Gå til innhold

Utdanning/praktisk erfaring


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har lyst til å starte opp med gård og bruke den i arbeid med barn (type "inn på tunet", barnehage ol..)

 

Bare noen små hindringer i min vei, jeg kan nada om gård og gårdsdrift.

Og har ikke gård ;) ( men det skal jeg alltid få fikset ;) )

 

Har sett og funnet ut at det går ann å ta agronomutdanning for voksne her, men den er nesten kun teoretisk.

 

Så jeg lurer på om noen her vet hvordan man kan skaffe seg praktisk erfaring? Finnes det noen utdanninger for voksne (altså ikke VGS) som er praktisk rettet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet holder du til?

Jeg tok ett-årig agronomutdanning etter vg.skole, allmenne fag. Det krevdes praksis da dette var lagt opp med nesten bare teori. Den praksisen jeg manglet tok jeg på to nabogårder, og fikk attest på dette. Dette skoleåret var topp, men altså lagt opp til at man kunne en del fra før.

Det finnes, ihvertfall her i distriktet, en del kurs av kort og noe lengre varighet som arrangeres av landbruksskoler og ressurssentre. Bygdefolkets studieforbund har også noe. Hvor praktisk rettet disse er avhenger vel av målgruppen og temaet.

Hvis du vil lære om dyreproduksjon vil jeg anbefale deg å få praksis på en gård, være med på stell ta opp ting du lurer på. Det er ihvertfall en start. Grønn omsorg, Inn på tunet etc. har det vært arrangert flere nokså omfattende kurs i her i Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Fryd_1

Er fra trondheim, og har ingen nabogårder rundt meg \;)

 

Er agronom kurset på skjetlein VGS jeg har tenkt på.

 

Har du noen linker til de som tilbyr praktiske kurs, er hovedsaklig interessert i smådyr og drift, gjerne også tradisjoner innen gårdsbruk og dyrehold. Har forsøkt å søke litt rundt, men ikke funnet noe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med avløserlag i fylke du bor. De holder kurs og kan sette deg i kontakt med produsenter som trenger avløser.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avløserlaget på Oppdal (1,5 time sør for trondheim) holder jevnling kurs som er veldig lærerike, også for de som er oppvokst på gård. (gikk det selv i vinter) Så det kan være verdt et forsøk! \;)

 

Eller så har jo TOMB i øst-fold et opplegg der du kan ta agronom-utdanninga på et år :) hvis den fortsatt eksisterer? \;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Fryd_1

Takk for tips! Har send mail til ToMB så venter på svar.

Sendte til Tove (avlørerlaget) også for å høre om hun viste av noen kurs.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Skjetlein Ressurssenter og Mære landbruksskole.

Selv om du bor i Trondheim er det jo svært mange gårder innenfor en radius på 2 mil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...