xeobib Posted December 9, 2009 Share Posted December 9, 2009 Søker erfaringar på kjøp / bruk av mig-sveiseapparat. Kva type egner seg best til reparasjon og vedlikehold på traktor/redskap...det bør vel vere eit på ca. 200Ah for å få god sveis på litt grøvre gods + bruk av tjukkare tråd, 150Ah blir vel litt lite. Lønner det seg å kjøpe eit kvalitets-merke som ESAB, Norweld osv.(betalar vel då kanskje litt for navnet...) eller er det greitt nok med billigare merke..?? Best pris på gass /-flaskeleige..? Tess,Statoil...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bullhill Posted December 9, 2009 Share Posted December 9, 2009 jeg ville vurdert rørtråd i stedet for MIG hvis du skal grovere ting som får en tøff behandling. rørtråd brukes brukes mye i produksjons sveising, dette hovedsakeig pga at det er mye mere effektift enn pinner og gir noe tilsvarende styrke. det du også bør se etter når du sammenligner sveiseapperat er \"\;intermittensfaktor\"\;. den forteller hvor lenge sammenhengende ett sveiseapparat kan sveise uten pause. altså før trafoen må kjøle seg ned denne angis i prosent, normalt over 10 min (en del billige apperat angir over 5 min, noe som gjør at du må halvere prosenten for å sammenligne de) hvis ett apperat har 60% intermittensfaktor som går over 10 min så sier det at du kan sveise sammenhengende i 6 min uten pause er det angitt 60% intermittensfaktor som går over 5 min vil si det samme som 3 min sammenhengende. skal ikke fortelle deg hvilket du skal kjøpe, men kan si at Kempi er også en annerkjent produsent håper dette hjelper deg på vei til kjøp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted December 9, 2009 Share Posted December 9, 2009 Det er det samme med sveiseapparat som med traktor: Kjøp et anerkjent merke som du får service på i nærheten av ditt hjemsted. Deretter spiller fargen på apparatet ikke så stor rolle. På anerkjente merker går munnstykker, dyser, slangepakker osv. ofte om hverandre. De mest brukte merkene tror jeg er ESAB, Kemppi, Lincoln, Norweld, Migatronic, Miller. (Tror Miller og Migatronic var det samme en gang i tiden?) Uansett så er det viktig å kjøpe et apparat som er STORT NOK. 350-400 ampère er minimum til grøvre reparasjonssveising. Da er det såpass \"\;blås\"\; i flammen at det tåles \"\;litt\"\; rust, skitt og lakk når man sveiser. Selv om alle vet at det skal være helt rent, så blir det ikke slik i praksis....... Prøv å få tak i et kurant, brukt apparat, gjerne på et sveiseverksted, i stedet for et nytt billigapparat. Et kurant apparat lar seg lett selge igjen. Det klarer du ikke med et billig ukjent merke. Det er bedre å gi 10 000 for et apparat du blir fornøyd med enn 8000 for et ukurant et som du ikke blir tilfreds med. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted December 9, 2009 Share Posted December 9, 2009 Glemte å si at større apparater (over 250 A) nesten alltid er viftekjølte og tåler nærmest kontinuerlig sveising, i allefall hos en hobbybruker. Der er sjelden sveiselarvene så lange at du varmkjører apparatet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 10, 2009 Share Posted December 10, 2009 Enig med Rune her. Disse \"\;nye\"\; sveiseinverterne er mer en gode nok for gårds/hobbysveising. Kjøpte selv en Inverter på 175amp, som kan ta opp til 4mm pinner. Lette og sveise med og meget sterk og god sveis. Med 2,5mm pinner kan den også kjøres på 10amp sikring. Dessuten er det lett(ca 6kg), og fungerer dermed fint for bruk sammen med el.verk ute i \"\;felten\"\;: Kostet ca 5500,- inkl.mva Har sveist isammen en hel henger med dette apparatet, og sveiste en hel dag med 2,5mm pinner og 10amp sikring uten driftstans. Så dette må være mye bedre på alle områder på en gård enn et avansert Mig apparat med gass. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bullhill Posted December 10, 2009 Share Posted December 10, 2009 blir det snakk om pinnesveising så vil jeg annbefale dette: http://www.kemppi.com/inet/kemppi/kit.nsf/inet/kemppi/kit.nsf/0/005E005ED1F66229C2257181003BD289?opendocument har dette på jobben her og vi er meget fornøyd med det. det kan kjøres på en 16A kurs 1 fas. altså har du ett 3,6kW ageregat kan du sviese over alt, dra det med inn i skogen så du får hjem redskapen ved behov som eks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted December 10, 2009 Share Posted December 10, 2009 Om han skal kjøpe pinneapparat eller MIGautomat avhenger også av lokalitetene hans, om han får med seg maskinene innomhus. MIG-apparater krever renere materialer, og det er omtrent håpløst å sveise utendørs. Ved det minste vindpust blåser dekkgassen bort, og sveisen blir porøs som et knekkebrød. Pinneapparat egner seg bedre til reparasjonssveising. Men det er lettere for en som er utrent å sveise med MIG. Spesielt tynnere materialer er vanskelig å sveise med pinneapparat hvis man ikke har trening. En annen ulempe med MIG er at tråden rustner på spolen og blir ubrukelig hvis apparatet står ubrukt i en kald, fuktig garasje. Pinner skal jo også oppbevares tørt, men de er lettere å få inn i varmen enn hele MIGapparatet. Flaskeleien er vel omtrent 800 kr/pr flaske pr år overalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted December 10, 2009 Share Posted December 10, 2009 MIG-apparatet kan sammenlignes med en limpistol... Det er lett å pøse ut lim i store mengder, men det er ikke sikkert at \"\;limet\"\; har festet seg til underlaget. Derfor er det så viktig at MIG-apparatet må være stort nok. Sveisen må være så varm at den brenner seg godt ned i BEGGE delene du sveiser sammen. Legger du flere kalde larver på hverandre så sitter ikke sveisen fast i underlaget. Kjøper du en MIG under 300 A så er det ikke egnet for annet enn 4-5 mm tykke plater. