6R125 Posted May 25, 2011 Share Posted May 25, 2011 har allt for dårlige bremser på møkk tanken. så har vert inne på tanken å bytte til en lastebil fram-aksling. Men den har jo luftbremser. Noen forslag til å løse dette? er det enklest med trommel eller skivebremser? Har hørt at d kasnje finne en "sylinder" som har hydralikk "inn", å luft "ut" ? Takker for alle forslag å evt linker! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 28, 2011 Share Posted May 28, 2011 Du kan vel skifte ut luftklokkene med enkeltvirkende hydraulikksylindre, slike som er montert på vanlige traktorhengere. F.eks metsjø metax. I tilegg må det være fjær som trekker armen tilbake, og presser olja inn på traktor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted May 28, 2011 Share Posted May 28, 2011 Det er helt uproblematisk å skifte ut til hydraulikksylindre. Det finnes flere typer sylindre med innebygde returfjører. Hør med Økonomideler, Egil Engh AS eller GKN Uni Cardan. Du må bare fjerne luftklokkene og sveise en kraftig nok brakett som holder sylinderen. Hevarmene på bremsene har ofte to-tre hull som sylinderen kan festes i. Dermed kan bremsevirkningen justeres ved å flytte sylinderen oppover eller nedover til et annet skruehull. Tenk på det når du konstruerer braketten, så du får kanskje to hull der også. Men hvorfor vil du bruke en lastebil framaksling? Da må du jo stenge styringa med stag. Er det fordi den er nedbøyd, så ikke vogna blir så høy? Ellers er det lettere å bruke en rett aksling fra en lastebiltilhenger. En del lastebilboggier har også en rett aksling bakerst. Pass bare på at du får tak i en aksling med synlige utvendige hevarmer. Endel akslinger har et kilesystem i stedet, hvor klokka trykker et stag som går sidelengs inn i bremsen og det blir litt vansskeligere å smi om til hydraulikk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.