Gå til innhold

konflikt melkeproduserende familie / 9-16 familie


Gjest

Anbefalte innlegg

Har akkurat vært på telefonen med en del av min familie som ikke tilhører gård. Omkvede var som vanlig: kan ikke vi bare skaffe oss avløser å komme på overnattingstur/helgebesøk. Andre gjør jo det (skaffer seg avløser). Hvorfor kan ikke vi komme oftere på dagsbesøk, rekker jo fint det mellom fjøsstellene (90 min kjøring hver vei, minimum). Kan ikke vi komme over og feire jul hos dem? Vi har båsfjøs, konsentrert høstkalving, minimum fire ganger i fjøset hver eneste dag, og sommer"ferie" fra medio juni til begynnelsen av august, fem unger og en katt. De har lite hus og må ha overnattingsgjester i campingvogn dersom vi kommer allesammen, vi har stort hus med plass til alle oss og åtte til. Jeg skjønner at de ønsker besøk. Men jeg fatter ikke at de ikke ser at med konsentrert kalving er kalvingsperioden uaktuell for oss å reise bort og at dagsbesøk er ett pes uten like, vi har 34 som melkes og fullt påsett, vi jobber fulltid på gården både mannen min og jeg. Jeg skjønner at de ikke ser arbeidet vi gjør og jeg skjønner at det virker enkelt med avløser (for ett deilig ord...avløser), men nå bor vi midt oppå fjellet - og denne personen må regne med 13 timers arbeidsdag..... Noen frivillige? I allefall, jeg føler det mangler respekt og forståelse for den innsatsen og det det kreves for å produsere melken!! Det er så lettvint for oss - vi er jo selvstendige...

Takk for utblåsningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en interesant problemstilling, vi har vært så&quot\; dumme&quot\; at vi har kjøpt oss gård på det åpne marked for å drive med ku. Men om noen av dere så på programmet Status Norge, Bondelandet , episode 1 hvor Bjørn Kristianslund fortalte om forsakjellen på Norge og Canada.

Forteller du noen i Norge att du er bonde får du med en gang høre at du må ha det fint med masse subsidier og penger i postkassa, mens i Canada fuikk du høre att , det ert bra du gjør en viktig jobb med å produsere mat..

 

Har venner som presterer å si att &quot\; å må dere fjøset om kvelden også&quot\;.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Raugland_1

Hei Kona.

 

Mitt råd vil være å se på denne likningen som om dere ikke bodde og jobbet på gård. Det er helt klart at dette er familie du/dere er glad i, som dere bryr dere om og at de igjen bryr seg om dere. Dere ønsker jo å treffe hverandre.

 

Venner og familie er verdt sin vekt i gull og er samtidig for de allerfleste en ufornybar resurs. Altså må en huske å ta vare på dem. Det er ikke bare bønder som er stedsknyttet til arbeidsplassen sin, det kan og tenkes at din familie syntes det er vanskelig å ta noen dager opp til gården din. Uten at det behøver å bli en diskusjon om hvem som har mest ansvar eller &quot\;ork&quot\; med å ta besøket.

 

Mitt tips. Organiser det slik at f.eks. du tar deg fri en helg og tar med et barn eller 2 ned til familien, og hygger - det at en må være tilbake og passe butikken er rett og slett business, og en nødvendighet - og avløser er ikke aktuelt.

 

Da får heller de store sammenkomstene være på gården, hvor alle kan huses i senger - så får innimellom besøkene være nede i &quot\;bygda&quot\;. Men vennskap, uansett hvilken form den kommer i, krever innsats fra begge parter.

 

Lykke til. (-:

 

PE-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner utblåsningen din svært godt. Var selv melkebonde i 15 år, solgte kvota for 8 år siden.

Det er nok svært få, selv blandt bønder som skjønner hvor krevende denne produksjonen er. Man må stå til eksamen minimum 3 ganger i uka året rundt.

 

For det første ville det sikkert være en berikelse også for din familie å komme bort en gang iblandt. Men det må være praktisk og økonomisk mulig og ikke bare et &quot\;pes.&quot\;

 

Men når det ikke er mulig, kan du prøve å vinkle det overfor denne familien slik: er dere villige til å ta fri fra jobben (og derved tape inntekt) for å besøke oss? Det er jo det denne familien spør dere om.

