Guest maxxum_1 Posted September 24, 2008 Share Posted September 24, 2008 hei. har 65 mål med korn som er sådd med gjenlegg (altså grassfrø) å ble ganske mye halm men også en del grass. Burde man tørke det så mye at grasset blir høy å pakke med 4 lag plast? eller presse å pakke 2 dager etter å plaste med 6 lag å bruke det til for? har nok tørr halm men hadde vært greit å hatt litt dårligere fòr til søyene nå på høsten. å hvor lenge må en presset rundball ligge før man kan fore med den? har hørt 2-3uker.stemmer dette?er ikke tilsatt syre. takker får alle svar:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 24, 2008 Share Posted September 24, 2008 hei. har 65 mål med korn som er sådd med gjenlegg (altså grassfrø) å ble ganske mye halm men også en del grass. Burde man tørke det så mye at grasset blir høy å pakke med 4 lag plast? eller presse å pakke 2 dager etter å plaste med 6 lag å bruke det til for? har nok tørr halm men hadde vært greit å hatt litt dårligere fòr til søyene nå på høsten. å hvor lenge må en presset rundball ligge før man kan fore med den? har hørt 2-3uker.stemmer dette?er ikke tilsatt syre. takker får alle svar:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Robert_1 Posted September 24, 2008 Share Posted September 24, 2008 Jeg er på en gård nå, hvor vi stubbet høyt etter kornet, for deretter å slå og presse samtidig. Det er ikke noe topp kvalitets fôr, men helt tørt med en gang, og greit nok til ammekuene. Vi brukte 6 lag plast. Jeg har hørt 6 uker, men tror ikke det byr på store problemer å fôre med den tidligere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HT_1 Posted September 24, 2008 Share Posted September 24, 2008 Det sies 6 uker etter pressing pga jæringsprosessen. brukte selv noen etter 2-3 uker ( vel og merke vanlige baller) men dette var vesentlig dårligere kvalitet på enn de som lå 6 uker. det heter vist og minimum 10 lag plast på tørr høy og halm... 6 er iallfall minimum. bruker selv 8. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lars_Halvor_1 Posted September 24, 2008 Share Posted September 24, 2008 Etter min oppfatning er 6 lag plast nok på denne typen halm/gras blanding. Jeg driver som rundballeentreprenør, og presser endel av dette. Det du må være oppmerksom på er at stive halmstrå kan stikke hull i plasten. Derfor kan 8 lag være nødvendig. På gras til surfor anbefaler jeg alltid minst 8 lag plast. En rundball bør ligge i omlag 6 uker, men er materialet tørt går det fortere, er min erfaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted September 24, 2008 Share Posted September 24, 2008 Vet ikke hvordan det er med Halm/ gras, men vanlig surfor fra både rundball og silo kan brukes med en gang etter hausting. Vet om flere som legger i tårnsilo med fylltømmer, og begynner å ta ut med en gang på sommeren. Du er rigtignok avhengig av å ha litt stort uttak for ikke å få problemer med varmegang..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest maxxum_1 Posted September 25, 2008 Share Posted September 25, 2008 tusen takk får svar alle sammen. da får jeg prøve deres erfaringer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.