Jump to content

Kaputt frontera


Guest

Recommended Posts

Hei. Har en opel frontera 2.8 diesel.

Den har begynt å ryke fært. Blågrå røyk hele tiden. Hva kan det være? Blåser mye ut av lufteslangen på toppdekselet. Har brukt opp 1 liter olje på 70 mil. Kan det være ventiltettinger, turbo eller topp pakning?

Håper på seriøse svar.

Link to comment
Share on other sites

Guest baglern_1

Hei. Har en opel frontera 2.8 diesel.

Den har begynt å ryke fært. Blågrå røyk hele tiden. Hva kan det være? Blåser mye ut av lufteslangen på toppdekselet. Har brukt opp 1 liter olje på 70 mil. Kan det være ventiltettinger, turbo eller topp pakning?

Håper på seriøse svar.

Link to comment
Share on other sites

Blå røyk er brent olje. Den kan komme nedenfra (stempelringer) eller ovenfra (ventiltetninger). Eller fra oljesmurt turbo inn i innsuget, som du antyder selv. Ved lekkasje i ventiltetninger ryker det spesielt når du gir på igjen etter å ha motorbremset ei stund, heter det i alle fall i bøkene... Trykk fra veivhusventilasjon tyder på stempelringene. Du kan jo prøve å få gjort en kompresjonstest og/eller sylinderlekkasjetest.
Link to comment
Share on other sites

Hadde en gang en unødvendig reparasjon på en jd. Toppakningen var gåen mellom sylinder og kanal til støtstengene til ventiler. Da fikk jeg mye røyk og trykk ut veivhusventilasjonen. Men er vel heller skjelden pakningen ryker der. Jeg skiftet i alle fall stempelringer og råde/veivlager når jeg først hadde ting oppe. Kunne jo vært at jeg hadde ødlagt toppakning når jeg demonterte......
Link to comment
Share on other sites

Det siste du sier der om unnabakke er (i følge lærebøkene) typisk for ventiltetninger, i alle fall. Hvor mye det skulle innvirke på veivhusventilasjonen er en annen sak...
Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1

Det med gråblå røyk når man gir på igjen etter en nedoverbakke trenger ikke å bety dårlige ventiltetninger. På en bensinmotor med luftspjeld som betjenes av gasspedalen får man den effekten som nevnes her. Da blir det kraftig vakuum i innsuget i nedoverbakke, og det kommer inn mye olje, som så forbrennes når motoren begynner å arbeide igjen. Men på en dieselmotor blir det ikke så typisk røyksky i bunnen av en bakke. Siden motoren blåser i veivhusventilasjonen så tyder det på at kompresjonen går forbi stemplene. Jeg har mere tro på at motoren har skjært seg på en sylinder, evt at stempelfjærene er defekte. Som sagt vil dette avdekkes av en kompresjonstest.

 

MEN: Det kan også være turboen som har begynt å kaste olje inn i motoren. Det kan hende motoren har blåst en god del i lufteslangen du nevner i lengre tid, men du har ikke sjekket det eller tenkt over det før motoren begynte å ryke og bruke olje.... Går den like jevnt og bra som før, starter like lett i kulda, har bra og jevn kompresjon.... ja da tror jeg mest på turboen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1
På de fleste dieselbiler er det lettere å måle kompresjonen ved å skru ut glødepluggene enn å skru ut dysene. Men hva slags motortype er dette? Jeg mener en del Frontera har en italiensk VM-motor, som også brukes i Ford Scorpio og Chrysler / Jeep. Den motoren har det vært mye problemer med. Tror den har delte topplokk, ett for hver sylinder.
Link to comment
Share on other sites

Hvordan er kreftene i bilen da,om motoren ikke har kompresjon på en sylinder vil den jo bli vesentlig slappere.Om det er en eldre Frontera mener jeg 2,8 literen kom fra Isuzu.
Link to comment
Share on other sites

Guest baglern_1

Hei.

Oppdaga at en god del av vakumslangene som styrer forskjellige ventiler ol var morkne og noen hadde gåttav.

Kan sikkert ha noe med eksosfargen det også ?

Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1
Blåser den blårøyk i eksosen på tomgang? Skru løs et dyserør når motoren går så dieselen bare skvetter ut. Hør hvordan motoren begynner å hakke, og se på eksosrøyken om blåfargen blir bedre eller verre. Gjenta dette med en og en sylinder. Hvis det er en av sylindrene den ikke reagerer noe særlig på i motorgangen, men blårøyken kanskje avtar litt når røret er løst, så er det noe feil med den sylinderen. Blåser den også mindre i ventilasjonen når det dyserøret er løsnet så går kompresjonen forbi det stempelet, på grunn av slitasje eller en eller flere defekte stempelfjærer.
Link to comment
Share on other sites

Mange verksteder har måleinnstrumenter for å sjekke sylinderbalanse. Man kobbler instrumentet på batteriet og kjører deretter på starteren. Man får deretter opp en graf som viser hvor mange ampere starteren drar på de forskjellige sylindrene.Ganske smart. Gjort på minutter.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest ValtraN92_1
Litt på sidelinja her, men en Opel Campo med 3,1 td motor hva slags type er det? Noen spesielle svakheter med denne type bil? Mener at en Campo er identisk med gamle Isuzu Trooper...
Link to comment
Share on other sites

Guest ValtraN92_1
Litt på sidelinja her, men en Opel Campo med 3,1 td motor hva slags type er det? Noen spesielle svakheter med denne type bil? Mener at en Campo er identisk med gamle Isuzu Trooper...
Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...