Gå til innhold

Revebås plassering


Gjest

Anbefalte innlegg

Har nå nylig skaffet meg revebås jeg skal sette ut. Er klar over at snøen er en fin måte å se spor på, men med en stor revebås er det ikke alle plasser en kan sette den her på heia med mye myr og vått terreng, samt at reven finner stadig nye hi. Noen som har erfaringer med hvor en bør plassere revebåser for å få best mulig fangst? Er sauebonde med en fjøs helt inntil huset her. Ferdes reven mye rundt sauer? Har og jorder med skogkanter i noen av endene, er det en lur plassering? Eller ut på store myrer? Tar i mot alle tips og erfaringer, da jeg regner med det er flere som har uønsket besøk av mikkel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til å drasse revebåsen ut i heia, de beste fangstplassene er som regel nært bebyggelse. Reven er mer skeptisk til en bås som står midt i ødemarka, enn en som står inntil et gammelt uthus eller ved en velbrukt tipp der det er lagra skrot og rask. Du skal kontrollere båsen minst 1 g/dag så derfor er det også snedig å ha den nært.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Akkuratt det å sjekke hver dag er ikke noe stort problem. Jeg går ett par timers tur om dagen, så det er bare koselig å ha noe mål med turen. Er bare litt skeptisk til å legge båsen helt inntil låven. Har likssom aldri sett noe spor av rev så nært her at jeg ser for meg at det gir noe gevinst, men jeg er nybegynner når det kommer til å fange inn rev. Må da være flere bønder her og særskilt sauebønder som har noen innspill i forhold til mikkel?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...