Svaret er selvsagt nei, men de har fritid de kan bruke på besøk. Det har ikke dere. Men jeg er sikker på at om dere får besøk, vil dere kutte ned arbeidet de dagene til et absolutt minimum slik at dere likevel ville få en del tid sammen. Og det ville kanskje vært en mulighet for denne familien til å få se hva det livet dere lever faktisk innebærer av arbeid og forsakelser av fritid.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det kan være vanskelig å få en avløser til å jobbe 13 timer daglig, men i alle dager, melker dere for hånd? Har selv hatt 26 kyr med fullt påsett i 2 fjøs, og kombinert svineproduksjon med 32 årspurker og brukte under 5 timer daglig, kanskje dere bør prøve å rasjonalisere drifta litt? Har nå samlet alt storfe i ett fjøs og har 60 kyr og robot, og bruker fremdeles under 5 timer daglig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel hende at de 13 timene &quot\;kona&quot\; refererer til innbefatter mer enn fjøsarbeid.

Er enig med bondemannen i at med rasjonell drift burde det ikke være mer enn 5 timers fjøsarbeid på en produksjon av denne størrelse, og kanskje maks 8 timer i det verste kalverushet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt forundret over innlegget der bonden over her sier at han er 5 timer i fjøset, og kritiserer andre bønder at de bruker for lang tid!! Jeg er selv bonde, og bruker ca 4 til 6 timer hver dag i fjøset. Det er bare en liten del av alle gjøremålene på en gård!

Hvis min gård skal drives på alle felt, det være seg alt fra vedlikehold bygninger, vedlikehold skog, service og vedlikehold maskiner, mange kilometer med gjerder, forberging, møkkjøring, jordvedlikehold osv osv osv!! Da holder det ikke med 5 timer pr. dag. Døgnet blir for kort uansett hvis alt skal gjøres på en tilfredstillende måte!!

 

Hvis en lar alt forfalle og tenker kun på fjøset, da blir karrieren som bonde kort. Når en tenker på alt dette, er selvfølgelig lønnen i landbruket en katastrofe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg at jeg ble litt misforstått, jobber også 13-14 timer daglig, men nå var det avløsning det var snakk om, kan ikke være nødvendig å reise bort for at avløseren skal kjøre møkk osv.

Avløseren må kunne ta seg av fjøset å gjøre en god jobb der, og husk hvilket ansvar han har, og betal deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mange reagerte på 13 timers dagen:) hvor mange timer den enkelte ønsker å prioritere å bruke på dyrevelferd i den daglige driften er en ting, og det får stå for den enkeltes regning. 13 timer blir det i dette tilfellet for EN AVLØSER da det ikke bare er melkingen og pyntingen to ganger om dagen som tar tid, man skal også innom fjøset minst en gang midt på dagen og minst en gang på kvelden for å se att dyra har nok for og ellers har det bra. Det blir 3 timer på morgenmelking/stell, 3 timer på kveldsmelking/stell, ca 1 time midt på dagen og 1 time på kvelden. Fra man setter foten innen fjøsdøra om morgenen til man slukker lyset om kvleden går det minimum 13 timer for en avløser (når vi gjør det selv går det 16 timer - første om morgenen og siste om kvelden) Skal avløseren kjøre frem og tilbake hvergang han skal i fjøset eller vente her? Uansett vente her og se på TV eller kjøre 10mil, 13 timer blir det for en avløser uansett. Og å snakke om effektivisering av driften vår blir litt på kanten, da det ikke er noen av dere som vet hva slags bygningsmasse eller tekniske innretninger vi har:) La oss bare si det enkelt, dyrevelferden står høyt og det gjør HMS også.

Og angående tipset om å reise bort bare en av oss, fungerer sikkert bra der hvor man enten har noen til å fylle inn i arbeidet eller eventuelt hjerte til å reise fra den andre og etterlate han eller henne til dobbelt mengde arbeide. Jeg gjør ikke det.

Vi, mannen min og jeg, er kjempe heldige:) Vi har en gård som går godt ( litt skummelt å si det) FS over 75 og EKM over 9000, vi bor midt i jordene våre - minimal kjøring i tid til og fra, vi lever begge av gården og har romslig økonomi.

Avløserene vi har hatt -når vi har hatt det - har ALTID fått godt betalt!

