Gå til innhold

Tilskudd


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal søke tilskudd for første gang etter overtakelse av gården som jeg overtok i fjor. Har sendt av gårde produksjonstilskuddet i fra altinn. Men jeg har gjerdet inne ganske mye her i år, og grav/grøftet betydelig.

Er dette noe som skal gå direkte til kommunen når jeg søker tilskudd på dette eller er dette og noe jeg gjør på altinn? Og hvor finner jeg oversikt over hva slags tilskudd som jeg kan ha krav på? Sikkert kjedelige spørsmål, men er som sagt første gang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til saksbehandler i din kommune. Det er han/hun som skal behandle din søkand og kan veilede deg.

Grøftetilskuddet har ikke eksistert på flere ti-år, men noe er på vei inn igjen. Men det kan være noe å hente på gjerding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som PLS sier at det er kommunen som er rette instans for slike spørsmål. Men du er tydeligvis litt blendet av tilskuddsmytene som florerer, særlig i media fra folk som ikke vet hva de snakker om. For det første, slike tilskudd har du ikke krav på, men det er en del ordninger du kan søke på. For det andre så gis det meget sjelden eller aldri tilskudd til tiltak som er gjenomført og så søkes tilskudd til. Det er ikke slik det fungerer i jordbruket. Du må først utarbeide en plan med kostnadsoverslag som gir grunnlag for søknaden om tiltaket kommer inn under kriteriene som tilskuddsberettiget. Får du innvilget søknaden får du som oftest inntil tre år på å gjennomføre tiltaket. Men om disse ordningene er mange er det lite penger i systemet så regelverket er slik at det ekskluderer de fleste. Deretter er det store egenandeler og det kreves en viss størelse på tiltaket. Kostnadsoverslag på minst 20-30 000. Det gis da ofte tilskudd på inntil 20% av kostnadsoverslaget. Så da er det en vurdering om du har likviditet til din andel av prosjektet. Så du må være klar over at tilskudd er inntekter til utgifts erverv.

Velkommen til virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...