Gå til innhold

Toppstag som siger


Jensb_1

Anbefalte innlegg

Jeg har et Byberg 41/580, sågodt som ikke brukt før nå i de siste par åra. Toppstaget er helt tett, ingen antydning til lekkasjer, men det siger litt likevel. Det er særlig med tung last at det siger litt ut.

Jeg tror at det er hydraulikk-ventilen på traktoren som svikter litt. Det er ikke mye, men irriterende nok når man har stillt inn f.eks. slåmaskinen eller plogen.

 

Er det noen som har erfaring med å montere antisigeventil på det hydrauliske toppstaget? Greier man å stenge av fullstendig med en sånn ventil, slik at det ikke siger? Og hvordan fungerer det, bruker man toppstaget på samme måten som før, eller er det noe som på åpnes/lukkes eller aktiveres/deaktiveres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
En antisigeventil fungerer bra, for som du sier, det er ofte traktorens ventil som siger. Men antisigeventilen har en klar ulempe: Du mister muligheten til å kjøre toppstaget i flytestilling. Antisigeventilen fungerer som et relè, den slipper ikke oljen ut fra den ene siden før det kommer trykk i den motsatte slangen. Derfor blir toppstaget stående låst selv om du setter spaken i flyt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

For å være sikker på at det er sylinderen som lekker, så kan du koble i mellom ei stengekran i den slangen som holder trykket når det står en pall på gaffelen. Vær sikker på at du er på rette sida av sylinderen! Ellers må du kanskje sette inn to kraner, eller prøve krana på begge sidene..... Så stenger du krana og ser etter om sylinderen fortsatt siger. Stopper sigingen nå, så vil det hjelpe med antisigeventil. Hvis det er hurtigkoblinger på slangene til lasteren så kan du også prøve en annen metode: Ta av slangene til tilten når pallen står på bakken, og så løfter du opp lasteren og følger med på om den siger nå. Det er ikke sikkert du får av koblingene når det er trykk i slangene, og du får dem i hvertfall ikke innpå igjen. Derfor er det greit å senke lasteren ned, dra av slangene og løfte opp igjen.

Hvis sylinderen fortsatt siger selv om krana er stengt så er det fremdeles indre lekkasje i sylinderen. At løften er sterkere enn tilten tror jeg er normalt for disse lasterne. En pallegaffel gjør også ofte at tyngdepunktet i lasten kommer lengre framover enn det gjør med grus i skuffa. Da blir tilten for svak. En Trima / Bergsjø 1310 jeg kjørte på en MF 675 i yngre år var også sterkere på løft enn tilt. En hjullaster som hadde vært svak på tilten hadde ikke blitt noen storselger........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...