Jump to content

kjerringråd knekkte bolter


Guest

Recommended Posts

stemmer det! boltene er knekt jammt med overflaten på godset.10mm bolter. får jeg ut disse fire boltene sparer det meg for ca 5000 i deler pluss 3-4 dager med venting på nye deler nå midt i slåtten, så setter veldig pris på gode tips.
Link to comment
Share on other sites

Guest tracker_1
Legg på en mutter å sveis den fast i bolten. (fyll hullet på muttern med sveis så den sitter). Da får du og varmet opp bolten så den løsner lettere.
Link to comment
Share on other sites

Dersom du eller noen du vet om har\&quot\;vranggjengere\&quot\; skal det være ganske greit å få ut igjen en slik bolt. Dersom det er plass til det, borr et 8 mm hull i senter av bolten og skru inn vranggjengeren. Den er konisk og gjenget gal vei. Når denne er skruet fast(den må være grøvre enn hullet) greier man som oftes å skru ut bolten. Et slikt sett med assorterte dimensjoner skal kunne skaffes på en jernvareforretnig el. Har berga meg mange ganger.
Link to comment
Share on other sites

Guest spelarjakob_1

Du bør absolutt prøve med å sveise på en mutter. Legg på en mutter som er en til to millimeter større enn den bolten som er av. Sveis inni mutteren. Du fyller halve holet på mutteren. Når den er kjølna en grann brukar Du stearinlys. ( Smelter stearin inn langs bolten )

Med litt øvelse finn Du ut kor mykje sveis som er passeleg.

Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1
I stedet for å sveise fast en mutter bruker jeg å ta en flattjernbit hvis det er mulig. En firkantet brikke av flattjern, 50x50 mm f.eks. og 5 mm tykk. Bor et hull midt i brikka som er kanskje 1 mm mindre enn boltedimensjonen. Sett den over bolten og sveis fast. Vent til det er blitt kaldt, og så prøver du å vri brikka med en stor skiftenøkkel eller rørtang. En mutter er ofte galvanisert, eller gjengene er fulle av skitt, og det svekker sveisen. Dessuten er den minst 1 cm tykk. Det er lettere å få sveist ordentlig i flattjernbrikka. Hvis boltene er knekt i støpestål så fester ikke sveisen seg noe særlig i støpestålet. Derfor pleier det å gå bra uten at alt blir fastsveist.
Link to comment
Share on other sites

Noe som er genialt er det som kalles \&quot\;venstrebor\&quot\;. Altså et bor som er links og roterer samme vei som bolten når den skrues ut.

I mange tilfeller skrur en ut bolten som en lek med venstrebor.

Disse borene er ikke hyllevare, men må nok spesialbestilles.

Hvis ikke det funker er det jo bare å bruke ekstraktor eller \&quot\;vranggjengere\&quot\; i det hullet som er ferdig boret.

Link to comment
Share on other sites

Guest spelarjakob_1

Mi erfaring med \&quot\; vranggjenger \&quot\;, er at enten bryt Du den av, og då står Du brått med en avbroten bolt med herda stål i midten. Då er mogelegheitene til å få ut bolten forbi, eller så sprenger den slik at bolten er verre å få ut.

Ved sveis har Du fleire forsøk.

Det eg ville her er at når Du har fått ut den gjenstridige, og skal sette inn ein ny, så spray gjengane med tretjøre. Då vert bolten fast , og Du får den ut att om det eingong er aktuellt.

Og for all del! gløym ikkje å bruke stearin når bolten er høveleg varm.

Det er meir enn halve trikset.

Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1
Venstre- eller linksgående bor har jeg flere ganger kjøpt hos TESS. Et problem er at noen typer drill ikke klarer å arbeide til venstre, fordi den selvstrammende chucken løsner seg opp når du drar \&quot\;feil\&quot\; vei. Er bolten knekt dypt nede i godset kan det by på problemer å få bygd på den med sveis, uten at den fester seg i hullet. Jeg synes det er lettest å gjøre det med rutile elektroder, OK 46.00 el.l fordi slagget da flyter mot kanten og gjør at du får bygd opp med sveis bare på midten.
Link to comment
Share on other sites

Hvis du borer hull gjennom bolten funker det også å varme bolten rød med skjærebrenner. Betinger jo selsagt at godset og delene rundt tåler det. Kjør flammen gjennom hullet til bolten blir rød og vent til det er nedkjølt så er det mye lettere å få ut bolten med feks ekstraktor.
Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1

Stearinen trekker seg innover i gjengene og virker som smøring. Når man har varmet opp bolten, enten med sveis eller autogen, så forsvinner oftest alt fettet i gjengene. Er gjengene da litt skadet eller har fått litt sveisesprut i seg, så kan gjengene skjære seg når man prøver å skru bolten utover.

Man kan selvsagt smøre med andre stoffer eller sprayer som trenger seg innover, men parafinvoksen er lett å tilsette og fungerer bra.

Min gamle læremester sa de brukte sauetalg som gjengepasta før i tiden, og det laget man jo også lys av før stearinen kom....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...