Gjest Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Hei Har en gammal mf 135 som vi har skifta batteri og dynamo på fordi vi trodde dette var ødelagt. Kan sette på batterilader og så få start etter en stund. Den går, indikatoren viser lading ved turtall, men batteriet tilnærmet flatt etter stans. Noen som har hatt samme problemet? Kan det være strømlekasje en plass? Hvordan måler jeg henholdsvis lading og evt lekasje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Hei Har en gammal mf 135 som vi har skifta batteri og dynamo på fordi vi trodde dette var ødelagt. Kan sette på batterilader og så få start etter en stund. Den går, indikatoren viser lading ved turtall, men batteriet tilnærmet flatt etter stans. Noen som har hatt samme problemet? Kan det være strømlekasje en plass? Hvordan måler jeg henholdsvis lading og evt lekasje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Oddbjørn_1 Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Du har sannsynligvis en likestrømsdynamo. (Lang dynamo, som en stor ølboks). Den kan ha blitt polarisert så den lader feil veg. Da \"\;suger\"\; dynamoen batteriet tomt i stedet for å lade det, før den faktisk prøver å lade materiet opp igjen motsatt (plusspol blir minuspol) Kontroller at det faktisk er minuspolen på batteriet du har koblet til gods (chassiet), og at plusspolen går til starteren. Deretter måler du spenningen på dynamoen og evt batteriet med et voltmeter når motoren ruses. Koble voltmeterets minusledning (\"\;com\"\;) til gods, og plussledningen til den grove kabelen på dynamoen. Da skal spenningen være ca 13-14 volt UTEN MINUS FORAN PÅ VOLTMETERET!!!Dersom voltmeteret viser minustegn på dynamoens plusskabel så lader den motsatt. Den kan ompolariseres ved å holde en løs ledning fra batteriets plusspol og til den tynne ledningen på dynamoen et par sekunder. Dette gjelder ikke for vekselstrømsdynamo! Ellers kan laderegulatoren (vippa) være ødelagt eller feiljustert. Prøv å spore opp en gammel bilmekaniker som kan likestrømsdynamo. det er ikke så mange av dem lenger...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Batteriet sto på lading en heil dag. Kanskje ikkje den beste batteriladaren, men skulle vore nok til å starta den. Det gjor den ikkje og vi måtte dra den i gang. Startet etter et par meter. Fikk målt spenninga og ladinga såg grei ut. Hadde litt problemer med å finne få resultat på ladar til gods, men frå minuspolen på batteriet var det fint. Kanskje det er starteren som er gåen, den begynner fint, men dabber til slutt heilt ut og null reaksjon. Har tidligare i vinter opplevd røyk fra utsida av startaren som truleg er svidd gummi frå kablane. Noke som tydar på mykje straum.... Skal måle og sjå, men er vel vanskelig å måle sidan det uansett skal gå mykje straum der under oppstart? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 6470_1 Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Har du sjekket strømen inn på starteren,syns det høres ut som det er dårlig lede evne i kablene til starteren. Du kan enkelt teste det med å sette en startkabel fra +pol på batteriet til +pol på starter.Starter den greit da kan du bare skifte kablene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Den er akkurat blitt skiftet i forbindelse med innsetting av en hovedstrømsbryter. Men det kan jo være noe med - kabelen... kan sjekke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 6470_1 Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Sikker på att den hovedstrømbryteren du satte inn var stor nok da?Hørte om en traktor i bygda her der hovedstrømbryteren,ironisk nok,tok fyr under oppstart fordi den var for liten.Sjekk om denne blir varm når du kinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Hovedstrømsbryteren skal være stor nok ja. Kablene er også delvis nye, kraftigere en før. Prøvde å starte i dag, og såg røyk framme ved starteren som skjer av og til. Tok av et par koblinger inn på starteren og smørte med CRC... etter dette har den startet vesentlig lettere. Før har det nesten virket som batteriet er tomt, men nå slår den skikkelig. Om det er flaks eller ikke får vi se i dagene fremover. Dersom det skulle stemme er det små marginer det er snakk om. Skal smøre nipler framme ved viften og lignende, noe som sikkert ikke har vært gjort de siste 10 år. Alle monner drar.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar