Gå til innhold

Dieselpumpe på Gråtass (TEF)


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en 1954 gråtass diesel (TEF) som har stått i mer eller mindre 15 år nå og etter en del skruing og triksing, samt ymse ukvemsord :), fikk jeg omsider startet den igår. Problemet var at den gikk bare på 3 sylindre, sylinder 1 var ikke med. Årsaken til dette er at den ikke får diesel, det kommer ikke diesel i det hele tatt ut av trykkrøret på diesel pumpa. Jeg har hatt ut trykkventilen og fjæra på pumpa, ingenting galt å se her.

Kan pumpestempelet i pumpeelementet \&quot\;sette\&quot\; seg fast innvendig? Eller kan det være noe med at pumpestempelet er vridd feil vei og da står i \&quot\;stopp\&quot\; stilling? Er dette mulig siden den gir diesel til de 3 andre sylindrene og regulerer som den skal til disse?

Er det noen som har noen gode forslag? Jeg antar ihvertfall at et eller annet har \&quot\;satt\&quot\; seg i dieselpumpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har en 1954 gråtass diesel (TEF) som har stått i mer eller mindre 15 år nå og etter en del skruing og triksing, samt ymse ukvemsord :), fikk jeg omsider startet den igår. Problemet var at den gikk bare på 3 sylindre, sylinder 1 var ikke med. Årsaken til dette er at den ikke får diesel, det kommer ikke diesel i det hele tatt ut av trykkrøret på diesel pumpa. Jeg har hatt ut trykkventilen og fjæra på pumpa, ingenting galt å se her.

Kan pumpestempelet i pumpeelementet "sette" seg fast innvendig? Eller kan det være noe med at pumpestempelet er vridd feil vei og da står i "stopp" stilling? Er dette mulig siden den gir diesel til de 3 andre sylindrene og regulerer som den skal til disse?

Er det noen som har noen gode forslag? Jeg antar ihvertfall at et eller annet har "satt" seg i dieselpumpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuffield_1

Hei. Jeg tør ikke si så mye om hva som kan være galt, men jeg er enig i at noe må ha \&quot\;satt\&quot\; seg. Jeg tror jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Gammeltraktorens Venner, eller evt. å ta ut pumpen og sende den inn til et dieselverksted.

 

Det som går an å gjøre først er å se om det er noen inspeksjonsluker på denne pumpen, så vidt jeg husker er det en rekkepumpe, og den går i et eget oljebad. Hvordan ser oljen ut? Er det nok olje på den? Hvis du finner en inspeksjonsluke så du kommer til staget som vrir stemplene, kan du kanskje se om stempelet til sylinder nr. 1 blir vridd.

 

Jeg er redd dette ikke var til så mye hjelp, men det går an å ta kontakt med Gammeltraktorens Venner, de kan veldig mye om disse traktorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Jeg tok av inspeksjonsluka på siden av dieselpumpa, som du nevnte Nuffield, og her så jeg at \&quot\;kamrulla\&quot\; som ligger imot kamakselen til pumpa hadde satt seg, den sto helt fast. Litt kakking og hjelping med ymse verktøy mens motoren var igang gjorde at denne løsnet! Nå er det full bevegelse der :)

 

Jeg har enda ikke fått fullt trykk, men antar at dette vil gå seg til med litt kjøring, eventuelt om det kan være noe feil med reguleringa/vridninga av stempelet til syl.1. Forøvrig så er det nesten morsomt å skru på god gammel og enkel teknologi, men bare nesten :O)

 

Takker for tipset Nuffield!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuffield_1

Hei igjen, Nesten!

 

Det var virkelig gode nyheter! :-D Virkelig hyggelig å høre at tipset mitt var til nytte!

 

Når det gjelder trykket, så er jeg enig i at dette kan gå seg til. Evt kan du jo sjekke innsprøytningstrykket, husker ikke hva det skulle være på, men det kan være at åpningstrykket må justeres noe opp. Tror jeg ville prøvd å la det gå seg til, som du skisserte. Skulle det være noe galt med reguleringen/vridningen av stempelet, så tror jeg at jeg ville ha kontaktet Gammeltraktorens Venner. Fordelen med disse traktorene er jo, som du sier, at teknologien er så enkel og god at det nesten blir gøy å skru.

:-D

 

Det var veldig hyggelig å høre at denne gode traktoren begynner å komme i form igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...