Gå til innhold

Finne rett lengde - PTO kraftoverføringsaksel


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, må kjøpe meg ny kraftoverføringsaksel grunnet montering av forlenget hengerfest på rundballepressa.

 

Hvordan/hva er den riktige måten å måle dette på?

 

Fra tupp til tupp på PTO-akselen, midt på eller?

 

noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stevekris_1

Hei, må kjøpe meg ny kraftoverføringsaksel grunnet montering av forlenget hengerfest på rundballepressa.

 

Hvordan/hva er den riktige måten å måle dette på?

 

Fra tupp til tupp på PTO-akselen, midt på eller?

 

noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melkebonde_1
Du trenger vel bare sette på lengre profilrør på den akselen du har? Det skal helst være minst 20cm overlapp når tappene er lengst ifra hverandre. Sett på den gamle og se hvor mye som mangler.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stevekris_1

Den jeg har er i tillegg underdimensjonert og gammel/slitt så jeg tenker jeg kjøper nytt så er det i orden en stund.

 

Har en passende aksel fra Aksan (Økonomideler?) som jeg kan få kjøpe av en kompis for en rimelig penge. Ubrukt aksel. Vidvinkel-smatre og med den får jeg 30cm overlapp når traktoren står i rett vinkel, akslingen er i sporene sine og pressa på det forlengede festet. Ser ut for meg som det er 64 HK akslingen til ø-deler.

 

Det bør vel holde eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
30 cm overlapp er for lite, spesielt på en så lang aksling som til en rundballepresse. Hvis pressa i tillegg er tung å dra, så slites den nok fort ut. Når du svinger mye så draes den og lengre ut slik at det blir mindre overlapping. Du bør nok ha overlapping tilsvarende halve lengda av akslingen. Når du skal måle akslingen så måler du fra center til center på kryssene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Da foreslår jeg at du drar på ditt nærmeste merkeforhandlerverksted og forespør deg der. En snapperkobling en nemlig ikke bare å sette på da denne kan \&quot\;slå i stykker\&quot\; girkassa på pressa hvis den er feildimensjonert eller at snapperkoblingen \&quot\;slår for hardt\&quot\; når den slår ut.

Det er ikke tilfeldigheter at f.eks John Deere bruker \&quot\;friløp\&quot\; når slureboblingen løser ut. På denne type aksling må motorturtallet helt ned for at koblingen skal ta tak igjen.

Tviler også meget sterkt på at en aksling som skal tåle max 65 hk vil holde over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stevekris_1

Ringte til Økonomideler og snakket med delelageret og spurteog de sa at 30cm overlapp var mer enn nok, så jeg får ta det som god fisk. Har også målt ved full sving, og det går bare fra 2cm.

 

Må også legge til at jeg presser veldig få rundballer i året, bare til eget hestebruk. 40-50 \&quot\;småballer\&quot\; med en gammel presse (welger rp12).

 

Den gamle akslingen var dog vidvinkel-&gt\;brytebolt og ikke vidvinkel -&gt\;smatre. Han på delelageret til ødeler sa forøvrig at det er et modell som brukes en god del på presser, så satser på at den holder. Er en kraftig plugg i alle fall, en god dimensjon større enn den originale.

 

Bekymrer meg litt over brytepunktet på den nye fremfor den gamle jmf. hva som nevnes om evt. skade med smatter, ødeler sa at smatter slår ut ved ca. 950nm. Aner ikke hva den gamle brytebolten tåler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hvis du ser på tykkelsen på brytebolten (8/10/12mm) og sammenligner med dreiemomentet oppgitt for aksler med tilsvarende brytebolt i f.eks. Økonomideler-katalogen, så får du i alle fall en grov pekepinn, men ikke helt nøyaktig\; momentet avhenger også av avstanden c/c tapp/brytebolt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest stevekris_1
Helt riktig :-) PTO ble innkjøpt og har fungert fint den. Men takk til alle som svarte - til stor hjelp :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...