Gå til innhold

Komponere verktøykasse


Anbefalte innlegg

Er lei av å stå med ei full verktøykasse som har alt eg IKKJE treng når eg står fast ein plass. Eg er kort sagt ubrukeleg til å komponere eit skikkeleg utval av ting å ta med seg. Manglar erfaring og står der som ein tulling når det er noko nytt som sluttar å fungere.

 

Kva er minimum ein bør ha i ei kasse som tilsvarar omtrent ein verktøykasse som står på ein litt eldre traktor? Det er med andre ord ikkje allverden med plass.

 

Eg har komme til dette:

- eit kort skrujern med eit godt utval av bits

- ein liten skiftenøkkel

- ei lita skrelle med eit bra utval piper

- eit lite multiverktøy ala Leatherman

 

Synes fastnøklar og tenger tek for mykje plass og aldri er rett størrelse eller type likevel. Det er garantert mykje eg ikkje har tenkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melkebonde_1

Dette har jeg i verktøykassen:

 

Liten skiftenøkkel

Stor skiftenøkkel

Griptang (wisegrip)

Stor skrutrekker (kan brukes til så mangt)

17 og 19mm fastnøkkel

Håndslegge

Leatherman

Et par kniver til slåmaskinen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Det spørs jo litt på årstiden. Om vinteren må man kunne reparere kjettinger og bytte sikkerhetsbolt i freserakselen.

Hva slags traktor har du? Er det en Volvo, eldre MF, Ford, Case IH eller John Deere så må du ha noen nøkler i tommedimensjon. F.eks. 5/16, 3/8, 7/16 og 1/2. Har du traktor med millimeterskruer kan du stort sett glemme tommenøkler, bortsett fra til noen hydraulikkrør. Nøkler i dimensjon 12, 14, 15, 16, 18, 20, 21,og 23 er nesten aldri i bruk, de kan du legge igjen hjemme. (Endel bolter kan dog være 16 og 18 i stedet for 17 og 19.) De fikser du sikkert med skiftenøkkel hvis det kniper. Wisegriptang liker jeg ikke, det er stort sett til å klemme fingrene blå i, bortsett fra den kraftige papegøyekjeften med blå handtak (channel-lock.) Den er kjekk å ha. Noen skrutrekkere, en hammer, avbiter, leddnøkkel med 17 og 19 på. Så kommer et lite delelager: Sjakler, selepinner, toppstag- og redskapsbolter. Noen kurante skruer med 2 stoppskiver og nylocmutter (Kast de krokete skruene uten gjenger.) Et par nylonstropper ca 0,5 meter lange (noen kaller det TESS-reimer) er fine til å binde opp ting som holder på å dette av. Nå er sikkert verkstøykassa overfylt allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

elektrikerteip/isolasjonsteip er alltid kjekt

og kanskje litt papir til å tørke av hydraulikk-koblinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest johs_1

Har alltid med meg:

- stor og liten skiftenøkkel

- 16, 17, 18 og 19 mm fastnøkler

- stor og liten flat og stjernetrekker

- tang

- noen bolter og skruer med mutter

- en boks wd 40

- teip

 

I tillegg tar jeg med meg annet verktøy alt etter som hva jeg driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Våre traktorer har standardutrustning:

Fastnøkler 10 -13 -17 og 19. Mellomstor skiftnøkkel. Stor flat skrutrekker. Stjerne nr 2 (Ph og PZ) Røleggertang, god type. Hammer. Slirekniv. El-tape. Orepinner.

Egen boks med mest brukte pærer og sikringer.

+ Eventuelt spesialverktøy til aktuelt redskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Anonym
Slik verktøy med sperre, enten det er fastnøkler eller skraller, er like egna som en skiftenøkkel når ting begynner å sitte skikkelig fast, dvs bortimot UBRUKELIG. Det gjør det somregel på en gammel traktor, som har vært i bruk ei stund. Når du har tatt knokene noen ganger pg.a bolter og mutterer som glipper, så bruker du skikkelig verktøy ifra første forsøk...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...