MEN har man dyr, kommer dyrene først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Er det ingen nabo eller bekjente som kan ta turen midt på dagen og kveldsrunden i stedet for avløseren? Så får avløseren ta stellet morgen og kveld og ha mulighet til å ta en tur hjem midt på dagen!!??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jensb. Provosert? Nei, ikke egentlig. Er ikke sikkert jeg blåste ut på riktig måte til å begynne med eller i komentaren over, eller det sklei litt ut. Min utblåsning gjaldt (sitat fra første innlegg) &quot\;Men jeg fatter ikke at de ikke ser at med konsentrert kalving er kalvingsperioden uaktuell for oss å reise bort og at dagsbesøk er ett pes uten like, &quot\;

En annenting er det med &quot\;å betale god lønn til dem som stiller opp...&quot\; ikke alle er egnet til å krype under ei ku å sette på melkeorganene og ikke alle steder er det avløsere å velge i. (Hjelper lite å betale god lønn om ansvarsfølelsen og kompetansen er lav.....dyrt med pencilin på tanken...dårlig ide i kalvingen å droppe råmelk til kalven de første timene....) Å reise bort blir fort dyrt.

Odd Magn, takk for konstruktivt innspill, vi har vel aldri vært innom tanken å involvere mer enn en person for å kunne reise bort. Ideen har vel aldri streifet oss....men den er ikke dum den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden er ihvertfall rimelig demokratisk fordelt på oss alle. Så hva man ønsker å prioritere tiden sin på, får være opp til hver enkelt. Å trekke inn dyrevelferd mener jeg er bare tull. Kua har da vel ikke behov for å sulle sammen med mennesker hele dagen. Du sier dere driver bra. Hvorfor ikke legge litt penger i effektiviserende tiltak? Jeg syns forøvrig at det er for lite fokus på timesbetaling innen jordbruket når man snakker om god drift eller ikke. Det er jo ikke vanskelig å få gode resultater hvis man jobber livet av seg. Fritiden er tross alt mye verd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

duracell.....som nevnt tidligere vi har stort fokus på HMS og der er det mye effektiviserende tiltak som ligger inne. For å spare tid og kropp, når det gjelder tildeling av kraftfor og grovfor, når det gjelder transport av melkeorganer, vask av melkeannlegg og annet melkeutstyr, transport av kalvmelken, tildeling av kalvekraftfor m.m så har vi det meste. Vi skal ikke ødelegge kropp og helse på dette.

Om du hadde lest pressiseringen min- kalvingsperioden. Kalvingsperioden innebærer i vårt tilfelle 34 kyr og 17 kviger (i år), som kalver fra 8/8 til 31/10. Alle har en termin for kalvingen og de kan kalve noen dager tidligere eller senere. Vi ser det ikke som å &quot\;sulle med kua&quot\; å videoovervåke den og gå skift om natta for å påse at ingen blir stående alene uten overvåkning å kalve. Vi ser det ikke som å &quot\;sulle med kua&quot\; å være der å sørgefor at alle kalvene får nok råmelk de førstetimene de lever, og ha jodd på navelen og å prege kalven de tre første dagene den lever. Vi ser det ikke som å &quot\;sulle med kua&quot\; å gå på forbrettet å følge med på hvem som har stort nok opptak av grovfor og kraftfor, ei heller å påse at ingen blir mobbet av sidekameraten og &quot\;robbet &quot\; for mat. Vi ser det ikke som å &quot\;sulle med kua&quot\; å sørge for at den blir vandt til mennesker og ikke en fare for deg og dine hunder når den møter deg i fjellet om sommeren. Å trekke inn dyrevelferden er ikke bare tull. Dette går på velferden, på lik linje med tørr nok luft, mye nok luft, riktig temperatur og nok og riktig lys. Disse tingene er det vanskelig å effektivisere da man må være fysisk tilstede og bruke øyne, øre og nese. Det er en varm potet som mange flere skulle prøve å ta på alvor, OG SÆRLIG når det gjelder kalver i større besetninger.For der er det MYE tragisk!

 

Du snakker om at fritiden er mye verdt....Når en som bor i boligfelt legger ny singel i innkjørselen, da er det fritid? Maler huset sitt?Reparerer stakitt gjerdet? Når mannnen min reparerer veien til huset vårt, som på veien passerer driftsbygningen....skal han regne timelønn på det eller er det fritid? Maler garasjen som også blir brukt som verksted? Vi klager ikke over mengden arbeide eller mangel på fritid, vi regner ikke lønn på alt vi gjør. Hvor går grensen?

