Gå til innhold

halm med grass i.


Gjest

Anbefalte innlegg

hei. har 65 mål med korn som er sådd med gjenlegg (altså grassfrø) å ble ganske mye halm men også en del grass.

Burde man tørke det så mye at grasset blir høy å pakke med 4 lag plast?

eller presse å pakke 2 dager etter å plaste med 6 lag å bruke det til for? har nok tørr halm men hadde vært greit å hatt litt dårligere fòr til søyene nå på høsten.

 

å hvor lenge må en presset rundball ligge før man kan fore med den? har hørt 2-3uker.stemmer dette?er ikke tilsatt syre.

takker får alle svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. har 65 mål med korn som er sådd med gjenlegg (altså grassfrø) å ble ganske mye halm men også en del grass.

Burde man tørke det så mye at grasset blir høy å pakke med 4 lag plast?

eller presse å pakke 2 dager etter å plaste med 6 lag å bruke det til for? har nok tørr halm men hadde vært greit å hatt litt dårligere fòr til søyene nå på høsten.

 

å hvor lenge må en presset rundball ligge før man kan fore med den? har hørt 2-3uker.stemmer dette?er ikke tilsatt syre.

takker får alle svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på en gård nå, hvor vi stubbet høyt etter kornet, for deretter å slå og presse samtidig. Det er ikke noe topp kvalitets fôr, men helt tørt med en gang, og greit nok til ammekuene. Vi brukte 6 lag plast.

 

Jeg har hørt 6 uker, men tror ikke det byr på store problemer å fôre med den tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies 6 uker etter pressing pga jæringsprosessen. brukte selv noen etter 2-3 uker ( vel og merke vanlige baller) men dette var vesentlig dårligere kvalitet på enn de som lå 6 uker. det heter vist og minimum 10 lag plast på tørr høy og halm... 6 er iallfall minimum. bruker selv 8.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars_Halvor_1

Etter min oppfatning er 6 lag plast nok på denne typen halm/gras blanding. Jeg driver som rundballeentreprenør, og presser endel av dette. Det du må være oppmerksom på er at stive halmstrå kan stikke hull i plasten. Derfor kan 8 lag være nødvendig.

 

På gras til surfor anbefaler jeg alltid minst 8 lag plast.

 

En rundball bør ligge i omlag 6 uker, men er materialet tørt går det fortere, er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er med Halm/ gras, men vanlig surfor fra både rundball og silo kan brukes med en gang etter hausting. Vet om flere som legger i tårnsilo med fylltømmer, og begynner å ta ut med en gang på sommeren. Du er rigtignok avhengig av å ha litt stort uttak for ikke å få problemer med varmegang.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...