane tilkøyrd med spyd. men det er ikkje fordi pakkaren fungerar dårlig til å plukke opp ballar med, men fordi me tykkjer det blir for tungt. + sia vil eg framheve brukarvennlegheit, pris brukt, solid og klarar seg bra effektivitetsmessig sett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest ksundnes_1
Midtun: Du seier at de har brukt ein 5820, kva slags traktor er dette, eg kjenner ikkje igjen tala.... Eg har lurt litt på ein tellefsdal 1200 pakkar, men er i tvil om min Fiat på 3400 kg blir i minste laget. Blir litt mykje styr å laste på fleire hundre kilo kvar gong eg skal bruke pakkaren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...