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 10, 2009 Share Posted December 10, 2009 Har selv et mig apparat med 240 A. på dette apparatet kan trådmatingen stilles så mye ned at en får til brukbar innbrenning. Det går i dette tilfellet på marginer... Har prøvd en del andre mig der det er håpløst å brenne inn dersom det du sveiser i har litt tykkelse. Jeg gikk å kjøpte meg et lite Esab caddy. Det sveiser greit 3,2 mm pinner, og det sies at det i noen tilfeller klarer 4mm. Dette på 16 a enfaset strøm. Har sveist 3,2 mm midt i ampere området på 10 a sikring. ok 48.15 pinner Dette er en mye rimeligere løsning dersom du ikke sveiser tynnplater. Det apparatet koster vel rundt 4-5 lapper. Nye pinneapparat tenner elektroden mye lettere enn gamle, så hvis pinnefrykten stammer fra dårlige erfaringer med et gammelt pinneapparat vil jeg tro at med en halv time med instruksjon og et nytt apparat, så kommer du nok greit i gang. Lykke til uansett. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 10, 2009 Share Posted December 10, 2009 Rutil eller basisk, Derom strides de lærde. En dårlig sveis er aldri sterk, selv med basiske elektroder. En som er utdannet sveiser hevder at en utrenet sveiser får til en like sterkt sveis med rutilelektroder som han gjør med en dårlig sveis med basiske elektroder. Husk fuger enten det er pinne apparat eller mig/mag. (Sannsynligvis mener dere mag). Når det gjelder gass er det antagelig rimeligst å kjøpe engangsflasker til \"\;daglig beredskap\"\; og leie større flasker når en har større planlagte prosjekter på gang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bullhill Posted December 10, 2009 Share Posted December 10, 2009 al er vell inne på noe når det er snakk om MAG. forsjellen er liten teknisk sett. forsjellen er hvilken gassflaske du har MIG = argon gass MAG = Mison 18 (blandisng gass med blant annet Argon i) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted December 10, 2009 Share Posted December 10, 2009 Ja, faktisk er det MAG-sveis de fleste har, men det kalles vanligvis feilaktig for MIG.... Siden de fleste sier \"\;MIG\"\; så gadd ikke jeg å rette det op til MAG i mine innlegg, men halvautomat eller trådautomat er jo også mye brukt. Jeg er ikke enig med AL i at rutilelektroden er like egnet som basisk. Personlig har jeg ikke noe annet positivt å si om rutile elektroder enn at de er lette å tenne. Og dermed kan de sveises med lav strømstyrke og følgelig brukes på svært tynne plater. Jeg synes det er mye lettere å få til en sveis med basisk elektrode. Da fyller sveisen lettere opp fugen. Med rutilelektroder har sveisen lettere for å bli pakket full av slagg. Med rutilelektroder synes jeg følgende har lett for å skje: Dersom delene er for dårlig tilpasset så åpningen blir i største laget, så hender det at sveisen bare legger seg på begge sidene med en slaggstripe i midten. Slike overraskelser får man ikke med basiske. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J.A.N_1 Posted December 10, 2009 Share Posted December 10, 2009 Har en god del erfaring med reparasjonsveising. Vil helt klart anbefale elektrodeapparat. Bruker nesten bare basiske pinner, baso 120, ok 48.15, elga p51 o.lign. Rutile syns jeg er håpløse å sveise stigende og under-opp med. Vet ikke om jeg har den helt store troen på disse spesialpinnene til 3000,- pakka som enkelte omreisende selgere tilbyr, gjør en seg litt flid med fuging og lasking er det utrolig hva som holder med en god basisk elektrode. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted December 10, 2009 Share Posted December 10, 2009 Slike spesialelektroder er så dyre at du ikke tar deg råd til å bruke dem.... Dermed blir pakka liggende i 15 år, før du må kaste hele dritten. Men, jeg har sveist selve fjæra på både harvtinder og såmaskinlabber med slike rådyre elektroder, og det har faktisk holdt. Det vet jeg ikke om jeg hadde klart med 48.15 el.l. Uansett så sveiser du best med den elektroden du er vant til å bruke. Derfor er det best å bruke en elektrode som du har lett tilgang på i nærmiljøet, og får tak i en ny pakke av samme type når det går tomt. Selv liker jeg best Baso 120 på vertikale sveiser, og ellers så er både Stalloy Basic og Oerlikon Spezial gode elektroder. De har jeg fått anbefalt og kjøpt på et verksted i bygda som driver med stålkonstruksjoner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J.A.N_1 Posted December 10, 2009 Share Posted December 10, 2009 Det kan vel hende jeg var i overkant krass mht. spesialpinner, men det er nok som Oddbjørn skriver at de har lett for å bli liggende. Men stort sett greier jeg meg med vanlige basiske. Enig i at det lønner seg å bruke et merke som er kurant å få tak i, da trenger en jo ikke å ha haugevis med pakker liggende som kanskje er ubrukelige den dagen en trenger dem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.