Gå til innhold

Vedlikehold av Gårdsplass/Gårdsvei


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Har ett småbruk med ca 1 mål ubehandlet gårdsvei, samt 200 kvadrat med singel utenfor huset. Gårdsveien begynner nå å bære preg av bruk og vær, å jeg ønsker derfor å legge på ny masse av noe slag! Noen som har tips rundt dette, forarbeid, type masse og etterbehandling? Vil jo ha det best mulig, men samtidig må det se naturlig og fint ut.

 

Når det gjelder singelen tenkte jeg bare å spe på med litt ekstra, den som er der nå begynner å bli mye skitt i. Egentlig er jo singel noe dritt i og for seg, men det er bedre en vanlig grus.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest thomas_1

Hei!

Har ett småbruk med ca 1 mål ubehandlet gårdsvei, samt 200 kvadrat med singel utenfor huset. Gårdsveien begynner nå å bære preg av bruk og vær, å jeg ønsker derfor å legge på ny masse av noe slag! Noen som har tips rundt dette, forarbeid, type masse og etterbehandling? Vil jo ha det best mulig, men samtidig må det se naturlig og fint ut.

 

Når det gjelder singelen tenkte jeg bare å spe på med litt ekstra, den som er der nå begynner å bli mye skitt i. Egentlig er jo singel noe dritt i og for seg, men det er bedre en vanlig grus.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honda_1

Her brukes det mye av det vi kaller bærelag, knust masse i fraksjonen 0-32mm, be de blande i mer subbus (0,8) enn vanlig.

Strø på salt i etter tid, blir renslig og relativt hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
...og sørg for at du får en liten \&quot\;kuv\&quot\; i veien slik at vannet renner av veien og ikke på/langs veien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hva slags bergarter er det i distriktet? Her (Østfold) kan vi velge mellom granitt og gneis. Goskjellen er stor, subbus av gneis \&quot\;låser\&quot\; seg mye bedre og tåler vann som renner mye bedre enn granitt. Ulempen er at den er mørk, nesten svart når den blir våt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spelarjakob_1
Vi har 200 meter gardsveg , med noko stigning, og mykje regn. Det er omlag 25 år sidan vi la varmasfalt på vegen og i tunet her. Det har i denne tida vore vedlikehaldsfritt . Dessuten har asfaltering ein betydeleg rasjonaliseringsgevinst, i og med at en kan ha større transporthastigheit, og mykje behagelegare. Dei kronene det kosta har eg gløymt for lenge sidan.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...