Gå til innhold

Vårt første småbruk :D


Gjest

Anbefalte innlegg

Vi skal (om huset vårt nå blir solgt) kjøpe vårt første småbruk. Vi ønsker å drive økologisk, å vi ønsker å ha noen dyr, mest for vår egen skyld, for egg, kjøtt, og skinn o.l., men vi kan levere inn til slakt også, da jeg har produsentnr her vi bor nå også (vet foresten ikke om det følger meg over i en ny kommune, så må nok muligens søke det på ny kanskje).

 

Men vi skal ihvertfall ha dyr for vår egen skyld, vil drive med mest mulig selvberging, så håper vi kan klare å få mesteparten ut av eget småbruk.

 

Småbruket vi ønsker å kjøpe er for tiden delt, da gården er solgt som tilleggsjord til naboen, den var tidligere på 500 mål, å er nå på knappe 2 mål. Så vi må først kjøpe huset, så må vi kjøpe tilbake de nedramlede driftsbygningene av naboen, så søke om å få sette opp folgehuset på ny, som også er ramlet ned, så må vi kjøpe antall mål vi ønsker oss av naboen. Det er eok for naboen, men mulig kommunen ikke går med på det,d a de aldri hadde vært med på lignende tidligere, men vi forsøker så sant huset vårt blir solgt..

 

MEN så over til spørsmålene mine, er det noe sted som det er mange tips til å gjenreise gamle bygninger, som folgehuset, så vi kan få inspirasjon til hva vi burde hatt på gulvet, innredning osv?

Vil gjerne at det skal se ut som en stue fra den tiden, men med litt komfort, så den kan leies ut til utlendinger, da det er mye av det rundt der, så vi kan få litt inntekt på gården også.

 

Så lurer jeg på hvor mange mål bør vi kjøpe, vi tenker 50 mål, er det for lite? Å hvilke dyr bør vi anskaffe oss, nå har vi 100 høns, og noen sauer, 2 fuglehunder, og endel vaktler.

Vi ønsker å beholde alle disse, muligens øke antall sau, opptil 30-40, å gjerne ha et par griser, evt dexter kyr?

 

Hvilken sauerase anbefales med tanke på kjøtt og skinn?

 

Hvordan er det å få tak i dexter, og er det noen som vet no emer om den, enn det lille jeg har sett på nettet? Er det en fordel å la de gå med kalvene sine ute, ammekyr, eller er det en fordel å melke de, skal evt ikke ha mange, å kommer til å melke for hånd, da det ikke er maskiner til dette på gården.

 

Vi får ikke kjøpe dyrket mark tilbake av naboen, men kan få kjøpe så mye annet vi ønsker (til en viss grad ;) kan ikke kjøpe tilbake hel gården av han...)

 

Hvordan er dette med tilskudd, fungerer de på et småbruk, eller kun på store gårder, å hva går tilskuddene ut på?

 

Vi har naust med eiendommen, da med naustrett, men eier har ingen papirer på dette, å verken kommunen eller statens kartverk finner noe om en tinglyst avtale på dette, men "alle" i bygden vet at han har det, å at han har satt opp brygge og naust som de alltid har brukt. Hvordan finner jeg mer ut om denne avtalen er gyldig for oss også da?

Tenker å leie ut båt(er) til evt leieboere i folgehuset.

 

Fikk høre at man må søke om å få lage skog om til dyrket mark, eller så får man ikke tilskudd for det i ettertid, hvor søker man, å er det tilskudd å hente på en så liten gård, som feks 50 mål?

 

Vi skal til landbruksrådgivning, så vi får nok svar på endel av dette før vi setter igang.

Både jeg og min mann har vært avløsere, i mange år, å min mann er vokst opp med sau.

Jeg kommer til å være hjemme når vi flytter, så jeg har nok av tid tl å ta meg av dyr, mens de andre er på skole, i bhg, og på jobb.

 

Dette er i et LNF område, er det strenge restriksjoner på hva man kan gjøre da? Hva er feks ikke lov og lov?

 

Det er en dam på eiendommen, som de brukte til å treske korn i, i gamle dager, den tenkte jeg at jeg skulle ha smålens gås i. evt andre.

 

Er det noen som har tanker eller ideer å dele med oss angående dette, hva som helst, hjelp til økologisk drift osv, vi har ingen maskiner på gården, men kommer til å kjøpe en traktor, og en stor gravemaskin, å så har vi firhjuling fra før. Å vi kommer også til å kjøpe en plentraktor.. som ungene skal bruke å kjøre opp og ned fjellsiden med, når de skal nå skolebussen...

 

Er det noen gode tips til hvordan å få inntekt på et småbruk? Jeg skal ha grønnsakshage og stor urtehage også, det har jeg også her som jeg bor, å drivhus, da det interesser meg veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Det høyrest ut som du berre ønsker eit hus med litt liv i rondt. Kan nesten garantere null inntekt slek du har skissert bruket. Trur det er bedre om de får hund og katt og gløymer resten. Skal d ha inntekt må d levere eit produkt. Det får d ikkje av nokre få sau. Skal d satse på dyr som leveveg, må d ha volum nokk både av dyr og land. Då må det investerast i driftsbygning og maskiner, evt leige beggedeler, men då kan d sjå langt etter inntekt å leve av. So sats skikkeleg eller gløym heile greia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne karen lever vel omtrent som dokk vil? :

http://www.dr.dk/tv/se/bonderoeven

 

Veit ikkje kor grensene går mellom jordbruk og kjøkkenhage, men er koselig med liv om dørene. Mange former for matproduksjon, ikkje alle trenger være så store.

 

Bur sjøl på en øko-gård på jæren med 70mål. Hadde Auberdeen Angus intil nylig, men sluttet av da det ikkje lengre var verdt &quot\;strevet&quot\;. Starter eg opp med kyr igjen blir det nok dexter! Har sett litt på dei, og syntes de er veldig interesange og kule dyr.

 

Blir vel aldri et fullkomment levebrød, men en kjekk &quot\;livsstils-hobby&quot\; kan det fort bli..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at jeg har noen erfaring med det dere har tenkt å sette i gang, men jeg ville tenkt meg litt om med tanke på dyr som krever surfor ut i fra bruket dere beskriver: Først må dere kjøpe 50 mål utmark.Hva prisen er pr mål varierer mye ut ifra lokale forutsetninger. Så skal dere dyrke, prisene her er blir fort 5-6000 pr.mål ofte mer om det er mye stein, myr eller behov for planering. Det er også tvilsomt om det er særlig god jord som skal dyrkes da den i så tilfelle sannsynligvis allerede hadde vert dyrket. Det er ikke meningen å ta fra dere drømmene, men lønnsomhet i nybrotsbruk i 2014 er heller dårlig. Det var jo ikke en gang lønnsomt i storhetstiden på 30-tallet. Så om jeg hadde vært dere hadde jeg holdt meg til dyreslag som ikke krever surfor eller sett meg om etter en gård som har det meste av fasiliteter tilrettelagt for det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Har full forståelse for tankegangen og har littsans for at noen tårer og ver alternative. Men trur dere har funnet feil gård. Kjøp ein der det er dyrkajord og alt hører til gården. Trur fort dere kan legge ut store summer på noe med liten verdi.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Farmhand_1
Synd ikke ah09 ser ut til å være med her lenger,endel interessant her. 'arin': Vet du om Dexter besetninger i Norge? Lest om typen i svenske Traktor-Verden 1,2-2014.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...