Gå til innhold

Fordeling av verdier mellom ektefolk


Gjest

Anbefalte innlegg

Vi giftet oss noen år etter at min mann overtok garden fra sine foreldre. Vi bodde imidlertid sammen fra begynnelsen og jeg har deltatt i gardsdrifta fra første stund. (Har bodd på garden i 10 år nå - vært gift i fem). Siden vi ikke var gift da han overtok, har vi i ettertid forstått at jeg heller ikke er medeier (i annet enn all gjelda og en eventuell verdistigning) i garden. Utenom inntektene på garden er vi begge i full jobb. Vi vil bli likestilte som eiere og lurer på hva som er lurest å gjøre?

Nytt sjøte eller kontrakt via advokat? Annet?

Får ulike svar av bank og regnskapsfører.

Setter pris på fornuftige svar:)

Mvh gardskjerringa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... minefelt!! Men samme hva, neste odler kan &quot\;hive deg ut&quot\; når du blir pensjonist... (Men jeg hadde valgt særeie...)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har misforstått. Det er absolutt ikke noe dramatikk i dette. Neste med odel blir vår felles datter som er åtte år nå. Vi har felles interesse av vi skal være likeverdige økonomisk i ekteskapet, og trodde at vi ble det da vi giftet oss.

Det vil vi altså nå gjøre noe med. Spørsmålet mitt er: hvordan? Ved å skrive nytt sjøte der vi eier like mye av garden eller på andre måter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min og jeg kjøpte gård sammen nå for en mnd siden (odelsgård, hvor jeg har 1 odel). Her har vi skrivd 2 skjøter med 50% på hver av oss. Vi har laget avtale om at vi hele tiden betaler likt ned på lånet, dvs 50% fra hver. I tillegg har vi skrevet samboerkontrakt som tar med klausuler i forhold til at samboeren har klinikk i ene huset osv. Vi har bevisst gjort dette slik for at det skal bli litt lettere å rydde opp hvis det skulle bli brudd, noe vi begge ikke håper det blir. Jeg vil råde deg til å ta kontakt med advokat, evt et regnskapskontor som har god greie på gårdsoverdragelser/salg og få de til å sette opp slik at dette blir riktig. Hvis en forbereder seg godt så trenger det ikke bli så dyrt og en kan senere spare mye penger..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...