Gå til innhold

Skifte ut foring på sylinder.


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte en foring på en sylinder til en minigraver. Foringa sitter selfølgelig fast. Noen som har tips om hva jeg kan gjøre for å få den ut. Hvis jeg drar en sveisestreng gjennom foringa vil den dra seg sammen nok til at den løsner da?

 

Ser ut som om det er en stålforing, og det er umulig å komme til med skjæreverktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Jeg skal bytte en foring på en sylinder til en minigraver. Foringa sitter selfølgelig fast. Noen som har tips om hva jeg kan gjøre for å få den ut. Hvis jeg drar en sveisestreng gjennom foringa vil den dra seg sammen nok til at den løsner da?

 

Ser ut som om det er en stålforing, og det er umulig å komme til med skjæreverktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Er du usikker på om det er stål så prøv om en magnet vil sitte fast på den! Endel lager-legeringer og slitestål er ikke magnetiske. Men hvis det gnistrer når du sliper på det med slipeskive eller en rask liten smergelstift så går det som regel å sveise på det. Bare prøv, foringa er jo ødelagt allikevel....

 

Hvis du sveiser en eller flere sveisestrenger rundt inni foringa så kryper den litt sammen når sveisen er blitt kald. Jeg synes det er enda bedre å finne en stor mutter, en bit av en bolt eller lignende som du kan sveise fast nede i foringa i stedet for bare å sveise en streng på veggen. Får du sveist fast et eller annet inni foringa så får du noe å slå på samtidig. Det er bedre enn å slå på kanten av foringa, for da stuker den seg ofte så den blir hardere å få gjennom.

 

Hvis du varmer opp foringa med skjærebrenner til det blir ett rødglødende felt på den, så vil den krympe sammen og løsne når den blir kald. Det er om å gjøre å varme selve foringa, og ikke noe særlig på godset rundt den. Du trenger ikke gløde hele foringa, bare en del av den. Da vil den svikte sammen omtrent som du kan klemme sammen en seegering, og når det glødende området er blitt kaldt igjen så trekker det foringa sammen. (Propan kan du glemme, det blir ikke varmt nok.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Varmet foringen med skjærebrenneren som du sa, nå er den gamle ute og den nye på plass:-) TAKK!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...