Gå til innhold

Grasrive


Gjest

Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe 1-rotors grasrive. Hvem er best når det gjelder å rake rent uten å plukke stein, driftsikkerhet, vedlikehold osv? Pöttinger, JF, Kuhn, Krone, Claas, Taarup m.fl. Jeg bare lurer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om å kjøpe 1-rotors grasrive. Hvem er best når det gjelder å rake rent uten å plukke stein, driftsikkerhet, vedlikehold osv? Pöttinger, JF, Kuhn, Krone, Claas, Taarup m.fl. Jeg bare lurer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Og hvorfor ville du styrt unna Kuhn og Taarup? Har selv kjørt begge deler og synest det er bra river (rigtignok torotors da men).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAARUP vil jeg anbefale, du får både pilothjul foran på riva, og boggihjul på hovedhjula. veldig enkel å justere og transportere, og veldig fin å kjøre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oddski_1

Har ikke merket at tindene er spesielt dårlige på Kuhn (Har GRS 25 N). Hadde imidlertid et lite uhell med riva i år: Kjørte ut toppstaget for langt bak, så armene smalt inn i kraftaksling og ble bøyd( 4 av armene var forøvrig litt bøyd etter en velt da jeg hentet riva).

 

Stakk innom ved EIK Støren for å høre på nye armer der, men desverre hadde de ikke der eller på Heimdal. Kunne skaffe fra lager i Danmark, men da ville de ikke komme før morgenen etter. Og de var sannelig på plass 22 timer etter bestilling.

 

FK: bestilte plogkropp Kv.land A3 ombyggingssett til en gammel kyllingstad. Levert etter ca 2 -TO- år etter bestilling (Purret et par ganger i mellomtiden, men fikk beskjed om at de var underveis.) Tilfelle to bestilte en Gaupen-henger i begynnelsen av Juni, denne har de enda ikke klart å levere, selv om den kom til det lokale FK for 1mnd siden.

 

AK: Leasing på traktor var ferdig, så jeg sende en søknad på leasing Orkelhenger(T.85). Denne ble levert på ca 1,5 uker, ferdig registrert...

 

Kjenner ikke Lena maskin, men er av erfaring særs skeptisk til Italiensk ræl. Prøv gjerne en Fella-rive.

 

Krone: de som er kunde gjennom Ze-sam virker å være tilfreds med deler/service.

 

Claas: Ikke prøvd, men sikkert kurant.

 

Nå har du lest dette og kan sikkert gjøre deg opp en mening om hvor du kan forvente service, selv om du har bare 40 vinterf.sau og hvem du HELT klart skal styre unna (Nettopp ..FK.. Fy faen noe så inni hælvete tregt på alt som må bestilles) Grrrrr... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oddski_1

Skulle ikke tro det er så stor forskjell. Riva mi er 20 år gammel, og den har hule armer. Virker ikke som om det er byttet armer på den tidligere(Spennstift og armer er rimelig fastrustet, må skjæres og sprettes av). At en en-rotors rive skulle ha så mye større belastning tviler jeg på, da de nok er mye enklere å stille inn. Denne har tross alt gått noen mål nå. Btw armene jeg fikk er produsert i 2001 iflg merkingen, så da er de vel holdbare da. Hvis det er tappen som armene er festet på som er hul så skjønner jeg godt at de ryker(kraft x arm osv..). Denne er heldigvis massiv hos meg.

 

Er litt interessert i denne tråden da jeg vurderer å anskaffe 5m venderive og 3m samlerive. Dette for å unngå at man hverken får vendet eller raket sammen ved en evt skade på kombiriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombirive er et ubrukeligt alternativ viss du har litt raking. Odd: du skriver at du er interessert i denne tråden, men det virker som du har gjort deg opp ei formeining om hva som er bra og dårlig allerede...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oddski_1

KM: Ikke annet er bestemt enn at det IKKE blir Italiensk eller fra FK. Er også særs skeptisk til JF etter å ha hatt CR 320 kombi og cm 1900 slåmaskin.

