Gå til innhold

MF 372 får ikke diesel


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er det flere med denne type traktor som har dette problemet? Traktoren stopper på de ukristeligste plasser, altfor ofte.

Samme tullet hver gang, den får rett og slett ikke diesel.

Har skiftet pumpe og slanger, og forsøkt å tømme tanken helt, men den er jo ikke akkurat genialt laget...

 

Hilsen frustrert kone til drittlei-av-å-skru-traktor-bonde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hestebonden_1

Hei

 

Er det flere med denne type traktor som har dette problemet? Traktoren stopper på de ukristeligste plasser, altfor ofte.

Samme tullet hver gang, den får rett og slett ikke diesel.

Har skiftet pumpe og slanger, og forsøkt å tømme tanken helt, men den er jo ikke akkurat genialt laget...

 

Hilsen frustrert kone til drittlei-av-å-skru-traktor-bonde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Begynner med det enkle, helt på grensa til det banale. Du sier du har skifta pumpe og slanger, men hva med dieselfilter?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Har ikke MF, men hadde lignende problemer på en JD. Da var det luftinga på dieseltanken som var tett, slik at det ble vacuum på tanken, og da kom ikke dieselen fram til pumpa etter å ha kjørt en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hestebonden_1

Jada, fyller diesel da, vettu=)

 

Har skiftet filter flere ganger, luftinga på dieseltanken er heller ikke tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt med det samme selv på 1993 MF 372. Skiftet dieseltank og har ikke angret, det er visst nok ett belegg inni tanken som smuldrer opp...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hestebonden_1

Takk for svar!

Ja, fødepumpa har blitt \&quot\;rengjort\&quot\; noen ganger, var derfor jeg prøvde å få tømt tanken skikkelig. Men den er jo egentlig helt på trynet laget, så det går bare ikke.

Da blir det vel ny, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hestebonde reis på verksted med traktorn din dette er enten en fillesak som løses lett eller kan ta tid. hadde sjøl problemer med volvo 65o før jul- etter masse timer selv med inn og ut av alt ifra tank sil til fødepumpe kom eik gubben her og fant ut at diesel slangen min ikke var tett blæææ.

Hadde full service på alt ifra tank til dyser fant kilosvis med dritt i tanken-traktoren føles tryggere nå-ikke var det så dyrt heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis den stopper under belastning så kan det være en enkel og billig forklaring på problemet. i bunnen av fødepumpa ( den lille med håndpumpa på) der ligger det en sil og to runde ventiler\\dyser. disse har en tendens til å løstne og da får du dette problemet.

 

noe sm også er mulig...hvis luftinga på toppa til dieseltanken er tett (er lufting der) så vil den stoppe når dieselbehovet blir stort...tanken får sugeeffekt og pumpa klarer ikke å dra dieselen ut fra tanken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hestebonden_1

Tusen takk for flere råd=)

 

Har jo skiftet ut det meste bortsett fra tanken, og i og med at det ER fullt av dritt i tanken som jeg ikke får ut, er kanskje løsningen til 6330 og Markus S den mest nærliggende.

Selv om det er kjedelig, altså.

Dette er liksom \&quot\;min\&quot\; traktor, den blir jo sparsomt brukt annet enn i slåtten, og det er den vi har mest trøbbel med..

Kanskje jeg skal kjøpe meg en konebil i stedet \;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har samme traktoren og har hatt samme problemet. Forklaringen hos meg var et dieselrør som var utett. Det sugde inn luft, men det lakk ikke diesel ut. Eik fikset det og har ikke hatt problemer siden.

 

Ellers er min plaget med kondens om vinteren. Blir også endel småkjøring, hvor den bare så vidt oppnår arbeidstemp. Løste seg med kondensfjerner. Kondens merkes ved at den vil gå litt opp og ned i turtall hvis den får stå å gå en stund. Trekker dårlig gjør den også, men vil uansett stoppe etter en stund da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Hei, har samme problem. Satte tidligere inn et lite ekstra filter mellom tank og pumpe. Dette skiftes jevnlig og har tatt vekk mye av dritten fra tanken. Nå har den imidlertid fått stopp og jeg har byttet begge filter,tømt tanken og rengjort pumpe. Jeg får start,men den stanser ganske snart og raskere ved mye speed.Hvorfor finner jeg ikke ut av. Ny tank var urimelig dyr. ærlig med tanke på at dette er en generell svakhet ved denne traktoren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alutrac_1
fjern stoppekrana foran fødepumpa, og erstatt den med en ny slange fra tanken,og en 90 gr med svivel og nippel du skrur inn i fødepumpa.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Unødvendigt å fjerne krana! Skru heil opp og ut plastskruen med håndtak, og fil bort ca. ein halv cm. i tuppen. Monter ihop og kjør!

Du får ikkje stengt krana meir, men det blir god åpning for dieselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Anonym

Hei, ser dette er en gammel tråd, men jeg har samme traktor og opplever dette problemet fra tid til annen. Min erfaring er at det kommer kondens i tanken (hjelper da ikke at tanken ligger over motoren), selv med kondensfjerner oppstår det fra tid til annen. Da er det bare å rense tanken og hele systemet, glasset under filteret er ikke nok, en glemmer ofte å sjekke tidlig nok. Et annet problem med disse er at det er et stoff inne i tanken som løsner og tetter det som er av filter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei, jeg har en 1976 MF1884wd hvor jeg har opplevd samme problem, stopper når den vil. Prøvde det mest åpenbare, filter, fødepumpe, tømt tank. Problemet var der fortsatt., problemet er nok som flere har nevnt,  90gr bend under tank med hvit nylon stenge kran har en designfeil. Får å være sikker på at dette er problemt, når du får stopp, med den manuelle føde pumpe så pumper du samtidig som du har skrudd av tilføselsesl røret på diesel pumpa, her skal det fort komme diesel hvis føde pumpa de er ok. Kommer et ikke diesel da, er det garantert 90 gr. Jeg løste dette med å tømme tanken, dette gjør du med en pumpe som tåler diesel som kan monters på drill, Dette går realtivt raskt så skrur du av denne 90 saken, hvis du ser på hullet hvor den treffer 90gr så er den veldig trang, jeg borret opp hullet så stort som mulig. Problem solved

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...