 

Problemet mitt var i utgangspunktet og er fortsatt mangelen på forståelse for at i konsentrert kalving er vi hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melkebonde_1
Da ser løsningen ut til å være å slutte med konsentrert kalving hvis en vil reise vekk på høsten. Eller rett å slett bare ikke bry seg. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da på ingen måte meningen å kritisere deg, men heller å finne en løsning på problemet. Så &quot\;Gli&quot\; sitt bidrag i debatten, synes jeg er både dumt og meningsløst.

Noen vil kanskje hevde at effektiviserings og prioriteringsspørsmålet var en avsporing. For meg var den i høyeste grad var relevant da jeg oppfattet det slik at du klagde på arbeidsmengden, noe du tilbakeviser.

Jeg har selv tatt imot 30 kalver på en mnd alene, så jeg vet at det kan være ganske travelt. Det er vel ikke så mange som overlater kalvingsrushet ved konsentrert kalving til avløseren. At det skal være vanskelig for familie å forstå at man en mnd i året må konsentrere seg om gården, synes jeg er ufattelig. Det er jo fortsatt elleve måneder igjen av året som man kan bruke på å pleie sine kontakter. Som bonde føler jeg meg priviligert som i så stor grad kan styre dagene mine selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interressant debatt, dette her. Både konstruktive og forkastelige innlegg. (hvis noen føler seg truffet er det sikkert dem, hehe....)

 

Har forståelse for begge deler i denne saken, bortsett fra at utenforstående ikke har forståelse for kalvingssituasjoner som dette her.

Driver selv med melk, produserer ca. 140.000 liter, og har ca 120 NRF storfe. Har helgeavløser og litt ettermiddagsavløsning så det er kanskje vanskelig å sette seg inn i deres situasjon uten avløser, men forstår det slik at dere velger å ikke ha avløser. Gjelder det resten av året også?

 

Uansett, alle valg vi gjør (og dere) er og blir PRIORITERINGER.

Vi jobber for å leve, vi lever ikke for å bare jobbe selv om å være bonde er en livsstil. Om jeg godt kunne tenke meg å ha topp resultater på både melk og kjøtt, er jeg klar over at det er vanskelig, men ikke umulig med å ha så mye avløsning som vi har ( jeg er uansett ingen supermann selv bare så det er sagt)

 

Det jeg gjerne prøver å si er at familie og venner har dere for livet, hvert enkelt dyr dere har er et produksjonsdyr som blir maks 10 år????

Vil ikke si at dere må legge om vaner og rutiner som fører til dårligere resultat, men tenk dere godt om alt er til slutt et spørsmål om prioriteringer.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt problemstillinga til &quot\;bondekona&quot\; holdningen er sånn at det kun er jeg og min mann som klarer dette, det er kun vi som kan og drive gården. Det er mange sånne i hver bygd, ser på oss andre som driver og leier inn avløsere som noen useriøse gårdbrukere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt å ikke ha avløser i den mest kritiske perioden, vi definerer den som - en uke før den første kua skal kalve til to uker etter at den siste har kalvet. Det er et valg vi har gjort som vi fant det mest lønnsomme for oss. Vi har avløser resten av året, men det blir mest dersom det finnes en som er ledig og har lyst. Det er mest aktuelt for oss å bruke avløser fra ca medio november til medio mai.

Og frustrasjonen min som førte til en utblåsning skjer nok fordi det er rett og slett vondt når mennesker en er glad i ikke kan vise nok respekt og forsøke å forstå ens prioriteringer i denne perioden.

 

 

Sofa bonden.....alle gårder er ulike, med tilgangen til dyrka mark, hamn og beiterett, hva som kan dyrkes, attåt næringer, driftsbygninger, kompetanse og vilje hos driveren m.m Jeg synest rett og slett du skyter deg selv litt i leggen med den komentaren din. Når jeg leser det jeg har skrevet, kan jeg ikke skjønne at det kan tolkes dit at jeg føler vi er bedre enn andre. Beklager virkelig om du har møtt noen av de sure gubbene 50 + som mener at gardsyrket er noe dritt, de har drevet gård de siste 30 årene og aldri prøvd noe annet, de tjener ikke penger (...i følge dem selv) og de legger ned (verbalt)minst en gang i året, de investerer ikke i driften (hverken mer tid eller penger enn de må), og alle andre som bruker mer tid på fritid eller kalver eller trivselstiltak på gården er spik spenna gærne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...