 

Pris spiller ikke inn da alle har så og si lik pris på lik vare. Da kan man vel velge mellom fella, kuhn, claas, krone osv. Tror alle disse har gode varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ser at du \&quot\;Odd\&quot\; har bestemt deg for hvilket merke du skal kjøpe. Jeg har kjørt Galfre 520H 4 rotors sprederive nå i mange år og har ikke hatt noe problem med denne riva. Har over 200 dekar som jeg bruker denne riva på og det er ikke flatt alle plasser der jeg bruker denne. Jeg tror at dei Italienske produkta ikke er så mye dåligere enn andre produkt. Ser at andre her i bygda må repparere på sine river også, selv om det ikke er italienske. Når det gjelder servicen til FK så har jeg ikke noe negativt å si om dei her i dette området.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arion_1
Ser at det er delte meninger om grasriver her inne. Har selv kjørt ei Fiorini s450 kombirive sammen med to andre brukere siden midt på 90-tallet. Denne gikk som både sprede og samlerive til 2005 da vi kjøpte ei Galfre GTS 420 4 rotors sprederive. Siden da har vi bare brukt 450`n til å rake med, hovedsaklig fordi sprederiva klarer to strenger i slengen. Er enig i at kombiriver stort sett er håpløse å rake med, men Fiorini har tvangsstyrte tinder ved raking så den raker akkurat på samme måte som ei rein samlerive. Gjør meget godt arbeid! Kjører en del lessevogn for kunder med diverse rakeutstyr, så jeg ser stor forskjell på strengene. Til dere som ikke liker italiensk \&quot\;ræl\&quot\;: Kjøp gjerne ei tysk rive til 15-20000 mer, men husk da at riva er et redskap som går relativt få timer i året samenlignet med andre. Kvaliteten er god nok! Når det gjelder det \&quot\;Jon\&quot\; spør om ang. å plukke reint uten å plukke stein er det mest opp til føreren. Stubb høyt ved slåing, og juster riva riktig. Ved ujevn mark lønner det seg å sette ned farten slik at du kan justere toppstaget underveis. Kapasiteten er stor nok selv med lavere fart ved 4,5 meters arbeidsbredde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove_Bonde_1

Til Odd eg vil seie Dykk at ein ikkje sammenlikne dagens ein rotor rakerive frå frå JF med jf 320.

Dette pga dagens ein rotor rive frå JF er eit STOLL produkt og ei rein rake rive.

JF 320 er ei kombirive og den fungerar like dårleg so dei andre kombirivene JF har ikkje kombirive i dag.

Det er vel kunn dei billig merka som produserar kombiriver i dag og det er vel meir meint for hobby drift og ikkje prof brukar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp for all del ikkje JF-Stoll, lite hollbare, Hadde ei prorive som stod en halv sesong og venta på deler... så den er ikke bedre en andre JF produkt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt samleriver med en og to rotorer. Det som er viktig er følgende: Riva må ha hjul foran rotoren, og boggi under. det betyr minst fem hjul for hver rotor. Riva skal bæres av hjulene. Ikke holdes oppe avtrekkarmene eller tvinges av toppstaget. Still alle hjulene i riktig høyde, så er det bare tut og kjør. på denne måten tar riva med seg minimalt med jord, og får med seg mest gress. Det er også den enkleste måten å kjøre på. I noen andre innlegg var det mye dritt om forhandlere. Her fungerer det motsatt, så velg selv en forhandlerkjede som virker der du bor, ut ifra egne erfaringer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har 200da med gras, variert tereng og kjører med Kuhn. Naboen har 600da og kjører også med Kuhn. Vi er godt fornøyd med rivene. De som driver å raker jord har det trolig for travelt! Ved prioritering av god forkvalitet bør man ta seg tid til å tilpasse fart og instillinger for å unngå dette... hvordan noen klarer å kjøre i stykker riva som beskrevet tidligere er ubegripelig - dette er jo nærmest \&quot\;evighetsmaskiner\&quot\; om de blir brukt riktig.

 

Vedr. service er nok erfaringene lokalt betinget. FK og Eikmaskin er ok her.. AK - unngh! - de har mye å bevise, men har nå fått ny eier...

 

OS: Du har skjønt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
har en claas liner 2800, 08 mod, og synes at den fungerer utmerket og er enkel i bruk, følger terrenget forholdsvis bra, skal utstyres med ekstra boggie oppheng til neste sessong for å optimalisere den i ulent terreng..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Je kjøpte meg ei slik rive til årets sesong, kjempe godt fornøyd med riva også har den mange fordeler iforhold til de mindre modellene, men du skal raka ganske mye om du skal ha en så stor rive. Den følger terrenget godt og lager fine strenger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Claas Liner 880 som har gått i to sesonger, ca 20 000/25 000 mål! Har fungert utmerket, raker bra uansett forhold! Liner 2900 er en nyere modell med endel forbedringer som bare gjør maskinen enda bedre, men ville kostet på boogie på bakerste aksel, det kommer du ikke til å angre på!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...