Gå til innhold

Luftkompressor til gårdsbruk


Anbefalte innlegg

Jeg trenger ny kompressor til ''''gårdsverkstedet''''. Den må klare muttertrekker ved skifte av sprøyte/vinterhjul på traktoren.

Noen som har klare anbefalinger eller evt fraråder noen spesielle merker? Størrelse på tank og avgitt luftmengde? Pris?

 

Tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det kommer an på om du har 3 faset kontakt/tilkobling. Da får du straks tilgang til kompressorer med større kapasitet, uten at det nødvendigvis blir så voldsomt dyrere. Ta et søk på nettet eller Finn så får du raskt opp masse tilbydere. Kan også gjøre et kupp på brukt utstyr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik_Aa_1

LItt på siden.

Men der jeg jobber har vi nettop kjøpt ny kompressor, en 3 faset på 10hk. Ein kjempe god kompressor. Men vi har fått et problem og det er att når den starter så flimmrer det i lyset på gården. Vi har prøvt å legge ny kabel med høyere tverrsnitt. Legge en egen jording fra sikringskapet og direkte ut på jordspyd med ingen forbedringer. Lurer på om det er noen her som kan ha ett svar på hvordan vi skal løse problemet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Til \&quot\;GÅ\&quot\;: Er du sikker på at det går å starte en luftkompressor på den måten, med stjerne / trekantvending? Det er jo mye brukt på vifter, sagblad o.l. med stor svinghjulseffekt, som det tar tid å få opp farten på. Men en kompressor jobber tungt fra første stempelslaget så jeg lurer på om motoren klarer å dra igang når den går sjernekoblet. Da må man kanskje montere en elektrisk betjent ventil som slipper trykklufta ut i friluft til kompressoren har fått opp turtallet? Jeg vet ikke, jeg bare spør.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du kan prøve først og skru av røyret som går ut av kompressorblokka og laden pumpe luft ut i det fri. når du starter den då vill den gå lettare. er blinke i lyset vekke då er det berre til å sette en krane/el.ventil på røyret slik at ved start går lufta i det fri \&quot\;null motstand\&quot\; for deretter og koble inn tank.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Vi har det samme problemet med blinkende lys når vi starter silotalja. Skyldes nok for lav kapasitet inn på gården og lang veg til trafo som det sies her.

 

Men denne tråden skled vel litt ut? Trådstarter lurer på minimumsbehov for sitt bruk, og det er neppe nødvendig med kompressor på 10 hk for å dra muttertrekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Min kompressor har automatisk stjerne trekantstarter. Fungerer bra, bortsett fra at den er tung å starte hvis det er minusgrade.(står i kaldrom). Hvis du er i tvil om motoren vil starte i stjerne, er det jo bare å laske om motor, og kjøre den noen sekunder. Er gjort på noen minutter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spelarjakob_1
Det kjem litt an på kva slags muttertrekker Du har. Det er tankkapasitet meir enn størrelse på kompressor som er viktig. Eg har ein på tre hestekrefter med 150 liters tank. Det er heilt uproblematisk å skru så mykje ein berre vil. Ein vanleg liten kompressor på tre HK og 50 liters tank er vanlegvis rikeleg til muttertrekker. Då snakkar eg om halvtoms trekker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Jeg er ikke helt enig i at det er så bra med stor lufttank. Tanken må stå i forhold til kapasiteten på kompressoren. På det gamle verkstedet vårt satte vi inn ny kompressor med tank. Så lot vi den gamle tanken stå der i tillegg, så det ble sikkert 250 liter tilsammen. Det ble ikke vellykket, så vi tok vekk den ekstra tanken. Grunnen var, at når tanken var tom så tok det alt for lang tid før trykket var oppe igjen. Det siver alltids ut litt luft gjennom diverse koblinger, så tanken var ofte tom da vi kom på verkstedet. Hvis jeg skulle starte kompressoren bare for å pumpe opp et dekk, så var det kjedelig å sitte å vente på at trykket skulle gå opp før jeg fikk pumpet. Et lastebildekk skulle jo ha 7-8 bars trykk, så tanken måtte være nesten full før vi fikk etterfylt noe luft. Jobbet vi med en stor en-toms muttertrekker, så var det OK å ha stor tank, men når trykket først var blitt litt for lavt i den, så ble muttertrekkeren lat. Og da føltes det som en evighet der du satt på kne foran et hjulgraver- eller lastebilhjul før trykket var oppe igjen så det ble krefter i muttertrekkeren. Derfor mener jeg at en stor nok kompressor, med ikke for stor tank er det rette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smen_1
Her har jeg kutta ut luft muttertrekker`n . Har gått helt over til elektrisk muttertrekker. Kjøpte meg en billig el- trekker som jeg regna med bare var noe \&quot\;ræl\&quot\;. Type Karlsons, ca 500,- . Veldig overraska hvor kraftig denna er. Strøm kontakt i nærheten og skjøteledning ,kan en jobbe overalt.Må vera forsiktig på hjulbytte personbil, drar bolter av helt nådeløst av,denna firer ikke med det første. Så nå står den halv store kompresoren der me de gammle ,tjukke ,krøll slangene og fisete koblingene der å furtter, blir kun brukt til fytte luft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anonym
Har en lunakompressor som drar på årene. Motoren klarer ikke lenger å starte uten at vi slipper ut all luft i tanken. Vet noen om hvem som reparerer motorer på slike. Mulig det er børstene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vænndølen_1
Er det 1 eller 3 fase? Hvis det er 1 fase så har de som oftest startkondensator og driftskondensator. Tipper startkondensatoren er gåen i så fall. Hvis det er 3fase så burde du sjekke at den trekker like mye strøm på alle fasene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...