Gå til innhold

Starte med melkeproduksjon


Gjest

Anbefalte innlegg

Eg har lyst til å start med melkeproduksjon. Det er ikkje melkekvote på garden, men dette er muligt å kjøpe sjønner eg. Eg bur i Rogaland (Haugesud). Eg skjønner at det er veldigt kostbart å starte opp på nytt, og at eg ikkje blir rik av penger på det.

Eg hadde sett for meg 40-50 dyr.

 

Er det noken av dere som har erfaringer med å starte opp med ny melkeproduksjon?

 

Hva vill dette koste ca.?

 

Er det noken gode råd å få?

 

Eg vet det er mange av dere som mener at eg aldri må finne på dette, men det hadde vert veldig kjekt å høre om det er noken som har noken posetive erfaringer også.. :)

 

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger nytt fjøs, melkekvote og dyr + noe dyrka mark.

Har noke redskaper, og det er flere entrepenører som tilbyr ulike tjenester i området...

 

Hvor mye dyrka trenger ein til 40-50 melkekyr +ungdyr. Sån ca. ?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger rundt 300 mål dyrket, pluss beiter. Om du ikke har kvote fra før, får du kjøpe maks 150 tusen i oppstartkvote fra staten. Det er ikke nok til å betale for ny fjøs.....så da må du ut på det private markedet for å skaffe 150 tusen til. Der må du vel ut med 8-9 kroner literen, så da kan du legge til enda 1 mill. Det beste hadde vel vært om du har en nabo du kan leie kvote jord av, eventuelt samdrift....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Flott at nokre vil starta opp med ku og mjølk, når mange sluttar.

Du vil nok trengja fleire 100 mål med dyrka mark, avhengig av avling og fôringstrategi.

 

Fjos til alle hodyr vil truleg kosta frå 6 mill og oppover, prisen på mjølkekvote neste år er det ingen som veit ennå, i år låg den mellom 6,10 og 7,50 kr i Rogaland.

 

Har du eindel eigenkapital kan det nok gå, viss du i tillegg har ektefelle med inntekt utanom er det også eit stort pluss for økonomien.

 

Snakk gjerne med økonimirådgiver hjå Tine, evt bank, for å setja opp driftsplan, så ser du om det ser ut til å gå rundt.

 

Lukke til !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan lå fra deg tanken først som sist om du ikke har MYE kapital til overs. Driver selv å planlegger nybygg til melkeproduksjon på våre 350.000 kvoteliter. plass for 45 liggebåser i melkeavd og plass till full oppfôring av okser og kviger har en prislapp på 8-10 mill alt etter egeninnsats og mekaniseringsgrad. Dersom du i tillegg skal kjøpe hele kvoten ser jeg for meg minimum 2 mill ekstra bare for å få lov til å produsere, så kommer livdyr i tillegg. Spør heller naboer som skal slutte med melk om du kan få leie byggninger og kvote (lei gjerne også noe ekstra kvote av flere om du har mulighet) til du har bygget deg opp egen besetning som er gjeldfri så kan du da heller tenke på å bygge og kjøpe kvote selv senere.

Vi har imidlertid bestemt oss for å bygge minkhus til 2000 tisper nå i vinter og i følge busjett som er satt til laveste salgspris for skinn satt til at vi kan være helt gjeldfrie på denne produksjonen innen max 7 år. Og kommer mest sansynlig ikke til å bygge nytt til melkeproduksjon før det.

 

Men for all del, skal ikke kritisere og si du ikke skal det er opp til deg og evt banken :)

Når det gjelder dyrka mark så regner jeg med full oppfôring av alle kalver hos oss ca 1,5 dekar pr 1000 liter produsert melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Jeg vet om en som har startet med etablererkvote og bygd robotfjøs her oppe. Det er vel en slags samdrift med svigerfaren slik at ikke all kvote er kjøpt. Selve fjøset er vel greit nok, men det du skal tenke nøye over er hvordan du får dyrket foret. Såvidt jeg husker var ikke Haugesundsområdet preget av store jorder sist jeg var på de kanter, og det blir utrolig mye arbeid og traktorkjøring hvis du må basere deg på å leie massevis av småstykker som er spredt rundt omkring. Det er mange som bare ser på rasjonaliseringen i fjøset og ikke tenker på at Norge består av mange små jordstykker innimellom diverse bergskjær. Det er ikke det samme som Danmark eller Skåne...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takker for svara!

 

Eg driver å tenker på hva eg vil drive med. Har veldigt lyst til å drive med storfe grunnet at eg er veldig interesert det. og aller helst melkeproduksjon.

 

Så det var veldigt kjekt å lese innlegene deres, og kunskapen og infoen dere kom med :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...