Gå til innhold

Hva slags olje skal jeg bruke?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha service på "nye" traktoren, JD 1140 82-mod. Jeg er litt i stuss på hvordan jeg skal tolke det instruksjonsboka sier om oljespesifikasjoner.

 

Framakselen skal ha "EP-olje (SAE90) i henhold til spesifikasjonene MIL-L-2105 B". Er en hvilket som helst 80W-90-olje ok? Forskjell på API GL4 og GL5?

 

Transmisjon/hydraulikk skal ha "JDM J 20 A eller tilsvarende". Hva er tilsvarende?

 

Jeg opplever at folk bak disken svarer heeelt ulikt når jeg spør om dette. En foreslår universalolje til alt, andre er svært nøye med å understreke viktigheten av å bruke helt korrekt olje (ofte til helt ville priser....) Synspunkt?

 

Og forøvrig: Instruksjonsboka sier min traktor med synkronisert gearkasse skal ha 50-55 liter transmisjon/hydralikkolje, mens en annen gearkasse bare skal ha 28 liter. Kan det virkelig stemme at det skal være 50-55 liter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg skal ha service på \&quot\;nye\&quot\; traktoren, JD 1140 82-mod. Jeg er litt i stuss på hvordan jeg skal tolke det instruksjonsboka sier om oljespesifikasjoner.

 

Framakselen skal ha \&quot\;EP-olje (SAE90) i henhold til spesifikasjonene MIL-L-2105 B\&quot\;. Er en hvilket som helst 80W-90-olje ok? Forskjell på API GL4 og GL5?

 

Transmisjon/hydraulikk skal ha \&quot\;JDM J 20 A eller tilsvarende\&quot\;. Hva er tilsvarende?

 

Jeg opplever at folk bak disken svarer heeelt ulikt når jeg spør om dette. En foreslår universalolje til alt, andre er svært nøye med å understreke viktigheten av å bruke helt korrekt olje (ofte til helt ville priser....) Synspunkt?

 

Og forøvrig: Instruksjonsboka sier min traktor med synkronisert gearkasse skal ha 50-55 liter transmisjon/hydralikkolje, mens en annen gearkasse bare skal ha 28 liter. Kan det virkelig stemme at det skal være 50-55 liter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hva er forskjellen på hypogear og hypogear LS? Jeg har brukt vanlig hypogear i alle år på min JD6200. Men jeg har også fått forskjellige anbefalinger hos FK...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

100% enig med Rune her.

Bruk transmisjonsolje på gamletraktoren og. Den gamle kan du vel nesten kjøre på spillolje, men da får du og blandet det inn i oljen til ny traktoren, som ikke er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det kan godt stemme med 50 liter olje. Grunnen til den store mengden olje er at dersom du f.eks skal tippe en tilhenger, skal det fortsatt være olje igjen til å smøre girkassa. Anbefaler spesial s e.l. Universalolje er mer tyktflytende, noe som gjør at traktoren er tregere før den blir skikkelig varm. Det du evt. må betale mer for spesial s el. tjener du nok inn igjen på mindre dieselforbruk og mindre irritasjoner over treg traktor når den ikke er driftsvarm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Takker for alle innspill!

 

På bakstussen tenker jeg at jeg fyller transmisjonsolje. Innimellom deler redskap med andre som har bortimot nye traktorer - de blir sikkert ikke blid hvis jeg blander inn universalolje. Dessuten blir det endel korte jobber på traktoren min slik at olja ikke får bli varm. FK Spesial S er vel et bra alternativ da, så får vi se hvor mange liter som må til....

 

Andre forslag til gode transmisjonsoljer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Andre oljer som er tilsvarende som Spesial S er Agrol Hybran + og Castrol Agri Trans +. Vet ikke hvordan prisen er i forhold, men mener å ha hørt at Castrol oljen er forholdsvis dyr. Samtidig er vel FK oljen kjent for å være rimelig.amu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym

Denne gangen er det slåttebjelke og gearbokser på ei Kuhn skiveslåmaskin som skal få oljeskift. I boka står det Shell Spirax 80 EP.

 

Jeg var innom mitt lokale Eik-verksted og spurte hva slags olje de anbefalte. \&quot\;Bare det er en LS-olje går det fint\&quot\;, svarte mannen bak disken. Han har stått der i mange år og har innsikt i mye... men LS, er ikke det olje for diferensialer med brems?

 

Jeg har en dunk FK 80-90 hypoid stående og spurte en annen man på samme Eik-verksted ved en senere anledning om den kunne brukes. \&quot\;Jada, det går helt fint\&quot\;.

 

Jeg har ikke til hensikt å henge ut Eik-verkstedet, men lurer litt hvordan dere andre forholder dere til slike svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest cat307_1
Tiol Xeobib.Felleskjøpet har ikke olje som passer til Valmet, bremsebelegget på skivene løser seg opp, du får en skrikelyd visst du bremser litt hard, kjøp olje til valmet hos forhandleren,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...