Gå til innhold

priser rundballepakking


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest stigo_1
Driver med en del leie kjørin med en BIO-presse og har tadd de siste år 140+mva det er med slåing og uten sammenkjøring, men etter mye prisstigning er vell den prisen litt lav, hva er ca priser rundt om i landet (jeg driver i troms)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver med en del leie kjørin med en BIO-presse og har tadd de siste år 140+mva det er med slåing og uten sammenkjøring, men etter mye prisstigning er vell den prisen litt lav, hva er ca priser rundt om i landet (jeg driver i troms)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oddski_1
Har brukt å betale ca 115 med slått(3 m), press(orkel) og pakking. Gratis leie av klyper når man kjærer sammen selv. Du tar alt for mye allerede.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.L._1

kr 115 for slått, pressing og pakking med 6 lag folie er veldig billig. Men da går jeg ut i fra det er god arrondering, bra grasmengde, og større kvanta det er snakk om.

Når det gjelder prisstigning så vil vel økt drivstoffpris utgjøre ca 1 kr p r ball. Økning av plastkostnader i inneværende år har det ikke vært.

Økning i lønn vil vel utgjøre ca 75 øre pr ball.

Økt pris på vedlikehold/ deler, 0,75 kr pr ball

Økt pris på innkjøpt utstyr/rentestigning utgjøre ca 2.50 kr pr balle. Totalt vil dette utgjøre ca 5,00 kr pr balle. Forutsetter at det blir produsert 25 baller pr time, og at anvendt utstyr produserer minimum 4000 ball pr sesong.Dette er m.a.o. er minimumskalkyle over hvor mye kostnadene har steget så langt. Og da må man vurdere om det er smartere å ta seg lønnet arbeid, kontra å vikle seg inn i gjeldsspiral !

Og så har vi de som ødelegger markedet med å kjøre noen baller i leiekjøring, for å få ned kostnaden på bruken av utstyr til seg sjøl. De burde heller ta seg et kurs i bruk av kalkulator eller regneark ! Konklusjon: den som leiekjører med moderne utstyr, bør i utgangspunktet ta minimum kr 120 kr pr ball for pressing og pakking for å forsvare sine utgifter, ha ei rimelig timelønn og bygge egenkapital, for å fornye utstyr mm. Så kr 140,- pr balle inkl slått vil jeg si er en absolutt normal pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Er nok ikke å tvile på talla dine Kåre - men jeg biter meg fast i noe annet du sier, nemlig at leiekjøring skal være forbeholdt større / reindyrka entreprenører.

 

Jeg godkjenner med dette ikke prisdumping, men at en enkelt bonde med eget utstyr kjører for naboen er da vel bare greit, så lenge han tar nogen lunde betalt? Om han presser ballen fem kroner billigere enn deg betyr ingenting, for han vil ikke ta resten av kundene dine uansett!

 

Han har nok sett på kalkulatoren han også, og funnet ut at det rent økonomisk ikke lønner seg å sitte meg eget utstyr, men hvis han kjører for en nabo eller to - samt får satt en tilnærmet verdi på fordelen med å eie eget utstyr så går det opp. For ja - det finnes fordeler med å eie eget utstyr, sjøl om det økonomisk kan være akkurat på grensa.

 

De som virkelig er problemet i entreprenørbransjen er jo unggutta som kjører for leasinga og ingenting mer. De lever som regel ikke over mange åra på grunn av at de har en litt lettvint omgang med agronomi, men de kan ødelegge prisene for mange år framover. Skyt heller de Kåre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.L._1

Hei Vegard.

Jeg er nok veldig enig med deg. Det er helt greit å presse noe ekstra for naboer etc, bare man tar seg så noenlunde vettugt betalt, helt klart. Man må bare ikke begynne å dumpe priser, og da mener jeg f,eks 100 kr pr balle. Og de som kjøre for bare leasingleia, kommer jo bort etterhvert, spesielt nå som renta er på tur opp på et \&quot\;normalt\&quot\; nivå. Uansett hva du driver med, så må du alltid ha ei normal avkastning på investrert kapital, som er høyere enn prisstigning/influasjon. M.a.o bygge egenkapital.

