Gå til innhold

Beitepussar/kantklippar


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Peder_1

Vurderer å invistere i kombinert beitepussar og kantklippar/krattknusar.

Er det nokon som har noko erfaring med slik maskiner? Kva merke er bra osv.

Har sett nokre til omlag 50 000 på finn.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å invistere i kombinert beitepussar og kantklippar/krattknusar.

Er det nokon som har noko erfaring med slik maskiner? Kva merke er bra osv.

Har sett nokre til omlag 50 000 på finn.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Har en kompis som kjøpte Cabe(?)-klipper fra Landbruksteknikk for et år eller to siden. Han har ingenting annet enn lovord å si om den i alle fall... Kan sette deg i kontakt med han om du vil?

 

Hvis ikke har jo de fleste klippere fra mer \&quot\;kurante\&quot\; produsenter, og det er vel mye bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest yc_85_1
kjøpte ny maschio for et år sidan, har vore godt fornøgde, ingen problem så langt, kjenner og til andre som har kjørt lenger uten problem.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuhn TB 211 er en god maskin, kan brukes rett bak traktorn eller på siden, kan vinkles 65\&quot\; ned og 90\&quot\; opp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard_1
har kuhn tb 211... super maskin, driftssikker og god å bruke.. bruker hammerkniver på den.. skal alvorlig mye hjuling og stein til før disse ryker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en muthing mu-h/s på 1,8m bredde som ble kjøpt for 5 år siden og som jeg har drevet proffesjonell kulturlandskapspleie med for hus og hytteeiere.Slått ned daugress og kratt for å få åpent landskap.

Maskina kan enten slepes rett bak traktoren eller legges ut på siden i tillegg til at den kan vinkles 90 grader opp og 60 grader ned.

 

Den er utstyrt med hammerkniver som knuser graset meget godt slik at foråtnelseprosessen kommer raskt igang men minuset er når man får mye kratt over veistikks størelse da får den et problem med å knuse det da det lett skjer at den bare legger det flatt og bare kvister det.

 

Merket kan trygt anbefales da det er meget robuste maskiner, det har skjedt flere ganger at stein,trestokker og annet uønskete ting har forkilt rotoren slik at den 105hk traktoren jeg bruker til den har kveltes men maskina har vært uskadd slik at det bare var å kjøre videre.

 

Det eneste som er et svakt punkt på maskina er innfestingsøra for hammerknivene,disse ble til slutt så utslitt og ovale i bolthullet at hele rotoren ble skiftet etter 5 års entreprenørkjøring med den.Men i løpet av 5 års kjøring har jeg kun en gang slått i stykker en hammerkniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Kjører med Müthing MU-L/S 220. Er en svært kraftig maskin som tåler mye juling. Veier bl.a over 130 kg enn tilsvarende Kuhn som viser at det er en solid maskin. Benyttes også højstyrkestål.

 

Men at den er tyngre medfører at man må ha litt vekt foran på traktor når den er slått helt ut til siden. Går forresten lengre ut til siden enn Kuhn som ogse er en fordel.

Kjører selv med NH Ts135 med 500 kg foran.

 

Vil deg på det sterkeste anbefale Müthing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Hadde en Kuhn TB211 med hammerkniver. Det var ikke rare greiene når det ble mye stein. Knivene knakk ofte. Og innfestina til bolten som holder kniven ble etterhvert helt rund slik at bytte av kniver ble ett mareritt. Har prata med flere som har samme maskinen. De hadde det samme problemet. Brukte maskinen mest til kantslåing da hammerknivene ikke var særlig bra til beitepussing. Har nå solgt den og kjøpt en Ilsbo M150 krattknuser. Den er ett par divisjoner over Kuhn maskinen! Tar stammer opp til 100 mm! den er heller ikke særlig til beitepussing. Erfaringa tilsier at du ikke får i pose og sekk. Har dermed kjøpt en beitepusser til beitene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv prøvd M150 med sideforskyvninga. En suveren maskin til kantslått! Ole Martin: Har du prøvd maskinen med gresskniv?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har kniven, men ikke fått prøvd den enda. Sideforskyvninga er topp! Patenten med kjetting som \&quot\;kniv\&quot\; er genialt! Ingenting som blir ødelagt hvis man treffer stein eller andre hindringer. Kun kjettingen som slites. Har faktisk opplevd at stein blir knust i møte med kjettingen! Har funnet ut at for å få best resultat og redusere faren for utkast i front av maskinen, er å kjøre med maskinen vendt ned i front.(med toppstaget helt inne)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke fare for at maskin kan huke seg fast og at du kan bøye armen på klippepanna? Jeg fikk beskjed at jeg skulle gjøre med den litt oppløftet i front. Du vil vel egentlig få samme resultat som om du dri inn toppstaget. Du sier du har knust stein med kjetting. Hvilken PTO hastighet kjører du med?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært plaga med at den har huka seg fast i

noe. Ble rådet av en som kjører kantslåmaskin i Mesta om å la den søke ned i fronten. Etter å ha prøvd både ned i front og bak, samt horisontalt, er jeg overbevist om at førstnevnte er det beste. Jeg kjører på 540o/min. Og bruker 12mm kjetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med sideforskyvninga får du kjørt maskinen 60cm lenger ut, og 60 cm lenger inn. Noen ganger kan faktisk det være en fordel å få den nærmere traktoren. Hvis man kjører den uten sideforskyvninga er det faktisk nesten en halvmeter mellom bakhjulet og innerste(nærmeste)del av kjettingen. Så hvis du må kjøre helt inntil det du skal slå, får du faktisk ikke alt med deg.. Tror sideforskyvninga kostet 20.000.- Med sideforskyvninga kommer maskinen endel lenger bak, så da kan det være en fordel med en stor nok traktor. Evt. henge på lodd i fronten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...