Jump to content

lite olje trykk på mf 135


Guest

Recommended Posts

har en massey ferguson 135, 1968mod.

 

når motoren er varm, har jeg dårlig oljetrykk.

for noen månder siden, ble det byttet stempel,ringer,foringer,råde lager og ventiler. så hva er det som kan gjøre til at det er lavt trykk.

dette er bare når motoren er varm.

kan det være olje pumpen, eller at veiv lagrene er litt slitt?

Link to comment
Share on other sites

Guest mf_power_1

har en massey ferguson 135, 1968mod.

 

når motoren er varm, har jeg dårlig oljetrykk.

for noen månder siden, ble det byttet stempel,ringer,foringer,råde lager og ventiler. så hva er det som kan gjøre til at det er lavt trykk.

dette er bare når motoren er varm.

kan det være olje pumpen, eller at veiv lagrene er litt slitt?

Link to comment
Share on other sites

Årsaken til att trykket faller når motoren er varm,er att olja blir tynnere.

Alle lager slipper da gjennom olja lettere,og trykket faller.Veivlager er enkelt og billig,så det er jo vert forsøket. Men ka er egentlig trykket på motoren?? Har du målt med skikkelig utstyr??Riktig olje?

Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1

Som det tidligere er nevnt så faller trykket på tomgang når motoren blir varm. Dels fordi olja blir tynn og flyter lettere, og dels fordi klaringene i lagre osv (og dermed også oljepumpa) blir større.

Noen ganger er det ikke tilstrekkelig å skifte bare rådelagrene. Har veivlagrene for stor klaring så mister du også mye olje der. Kamaksellagrene kan også lekke, og registersmøringen. Hvis oljetrykksmåleren pulserer på tomgang på 3-sylindret Perkins så er det ofte fordi det store drevet i registeret har ett smørehull, og hver gang det kommer i posisjon så faller trykket litt. Koble til et skikkelig manometer og mål trykket med det i stedet. På motorer med oljelampe så slår den oftest ut ved trykk på 0,5 - 1 bar (kg/cm2). Jeg vil si at det er ikke farlig om en 135 har ned mot 0,5 bar på tomgang.

Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1
De fleste verksteder har (eller burde i allefall ha) et manometer med ulike nipler for å prøve motoroljetrykk. Da får du samtidig testet ditt eget manometer.
Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1

Du kan prøve med 15W-40 olje. Men det smører dårligere enn 10W-30 ved kaldstart. Bruker du motorvarmer så fungerer det. Ellers kan du kjøpe en delsyntetisk 10/40, men en slik gammel motor har lett for å bruke olje hvis den blir påfylt en moderne syntetolje. Er motoren din nyoverhalt så er det uansett ikke heldig med syntetolje, den blir kanskje aldri \&quot\;innkjørt\&quot\; i sylindrene.

VIKTIG: La ingen gammel gubbe innbille deg at single grade oljer, altså \&quot\;ren SAE 30\&quot\; eller \&quot\;ren SAE 40-olje\&quot\; er tykkere enn 10/30 og 15/40.

SAE 40 er tykkere når motoren er kald, men like tynn som 10/40 og 15/40 når motoren er varm. Moderne oljer er mye mer temperaturstabile enn de var for 30-40 år siden. Men få koblet på et manometer når motoren er varm, det er ikke sikkert trykket går under 0,5 bar, og da trenger du ikke å bekymre deg i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Guest MacJoJo

Jeg ville sjekket oljetrykket først og fremst. Så du er helt sikker på at det er DET som er problemet.

 

Du kan selvsagt få gjort dette på ett verksted, men de skal vel ha noen kroner for det (ikke så rent få heller, hehe).

 

En annen løsning er å kjøpe ett billig oljetrykksmanometer på Biltema. Sjekk bare at det har samme kobling som meteret du allerede har. Da er det bare å skifte inn denne, og du får målt trykket ditt.

 

Nå er jo ikke Biltemas manometre verdens beste kvalitet, men du vil i alle fall se ca hvor du ligger.

Du bør ligge over 1,5 bar ved 1200 omdr.

 

Om du fortsatt har lavt trykk får du begynne å feilsøke. Med overhalt motor tviler jeg på at de delene du har skiftet er dårlige.

 

Start med å sjekke oljepumpa, den kan være rom/slitt etter mange driftstimer.

 

c\&quot\;,)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...