Gå til innhold

Beiterett Hvor finner jeg ut hva so følger gården vi tenker på å kjøpe?


Gjest

Anbefalte innlegg

Har fått tilbud om et småbruk fra en tante som vi tenker på å overta.

 

Gården har vært drevet med sau tidligere, men jeg kan ikke huske at der har vært annet en mus i fjøsen de 35 årene jeg har levd. Det jeg lurer på er hvor finner jeg ut hvilke beiteretter som følger gården?

 

Og hvis jeg leier nabojorda hos søskenbarnet mitt kan da også leie beiteretten hvis jeg trenger den?

 

Hvordan løses slike ting?

 

Er områder i massevis da jeg ikke klarer å komme på at der er noen andre som har dyr i utmarka i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Beiterett er helt separat fra eiendomsretten og kan selges og lånes/leies ut uavhengig av eiendomsretten til innmark og utmark. Du kan derfor gjerne leie/låne beiterett av din tante uten at du nødvendigvis leier innmarka. Sjekk med landbrukskontoret om det er noen beitelag el.l. i området, ellers skal vel slike retter være tinglyst og mulig å finne ut av.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest galaksen_1
Ok da burde ikke beite være noe problem. Tror ikke der er en sau i &quot\;mils omkrets&quot\; satt på spissen. Så lenge jeg holder gjerdene er vel da aller fleste interresert i at utmarka blir beitet. Så lenge de ikke bruker den til noe annet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest galaksen_1

Hei Rune takker igjen for svar. Bra at proffene her inne gidder å sitte å svare på spørsmål fra sånne som meg.

 

Je har lest en del om de problemene du har med naboen din og jeg er nok enig i at gjerdeloven virker litt søkt. Den fungerte nok bedre når alle brukene var i drift.

 

Bare for å poengtere det så vil jeg ikke bli som naboen din og legger inn alt av gjerder i budsjettet. Kan ikke forvente at &quot\;ho Magda på noen og nitti&quot\; skal ut å gjerde inn hagen sin.

 

Hvis du ser så har jeg lagt inn en tråd som heter &quot\;tusen spørsmål om sau&quot\; der har jeg skrevet noen tanker rundt beitet. Du må gjerne kommentere den hvis du gidder. F.eks får jeg gjerdetilskuddet hvis jeg setter opp gjerde hos naboen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest galaksen_1

Noen som vet hvor jeg finner ut hvs som følger med av beiterett på småbruket?

 

Og gjerdetillegget, følger det gården jeg gjerder på, eller min går som står for gjerdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1

Beiteretter skal vel være tinglyst, så det skal være mulig å finne det der.

 

Skjønner ikke helt hva for slags gjerdetillegg du snakker om. Har aldri hørt om/fått noe gjerdetillegg de tolv åra jeg har hatt husdyr. Det jeg vet er at det har blitt gitt tilskudd via Fylkesmann/SMIL-midler til fellesinngjerding via organiserte beitelag, men tror ikke noen enkeltbrukere oppi her har fått noe slikt. Men dette får du vite på landbrukskontoret i kommunen. De skal i teorien like at det blir flere aktive bønder, da det kan forsvare stillingene deres i administrasjonen \;-) Du bør derfor bli møtt med velvilje om du avtaler et møte med landbrukssjefen i kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Er nok mange ulike variantar runtom i landet. Her er fjellet felleseige for grenda. Ein har såleis beiterett i fellesområdet etter skylda til garden. Skyld er andel i felleseiga. Det er beskrive i utskiftninga frå 1890 kor mange sauer kvart bruk kan sleppa. I dag har nesten ingen sau lengre, så ein kan sleppa så mange ein vil. Utleige av beite til folk utanfrå går gjennom grunneigarlaget. Mitt tips er sjå i utskitningspapira og snakk med grunneigarlaget.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest galaksen_1

Apple farmer: Har en kompis som har satt opp drøyt 7 kilometer gjerder for å slippe sure naboer. Og han får et tilskudd på 1,X kroner i året i gjerdetilskudd. det har ikke noe med SMIL midler å gjøre. Der fikk han ingenting.

 

Jeg får undersøke litt mer rundt den aktuelle gården angående beiting osv. Er ingen andre sauebruk på den siden av fjellet, men ser der er et beitelag et par mil unna.

 

Når det gjelder landbrukskontoret så er jeg litt &quot\;redd&quot\; for dem. Ser for meg å gårdsdrømmen kan få en brå slutt når de begynner å spørre om praksis og formell utdanning osv. Noen som kan forklare meg litt hvordan dette er?

 

Erfaringen begrenser seg til somerferiebonde hos besteforeldrene mine. Heldigvis har min kjære samboer mer erfaring, men vi har ingen papirer å slå i bordet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
dette har jeg fått smake.her kom det dundrende inn fremmede bønder av typen bonderomantikk med sauer å alle rettgiheter som romerfolket gjør. vi som bor her sitter m 50-60 år gamle gjerder å må gjerde. DEtte finner jeg meg faen ikke i!LAndbrukskontoret her er på sauenes side vi har spurt om dokumentasjon på beiterettigheter men får bare svada svar. mitt tips til deg er å ikke ert på deg plag nown andre med sauene dine ha alt på det tørre.MEget enig med andre her dette m beiterett må gjenomgås ikke alle som lever etter 1800 tallet lengre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest galaksen_1

Håkon:

 

voldsomt så hissig du er da. Hvis du hadde klart å lese gjennom innleggene mine så planlegger vi å gjerde inn rubbel og bit for å ikke bli uvenner med naboene. Og angående han som leier jorda i dag så henger han etter med TI års leie, han har ikke pløyd en kvadrat osv osv.

 

Har ikke dårlig samvittighet om jeg overtar den gamle familiegården for hannes del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
hei egentlig ikke men er det som her at dyreholdet har vært borte lenge,så tenk igjenom.alle planer 2 ganger folk som gjør det får respekt,selv om de driver med ulvegodis. Jeg å mange andre har &quot\;beiterett&quot\; å sauer i vrangstrupa.litt spøkefult men med et snev sanhet så sies det at:hest er ikke raskeste vegen til konkurs men den sikreste,å sauer er den fineste metoden å bli uvenner med alle i bygda på. det er noe i det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

IKKE hør på Håkon bbj i denne saken. Bare negativt fra den kanten. Hvis naboen ikke har betalt leie for de siste 10 år har han seg selv og takke. Om han hadde betalt er det likevel du som eier av jorda som disponerer den. Og at du ikke skulle starte med sau for de andre i bygdas skyld er bare tullball. Det er slike holdninger som gir lite etableringslyst noen steder.

Rådfør deg med fagfolk og ta valgene selv !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...