Gå til innhold

Beitepusser lagerhavari.


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Har en Kuhn tb211 beitepusser med hammerkniver.

 

Problemet er at lagerskålene(Altså støprgodset rundt lageret ikke selve lageret) ryker så fort eg er uheldig og kjem borti en stein.

 

Nye orginale koster ca 5000.- og u orginale koster ca 1000.-.

Det er vanlig 4 punkts flenselsger på 40mm .

 

Noen som veit forskjellen på orginale og u orginale lager ?

 

Noen som har forslag til hvordan ein kan få lagerene til og holde lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-K.O_1

Hei

Har en Kuhn tb211 beitepusser med hammerkniver.

 

Problemet er at lagerskålene(Altså støprgodset rundt lageret ikke selve lageret) ryker så fort eg er uheldig og kjem borti en stein.

 

Nye orginale koster ca 5000.- og u orginale koster ca 1000.-.

Det er vanlig 4 punkts flenselsger på 40mm .

 

Noen som veit forskjellen på orginale og u orginale lager ?

 

Noen som har forslag til hvordan ein kan få lagerene til og holde lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på orginale og uorginal lagre er vel ofte bare prisen.

Lager og lagerhus har som regel standardmål og ofte samme benevnelser.

SKF er kjent for beste kvalitet på produktene sine.

Ta en titt i den store SKF-boka og se om du ikke finner det du trenger der. Med et skyvelære i tillegg pleier en å finne det en trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tøni_1

Har same maskin sjølv og skifta lager på eine sida for nokre år sidan. Originallageret er frå SKF og eg ser ikkje nokon grunn til at ein ikkje kan kjøpe same lageret til ein langt billegare penge frå ein vanleg SKF-forhandlar. Noko eg ikkje gjorde, men kjem til å gjere ved neste høve. Berre pass på å få lager med rette spesifikasjonar (meiner det står eit nummer på ytterringen)

Lageret eg skifta sat temmeleg fast på akslingen, måtte splitte innerringen for å få det av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en slik maskin, og må for min del si at jeg anbefaler den ikke en gang til min verste fiende. Har hatt den i 5-6 år, og de gangene den har vært brukt uten å skru kan nesten regnes på en hånd. Når det gjelder lagerhuset så har jeg tatt med meg nøkler i traktoren og ettertrekker hvert 5- 10 minutt etter demontering. Det har nok med at det er litt ulik slitasje på hammerkvivene, som igjen fører til litt ubalanse. Derfor hjalp det litt å ettertrekke. Virker som skruene rister løs i begynnelsen. Har også problemer med at girboksen løsner fra braketten. Her er det jo også bare å etterskru, men så lenge alt av deksel og reimer må taes av for å komme til umbrakoskruene på undersiden av braketten. Hva grunnen til at disse skruene løsner vet jeg ikke. Har prøvd med både nye låseskiver og locktite, men ingen ting som hjelper! Noen som har tips??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders_And_1
Har beitepusser av samme type ( annet merke ) og sliter med at skruer vibrerer løs. Min løsning nå er ESAB ! Funket bra i sommer !
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...