Gå til innhold

Skoleoppgave, entreprenørvirksomhet


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal skrive en oppgave på UMB, Ås (gamle Norges Landbruks Høyskole) innen et fag som heter Bedriftsetablering! Der skal jeg sette opp et entreprenørfirma som primært skal drive med leiekjøring innen gras og husdyrgjødselkjøring om sommeren og snøkjøring om vinteren.

 

I den anledning skal jeg sette opp en bidragskalkyle for å regne på inntekter og kostnader for å se på lønnsomheten av prosjektet. Eksakt hvilke kostnader bør man regne med, og hvor store ca vil de bli? Har sett på leiepriser for 2010, men i kalkylesammenheng trenger jeg å vite sånn ca hva man sitter igjen med per ball man presser.

 

Jeg tenker da i forhold til:

- kostnad pr/rundball presset

- nett

- plast

- service kost pr. 1000 ball f.eks.

- service på traktor pr 500 time f.eks.

- diesel

- pris man bør ta per rundball

- pris for slåing (med 6 meters slåbredde)

- pris for raking

 

Med tanke på halmpressing, bør man investere i egen halmpresse, eller vil ei kombipresse (presse + pakker) fungere helt greit til halm også?

 

I tillegg lurer jeg på hva man bør investere i i starten av et slikt entreprenørprosjekt, da med tanke på at vi selv på gården presser over 1000 rundballer og 1500 halmbunter i året (foreløbig blir dette utført av bygdas entreprenør). Er raking nødvendig, vil det tjene seg inn, eller er dette noe som bør investeres i etter hvert?

 

En annen ting jeg lurer på til slutt er hvordan man klarer å kombinere det å ha gård og presse for seg selv, i tillegg til å ta på seg leiekjøring? Man kan liksom ikke prioritere seg selv hver gang, samtidig som man også selv vil ha best mulig fôr.. Noen komentarer til dette problemet?

 

Hadde vært til kjempe hjelp hvis noen med litt erfaring på området kunne kommet med noen komentarer! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andram_1

Hei!

 

Jeg skal skrive en oppgave på UMB, Ås (gamle Norges Landbruks Høyskole) innen et fag som heter Bedriftsetablering! Der skal jeg sette opp et entreprenørfirma som primært skal drive med leiekjøring innen gras og husdyrgjødselkjøring om sommeren og snøkjøring om vinteren.

 

I den anledning skal jeg sette opp en bidragskalkyle for å regne på inntekter og kostnader for å se på lønnsomheten av prosjektet. Eksakt hvilke kostnader bør man regne med, og hvor store ca vil de bli? Har sett på leiepriser for 2010, men i kalkylesammenheng trenger jeg å vite sånn ca hva man sitter igjen med per ball man presser.

 

Jeg tenker da i forhold til:

- kostnad pr/rundball presset

- nett

- plast

- service kost pr. 1000 ball f.eks.

- service på traktor pr 500 time f.eks.

- diesel

- pris man bør ta per rundball

- pris for slåing (med 6 meters slåbredde)

- pris for raking

 

Med tanke på halmpressing, bør man investere i egen halmpresse, eller vil ei kombipresse (presse + pakker) fungere helt greit til halm også?

 

I tillegg lurer jeg på hva man bør investere i i starten av et slikt entreprenørprosjekt, da med tanke på at vi selv på gården presser over 1000 rundballer og 1500 halmbunter i året (foreløbig blir dette utført av bygdas entreprenør). Er raking nødvendig, vil det tjene seg inn, eller er dette noe som bør investeres i etter hvert?

 

En annen ting jeg lurer på til slutt er hvordan man klarer å kombinere det å ha gård og presse for seg selv, i tillegg til å ta på seg leiekjøring? Man kan liksom ikke prioritere seg selv hver gang, samtidig som man også selv vil ha best mulig fôr.. Noen komentarer til dette problemet?

 

Hadde vært til kjempe hjelp hvis noen med litt erfaring på området kunne kommet med noen komentarer! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AL: går det ikkje an å la ver å kommentere vist du ikkje har någe å bidra me??? folk så bare ska ver spydige e d verste eg vett!!!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære dere, han går på Ås. Det er vel det han skal lære. Han må da ha en veileder der som kan hjelpe han på veg.

Desuten, det er sånne spørsmål dette forumet ikke greier å gi svar på, da det spørres mye om det men gis lite svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andram_1

Tusen takk for hjelpa Tracker! Sjekka ut linken og fikk de tallopplysningene jeg trengte for å starte oppsettelse av diverse kalkyler og investeringsanalyser!

 

Al:

Nå vet ikke jeg hva du har av utdannelse eller erfaring, men skjønner at det ikke er innenfor økonomi! For det første lurer jeg på hvordan man skal kunne sette opp disse tingene uten gitte faktortall:

- bidragskalkyle

- selvkostkalkyle

- nullpunktanalyse

- investeringsbudsjett

- salgsbudsjett

- kontantstrømsanalyse

- investeringsanalyse

- likviditetsanalyse

- resultatbudsjett

 

Hadde det gått hadde det ikke vært rare jobben å studere økonomi. Man trenger tall!!

 

For det andre kan man stille spørsmålet: \&quot\;hvorfor ringer han ikke bare og spør om pris på plast, nett, servicekostnader osv hos forhandler?\&quot\; Svar: fordi dette da ville blitt veiledende priser som ville variert VELDIG fra virkeligheten. Jeg trenger faktiske priser med tanke på stordriftsfordeler, erfaringer osv... I tillegg til at det var obligatorisk å få priser fra det aktuelle markedet!

 

Til slutt kan jeg nevne at dette er et fag UTEN veileder.

 

Så nok en gang takk til Tracker som svarte og gav meg linken til de opplysningene jeg trengte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke det beste svaret men prøver å svare på de praktiske spørsmålene.

 

 

Har ikke mye begrep på de tall som det nevnes (fordi jeg er bare 16 år) men kan kommer fra entreprenør som gjør stort sett alt men er størst på gras og kan si av rive kan man fint klare seg uten i starten også kjøpe en senere. Man sparer tid på jordet, mindre kjøring, mer ball pr tid + at det er like mye gras i de men det som er at dt kanskje krever en ekstra person og/eller traktor.

De HiQ\'\'\'\'ene vi har fungerer på halm men de er ikke optimal, liten klaring til pakker og ballene \&quot\;sprenger\&quot\; ut når de har kommet på pakker og når oppi. De beste har villet vært en 1,80 ballpresse til halm.

Litt over 120 kr for pr ball inkludert 6 lag plast, og ordne en pakketilbud hvis det både skal slåes, rakes, presses, pakkes og kjøres ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andram_1

Takk for praktiske erfaringer! =)

 

Nå har jeg fått satt opp et 1. utkast til en kalkyle over investeringer, kostnader, innbetalinger osv innenfor denne entreprenørbedriften som primert skal drive med slått og pressing, i tillegg til halmpressing.

 

Er det noen entreprenører der ute som driver med slik virksomhet og som kan se på det jeg har regnet på og komme med komentarer til det jeg har satt opp så hadde det vært til KJEMPE HJELP!! =)

 

Send meg en mail: andreas.amb@student.umb.no dersom du kunne hjulpet meg og sett på det, så kan jeg sende det over via mail!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andram_1
Jada, sjekka det, og har satt opp utregninger osv på bakgrunn av dem, i tillegg til andre entreprenørers priser. Men er oppsettet jeg har regnet ut ifra, sett i forhold til kapasitet, variable kostnader, effektivitet, investeringskalkulasjoner osv som jeg vil noen med erfaring skal se på og komentere =)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...