Guest Posted May 7, 2009 Share Posted May 7, 2009 Har ein Ford 2000 der hydraulikken, for so vidt dei siste 40 åra, men spesielt sist året, såvidt løfter på hydraulikken bak. Det værste er i grunn uten reiskap, då brukar han veldig!!! lang tid på å løfte. Nesten det same med tyngre reiskap og. Er det nokon her som kan hjelpe å finne problemet? Håpar på svar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 7, 2009 Share Posted May 7, 2009 Har ein Ford 2000 der hydraulikken, for so vidt dei siste 40 åra, men spesielt sist året, såvidt løfter på hydraulikken bak. Det værste er i grunn uten reiskap, då brukar han veldig!!! lang tid på å løfte. Nesten det same med tyngre reiskap og. Er det nokon her som kan hjelpe å finne problemet? Håpar på svar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 10, 2009 Share Posted May 10, 2009 Ingen som kan hjelpa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Steinar_1 Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 Mulig at det sitter sugesil for hydraulikkolja inne i bakstussen på traktoren (i bunnen). Denne erstatter oljefilteret, men ettersom den sitter inne i bakstussen, så blir den ikke skiftet. Etter mange års bruk, vil den gå tett. På 4000 er det i alle fall en slik en. Vi tok vår 4000 for noen år siden, og det var rene asfaltbelegget på silen. Ulempen er at i alle fall på 4000, måtte traktoren kløyves for å komme til denne sila ettersom den sitter under PTO-kløtsjen og alt annet rallemikk inne i bakstussen. Etter rens, funka den bra igjen. Du kan skrue at hydraulikklokket med løftearmene, og se om du klarer å se sila, og i hvilken tilstand den er før du kløyver hele doningen. Selvsagt er alternativet at hydraulikkpumpa er totalt utslitt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nuffield_1 Posted May 15, 2009 Share Posted May 15, 2009 Hei. Jeg er enig i at det kan være sugesilen. Jeg kjenner ikke så godt til Ford 2000, men jeg tror det er det samme hydraulikksystemet som på Ford 3000. På Ford 3000 sitter hydraulikkpumpen på motoren, og har forholdsvis stor sugehøyde. Tror det er et vanlig problem på disse traktorene at sugesilen kan gå tett. Forslaget mitt er at du kjører traktoren så oljen i transmisjonen når driftstemperatur, og så kopler til et manometer i tipputtaket. Jeg husker ikke arbeidstrykket på disse traktorene, men AK-maskiner kan sikkert være behjelpelig med opplysninger, evt. så tror jeg Økonomi-Deler A/S selger verkstedhåndbøker. Er det veldig lavt arbeidstrykk når du aktiverer tipputtaket, så kan det tyde på at hydraulikkpumpen trenger overhaling eller utskifting. For å komme til sugesilen så må oljen tappes av, og hydraulikklokket løftes av. Jeg ville tatt av ventilplaten helt i forkant av lokket først, så jeg kunne holdt igjen et lite rør under denne ventilplaten, slik at dette ikke fulgte med opp med lokket, med fare for å bli bøyd. Når dette er gjort, mener jeg du kan se ned på sugesilen. For å rense denne, så synes jeg å huske at det er en plate på høyre side av traktoren, like ved fotbrettet, der sugerøret til pumpen går inn i traktorkroppen. Hvis du tar av røret, og skrur ut platen, så kan du komme til med trykkluft og blåse silen ren. Når du monterer ventilplaten på lokket, så kan det være greit å sjekke at alle o-ringene er på plass, og at de ikke er flatklemte. Muligens lønner det seg å bytte disse. Ventilplaten skal trekkes til i kryss, ganske hardt. Lokket kan bare løftes rett opp på Ford, ventilen sitter i lokket, så det er ingen overføringer nedover i traktorkroppen. Håper dette kan være til hjelp, det er lenge siden jeg skrudde på Ford traktorer, men jeg tror det som står ovenfor er forholdsvis riktig. Evt. kan du jo ta kontakt med AK- maskiner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.