Gå til innhold

fastmontere vinsj på valmet 602


Gjest

Anbefalte innlegg

Har en valmet 602t-4 og en igland 3500lh 2tromla trepunkt vinsj. traktoren blir veldig baktung med denne vinsjen. så derfor vil jeg fastmontere den. kan bruke den vinsjtoppen jeg har, men må nok ha en annen lunnepanne. noen som har ideer eller tegninger på hvordan jeg kan få dette til, kontaktet igland, men de var lite behjelplige.

 

 

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest johnvalmet_1

Har en valmet 602t-4 og en igland 3500lh 2tromla trepunkt vinsj. traktoren blir veldig baktung med denne vinsjen. så derfor vil jeg fastmontere den. kan bruke den vinsjtoppen jeg har, men må nok ha en annen lunnepanne. noen som har ideer eller tegninger på hvordan jeg kan få dette til, kontaktet igland, men de var lite behjelplige.

 

 

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Jeg tror ikke hverken Igland eller Mikro har laget noe særlig av spesielt utstyr til en slik liten Valmet. På 70-tallet fikk man tak i korte trekkstenger fra Igland for å få lunnepanna nærmere traktoren til de fleste traktormerker. Igland produserte også vinsjekonsoller til å skru rett på traktorkroppen, eller i klypefester. Klypefester, stålbuker og frontskjær fantes fra Mikro til mange traktortyper. Hymas hadde også klypefester og skjær. Eidsfoss produserte tilsvarende til Ford, mens på MF ble det ofte brukt Sesam. Jeg tror du må få lagd et fundament på hver side av kraftuttaket, og så feste vinsjfundamentet ditt rett i de brakettene og i toppstagfestet. De nedre fundamentene trenger ikke være så fæle greiene, når vinsjen drar blir det jo trykk innover i de nedre festene. Ligger selve vinsjekrakken inn mot gods der nede så blir det nesten ingen påkjenning på de boltene. Kjedet til vinsjen ordner du ved å sette kjededrevet rett på PTO tappen med en rørhylse. Vinsjen kan snus bak/fram på krakken for å få kjedet enten foran eller bak. Hvis den da blir roterende motsatt vei så må du også snu bremsebåndene motsatt vei, og du må spole ståltauet innpå motsatt vei. Så fester du lunnepanna i korte trekkstenger. Det er også et toppstagfeste rett på vinsjen som du kan bruke til et kort toppstag til lunnepanna. Det beste du kan gjøre er å reise og se på noen gamle traktorer med vinsjekonsoll så du ser hvordan det ble gjort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...