Gå til innhold

Oppussing av hus med borett.


Gjest

Anbefalte innlegg

Vi har to hus på gården og vi bor i det minste huset. Svigermor bor i det andre største huset. Hun har borett og vi tenker på å pusse opp kjeller i hennes hus og lage det om til to leiligheter hvor vi kan leie ut. Tenker da å leie ut til avløser og eller andre.

Har tenkt å gjøre om oppe hvor hun bor til en leilighet på ett plan hvor hun kan få vaskerommet oppe da hun før hadde det i kjeller. Hun begynner å dra på årene så hvis man tenker fremover er dette en god løsning da hun slipper å gå den bratte trappa ned i kjelleren. I tillegg har vi tenkt å sette opp en garasje til henne om hun går med på dette forslaget. Det jeg lurer på er om vi kan gjøre dette samme hvor mye hun protesterer? Det er jo vårt hus og huset er i ferd med å forfalle om vi ikke gjør noe snart. Har vi loven på vår side? Og jeg kan ikke se annet enn at dette er bra for også henne. Takknemlig for raskt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Vet ikke helt hvordan det er vanlig å gjøre det andre steder, men her har besteforeldrene mine kår-rett akkurat nå. De bor i et stort trønderlån, men brukte bare en halvdel av den, siden oldeforeldrene mine i andre enden gikk bort. I utgangspunktet eier jeg huset, og jeg har ansvaret for utvendig vedlikehold og forsikring på selve huset. Innbo har de vedlikeholdsansvar og forsikring på. Enkelt forklart, jeg eier utsida, de innsida. Nå inngikk vi en avtale oss imellom om at jeg overtok oldeforeldrene mine sin del av huset og pusset opp der og leier ut.

 

Uansett hvordan dere ønsker å gjøre det så kommer dere i alle fall lenger med å lokke enn å true. Så jeg mener at hvis hun ikke vil ha folk så nær seg (leietakere), så bør dere revurdere det. Et alternativ kan kanskje være å spørre om hun vil bytte hus med dere, så kan dere leie ut deler av deres eget hus i stedet. Ofte kan kårbolig være noe dritt å ha på gården, men det kommer en dag der gården skal gå til yngre krefter. Da må en enten selge gården dyrt, så en har råd til hus annen plass eller få overta kårhuset og dermed billigere for de som tar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...