Jump to content

Lage ny topp pakning til gammel motor?


Rune

Recommended Posts

Hei, jeg har en tilårskommet motor som driver et sagbruk. Dessverre ble den litt varm i sommer slik at topp pakningen er røket. De har dessverre sluttet å lage reservedeler til disse så dette må lages. Jeg er usikker på hvilket materiale jeg skal lage denne av og hvor man får tak i slikt.

Her er noe info om motoren.

Det er en Deutz dieselmotor fra 1937.

Den er vannkjølt.

Liggende sylinder.

Startes med direkteinnsprøyting, deretter slås den over til forkammer.

Ca 40 liter slagvolum.

Oppgitt til 52 Hk ved 325 O/min.

Svinghjul på 1600 Kg.

Startes med trykkluft, denne lades opp igjen med kompresjonstrykk. Må ha 14-15 kilos trykk for å starte og kan lade 25-28 Kg.

Bruker startsigareretter 7mm.

 

Noen som har peiling på dette, Ps, toppen veier 150 Kg når den er plukket ren,,,

Link to comment
Share on other sites

Guest Apple_farmer_1

Dette høres ut til å være et spesielt maskineri. Her bør vi vel nesten forlange bilder, eller aller helst video på YouTube. Driver du sagbruk vil jeg forøvrig tipse deg om www.forestryforum.com

 

Høres uansett artig ut.

Link to comment
Share on other sites

Guest Oddbjørn_1

Jeg veit at i veteranmiljøer og til gamle rallybiler blir det skjært ut toppakninger av en tynn kobberplate med plasmaskjærer eller vannjet.

 

Har du hørt med Frydenbø Power på Skjedsmokorset?

(Tidligere William Knudsen?) Ellers kan du ringe Dag Bækkedal som driver Norsk Motorhistorisk Museum i Stange. Han veit sikkert om noen annen som veit osv.... Så har du Cylmo i Trondheim (Tidligere Cylindercervice)

http://www.cylmo.no/?aid=9072092

 

Innen bilsportmiljøene finnes også kontakter til noen som skjærer ut toppakninger.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...