Gå til innhold

pøttinger lessevogn


Gjest

Anbefalte innlegg

noen som har erfaring med pøttinger faro / europrofi /torro / jumbo vogner? er spesielt ute etter hvor mye lasset komprimeres i vogna,kapasitet ved "normale" avlngsmengder etc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vemund_1
noen som har erfaring med pøttinger faro / europrofi /torro / jumbo vogner? er spesielt ute etter hvor mye lasset komprimeres i vogna,kapasitet ved \&quot\;normale\&quot\; avlngsmengder etc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Kjører en Pøttinger Boss 1T, 24m3, altså litt mindre enn noen av de vognene du refererer til, men er veldig godt fornøyd med den. Spesielt pickup/innmatersystem. Syns lasset komprimeres godt både ved høy og silo kjøring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Har den samme som Andreas. Utrolig bra vogn. Med enestående kapasitet! På bra mark er jeg oppe i 12-13 km/t. Har 2,8 meters slåmaskin. På 2.slåtten har jeg samla sammen 2 og 3 strenger inn i èn og vogna har ingen problem med det. Jo mer gras som kommer inn i picupen på en gang, jo bedre arbeid (kutting) gjør den med graset. Har sett på fler merker, men ingen med samme kapasitet som pöttinger. Eikmaskin er også ett pluss! De skaffer deler kjapt hvis det trengs.(men det er ikke ofte)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir_1

Andreas... \&quot\;Ingen har samme kapasitet som pøttinger\&quot\; ???

 

Tror ikke dette stemmer helt... Hva baserer du det utsagnet på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Jeg og ville vel nevnt Strautmann når vi snakker kapasitet. Har ikke kjørt Strautmann med stjernerotor, men en E260 spiste mer gras enn hva en 125-hester kunne dra vogna framover med! Var først når det ble 155 hk foran at vogna ga seg, men da viste speedometeret 17 km/t og! Syns det er helt ok kapasitet på 3-meters ranker jeg, og sjøl med fjæring både her og der er nok \&quot\;komforthastigheta\&quot\; noe lavere - og jeg har tidligere lansert den grensa som ei absolutt yttergrense for hastighet med redskap på jordet :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir_1

Jeg kjørte strautmann i 12 kmh på en 4 meterranke på en bra førsteslåttavling. Bare for å prøve satte jeg opp hastigheta til 16 kilometer i timen, og vogna tok fortsatt unna... såvidt. kunne sikkert greid en enda tykkere ranke i samme fart da det virker som om 16 km er maks for å løfte strengen.. uansett tykkelse.

Mulig det er høyere fart på Pøttingerpickupen, men å kjøre fortere enn 12 km i timen mener jeg uansett, som Vegard sier, er uaktuelt.

Da mener jeg komprimeringsgraden i vogna er viktigere for kapasiteten. Der når vel ikke Pøttinger helt opp til strautmann, såvidt jeg kan se.

Jeg tror det er viktigere å se på kvalitet og brukervennlighet, enn kapasitet, da den er tilstrekkelig på alle rotorvogner.(har ingen formening om hvem som er best da jeg kun har kjørt strautmann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andreas_1

Torgeir: Les en gang til, var ikke meg som skrev at ingen har samme kapasitet som Pøttinger.

 

Hvor fort man kan kjøre med lessevogna er det stort sett underlaget som avgjør. Testet ut litt en gang på seks meter ranke med høy, lå på nesten 20 kmt/t. Gikk greit for vogna, men spesielt behagelig var det ikke... Ligger på 8-12 km/t avhengig av underlaget med fortørket gras til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...