Guest Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 har en massey ferguson 135, 1968mod. når motoren er varm, har jeg dårlig oljetrykk. for noen månder siden, ble det byttet stempel,ringer,foringer,råde lager og ventiler. så hva er det som kan gjøre til at det er lavt trykk. dette er bare når motoren er varm. kan det være olje pumpen, eller at veiv lagrene er litt slitt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mf_power_1 Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 har en massey ferguson 135, 1968mod. når motoren er varm, har jeg dårlig oljetrykk. for noen månder siden, ble det byttet stempel,ringer,foringer,råde lager og ventiler. så hva er det som kan gjøre til at det er lavt trykk. dette er bare når motoren er varm. kan det være olje pumpen, eller at veiv lagrene er litt slitt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 Var det oljetrykket som var problemet før også?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mf_power_1 Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 overhalte motoren for at det var trykk i bunnpannen. men det var lite olje trykk da også ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 Årsaken til att trykket faller når motoren er varm,er att olja blir tynnere. Alle lager slipper da gjennom olja lettere,og trykket faller.Veivlager er enkelt og billig,så det er jo vert forsøket. Men ka er egentlig trykket på motoren?? Har du målt med skikkelig utstyr??Riktig olje? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 de er bare sån har kjørt 135 i mange år Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 Som det tidligere er nevnt så faller trykket på tomgang når motoren blir varm. Dels fordi olja blir tynn og flyter lettere, og dels fordi klaringene i lagre osv (og dermed også oljepumpa) blir større. Noen ganger er det ikke tilstrekkelig å skifte bare rådelagrene. Har veivlagrene for stor klaring så mister du også mye olje der. Kamaksellagrene kan også lekke, og registersmøringen. Hvis oljetrykksmåleren pulserer på tomgang på 3-sylindret Perkins så er det ofte fordi det store drevet i registeret har ett smørehull, og hver gang det kommer i posisjon så faller trykket litt. Koble til et skikkelig manometer og mål trykket med det i stedet. På motorer med oljelampe så slår den oftest ut ved trykk på 0,5 - 1 bar (kg/cm2). Jeg vil si at det er ikke farlig om en 135 har ned mot 0,5 bar på tomgang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mf_power_1 Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 oljetrykks måleren ligger akkurat mellom rød og grønn, på den hvite streken som skiller rød og grønn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mf_power_1 Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 finnes det noe jeg kan koble på traktoren. for og se hvor mange bar\'\'\'\'s trykk det er på oljen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted December 11, 2009 Share Posted December 11, 2009 De fleste verksteder har (eller burde i allefall ha) et manometer med ulike nipler for å prøve motoroljetrykk. Da får du samtidig testet ditt eget manometer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mf_power_1 Posted December 13, 2009 Share Posted December 13, 2009 kan oljetrykket bli bedre hvis jeg bytte til en annen type olje? kjører med super turbo nå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted December 13, 2009 Share Posted December 13, 2009 Du kan prøve med 15W-40 olje. Men det smører dårligere enn 10W-30 ved kaldstart. Bruker du motorvarmer så fungerer det. Ellers kan du kjøpe en delsyntetisk 10/40, men en slik gammel motor har lett for å bruke olje hvis den blir påfylt en moderne syntetolje. Er motoren din nyoverhalt så er det uansett ikke heldig med syntetolje, den blir kanskje aldri \"\;innkjørt\"\; i sylindrene. VIKTIG: La ingen gammel gubbe innbille deg at single grade oljer, altså \"\;ren SAE 30\"\; eller \"\;ren SAE 40-olje\"\; er tykkere enn 10/30 og 15/40. SAE 40 er tykkere når motoren er kald, men like tynn som 10/40 og 15/40 når motoren er varm. Moderne oljer er mye mer temperaturstabile enn de var for 30-40 år siden. Men få koblet på et manometer når motoren er varm, det er ikke sikkert trykket går under 0,5 bar, og da trenger du ikke å bekymre deg i det hele tatt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mf_power_1 Posted December 13, 2009 Share Posted December 13, 2009 super turbo er vell 15W - 40 olje mener jeg og huske. skal kjøpe meg et manometer og sjekker trykket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MacJoJo Posted December 13, 2009 Share Posted December 13, 2009 Jeg ville sjekket oljetrykket først og fremst. Så du er helt sikker på at det er DET som er problemet. Du kan selvsagt få gjort dette på ett verksted, men de skal vel ha noen kroner for det (ikke så rent få heller, hehe). En annen løsning er å kjøpe ett billig oljetrykksmanometer på Biltema. Sjekk bare at det har samme kobling som meteret du allerede har. Da er det bare å skifte inn denne, og du får målt trykket ditt. Nå er jo ikke Biltemas manometre verdens beste kvalitet, men du vil i alle fall se ca hvor du ligger. Du bør ligge over 1,5 bar ved 1200 omdr. Om du fortsatt har lavt trykk får du begynne å feilsøke. Med overhalt motor tviler jeg på at de delene du har skiftet er dårlige. Start med å sjekke oljepumpa, den kan være rom/slitt etter mange driftstimer. c\"\;,) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.