Gå til innhold

Bygdedyret


Gjest

Anbefalte innlegg

No er eg blitt lei av å sloss med Bygdedyret.

I heile mitt liv har eg budd på bygda og har tillatt meg sjølve å vera noko annasleis enn dei andre. Eg har fulgt Kardemommeloven, ikkje plaga andre og forøvrig gjordt kva eg vil.

Men, no byrjar ungane å merka presset. Dei er skuleflinke, skil seg ut. Bygdedyret fann seg ein moglegheit, ungane. Det vart tøft. No er buskapen slakta, våronna punktum. Me flyttar til byen. Enkelt og greit. Der er det større takhøgde for å vera seg sjølve.

Eg googla bygdedyr. Overraskande lesning med kor mange som har møtt dette merkelege dyret.

 

Korleis er erfaringane rundtomkring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kjenner igjen litt av dette. Har selv gått for mye skole, jobbet for mye, dyrket for mye, får bedre avling enn naboene, har nyere og bedre utstyr, i det hele tatt lykkes jeg bedre, men det krever mye jobbing... Barna har ikke merket noe ennå heldigvis, men til byen flytter vi ikke uansett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har selv flytta fra ei sånn bygd, ikke enkelt å bo en plass der bygdedyret vet ting før det skjer... Har flytta til et mer sentralt sted men bor på et småbruk der jeg gjør hva jeg vil uten at naboene bryr seg. Synd at det skal bli sånn at man nesten ikke har lyst til å besøke gammle naboer i hjembygda... Bygdedyret lever i beste velgående!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kommer fra bygda og bor på bygda. Vet bygdedyret eksisterer mange plasser, men vil si det er grei takhøyde her omkring. Synes jo det er forferdelig trist at trådstarter faktisk opplever det som så ille at de flytter fra hus og heim, og at det er pga at ungene blir utsatt er jo bare trist. Bodde i byen i 5 år og tok høyere utdanning. Men fordi jeg hadde min identitet til bygda og ønsket å flytte hjemover etter hvert, opplevde jeg der at &quot\;byfolk&quot\; hadde en forutinntatt holdning til hvordan alle vi &quot\;bønder på bygda&quot\; er og hvordan livet her fortoner seg. En litt ovenfra og ned holdning. Synes nok ikke det var veldig storsinna heller...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonym

Utrolig trist at det skal være sånn.. spesielt når det går ut over barna. Håper det ordner seg for dere. Vi er selv en familie på jakt etter gårdsbruk/ småbruk i Hordaland. Om dere ikke har solgt enda kan du gjerne sende meg en epost om du ønsker det. Finansiering er i orden, så vi venter bare på at rette gården dukker opp. Håper vi slipper unna bygdedyr..

 

gardsbruk@outlook.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...