De som avslutter årsregnskapet med negativ egenkapital, eller er i ferd med å redusere den drastisk, vil på sikt få et alvorlig problem.

Jeg gjentar leiekjøring bør/skal ikke være forbeholdt kun store entrepenører, men folk må passe på så de ikke \&quot\;kjøper seg arbeid\&quot\;. Det vil til slutt også gå utover kundene også ( les bønder.) Håper dette virker oppklarende for hva jeg mente i mitt forrige innlegg.

Mine priser er i utgangspunktet kr 65 for pressing, kr 55 for pakking i 6 lag folie. Slått etter medgått tid med kr 575 pr time. Kr 8 pr 2 lag ekstra folie. Ved dårlig arrondering eller liten avling så blir det kjørt på timepris, med tillegg for nett og folie. På oppdrag under 50 baller tilkommer et oppmøtegebyr på kr 500.

Mvh kåre L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest argr_1
Tar 120 kr. pr. ball med 6 lag plast. 130 for 8 lag plast. slått 550 pr time med 280 maskin. Dette er i trøndelag. Presser ca 1000 baller i året for kjentfolk + ca 700 til meg selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

EA: Jeg ser ingen problem for deg at du kan drive maskinstasjon sjøl, bare du ligger på en nogenlunde like pris som andre, jeg begynte sjøl som ung og da var markeded hardt og vanskelig, men det gikk enda. Du må få kunde til å forstå at du skal ha betalt for det du gjør ellers går det i dass!

Men gjør du en god jobb så strømmer det på forespørseler etterhvert, så sats EA!

 

Jeg ligger på 135 kr per ball med 6 lag plast og har økt noe siden ifjor pågrunn av den høye diesel prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja klart eg skal ta betalt så eg sitter igjen med penger og slik at eg kan fornye maskinparken når den begynner å bli slitt. Eg gidder ikkje kjøre rundt på dugnad sjølv om eg sunns det er gildt:) Men eg føler at alle gammle begava slik som mange her inne bare rakker ned på dei unge som vil satse. Men dei begynte vell ein gong med blanke ark dei og slik som du Svein som innrømmer det:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Problemet i seg sjøl er ikke alder - og når man har ei innstilling som deg EA er alt greit, da \&quot\;passer\&quot\; du inn. Men du og veit at det er mange 18-åringer som er godt fornøyd bare de får betalt utstyret - de bor jo hjemme på gutterommet og har ikke andre utgifter enn litt snus og brennevin noen helger :) Høres veldig useriøst ut av meg, men dessverre er det slik for en god del - og de ødelegger markedet totalt. De blir jo ikke i bransjen særlig lenge, for ofte er dette de samme som kjører som om de har stjælt hele maskinparken, men prisene klarer de å ødelegge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ballern: 21 år er imponerande, ikkje mangen som kan slå den! kva var prisen når du begynte, og kva utstyr var det då?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dei med butterfly:

-Kor mykje større kapasitet er det med dette utstyret vs enkel maskin?

-Er timeprisen tilsvarande høg?

-Kva er det som begrensar bruken av så stor maskin?

Dette er kansje ein avsporing av debatten, men håpar eg blir tilgitt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i bygda ligger vi på ca 1000 kr timen på presse og 600 på slåmaskin.dette er + nett og plast og + mva så klart alle som leiekjører har samme pris ca for å sleppe konkuranse. kjører på timen pga. at alle tek dei finaste teigane sjøl og skall balle små teigane på 10-15 mål. folk begynder å lære no, vurderer å gå over på fast pris. hører at dei tek 150 kr pr ball i nabokumunane + slåing.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...