Gå til innhold

hva slags fett?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Junkarri flishugger som jeg er fornøyd med.

Lurte på om jeg kan bruke vanlig universalfett til denne der akselen går inn til svinghjulet?

Her er det vel kulelager går jeg ut fra.

Det samme spørmålet går til smøring av en beitepusser. Her er det vel også kulelager på akselen.

Må man ha eget fett for roterende utstyr.

 

Takker for innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har en Junkarri flishugger som jeg er fornøyd med.

Lurte på om jeg kan bruke vanlig universalfett til denne der akselen går inn til svinghjulet?

Her er det vel kulelager går jeg ut fra.

Det samme spørmålet går til smøring av en beitepusser. Her er det vel også kulelager på akselen.

Må man ha eget fett for roterende utstyr.

 

Takker for innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kan vel bruke det meste av fett, bare man unngår fett med molybden.

Som forrige taler sa, så er jevnlig smøring viktigere enn vilket fett du bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
vi bruke statoil univay trur e den hete, smører jevnt med 3-5 pompinger pr gang, når vi kjører forhauster smører jeg 3 ganger fra 0700 til 2300 om dagen.jevt og lite er mitt motto..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
665: Kvifor unngåv fett med molybden? I god tru har eg smurt opp alt eg har med smøreniplar med fett som inneheld molybden-sulfid...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest temlav_1
Molybdenforsterket fett har en struktur som er uegnet for kulelager. Det er egnet til mere saktegående rullelager og glidelager med stor belastning bl.a kryss, laster etc.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest temlav_1

Sjekk produktinformasjonen på statoils molywayfett, dess mer molybden i fettet dess større belastning og saktere hastighet er det beregnet på.

Et fett med lite molybdeninnhold kan også til nød brukes på vanlige kulelager.

 

http://www.statoil.no/FrontServlet?s=sdh&amp\;state=sdh_dynamic&amp\;viewid=2064559&amp\;showMenu=3_3_3_2

 

 

Men bedre med feil fett eller ikke fett i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig informasjon! Eg har spurd i butikken og fått beskjed om at fett med molybden er \&quot\;best\&quot\;..... Tydeleg at ein i smørefett-butikken min burde sett seg betre inn i bruken av fettet dei sel.

 

OFF TOPIC: Eg har ikkje veldig lang fartstid i landbruks- og maskinbransjen og har mykje å lære. Nytteverdien av forumet er for min del høg. Honnør til brukarane!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1
Ville gått for fett som er spesifisert NLGI2 EP2, dette kan du bruke til det meste, greit for en bonde å ha en type fett å forholde seg til mener nå jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anonym

Ang fett så er de riktig at moly fett ikkje bør brukes på kulelager.

Finn heller et som tåler varme og vann/grassyre.Her er det mange fett typer som ikkje tåler vann,merkele nok.Sjå etter utvaskningsfaktor og 4 kuletest.

Har funnet et fett som heter K-Nate som leveres i alt fra NLGI 00-2 med de siste innen tilsetninger og er universalt.Meget gode erfaringer med dette fettet.Kostet litt mer en vanlig men holder seg mykje betre på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anonym
NLGI EP2, alt i fra tilhenger til båt. -20 grader til 180 grader, finnst hos TemaSolutions :) Veldig fornøygd med det og prisen er rimelig pr.patron:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...