Gjest Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Hei. Jeg skal bygge om eksosanlegget på en traktor. Jeg tenkte å kjøpe rustfrie rør/rørbend og sveise sammen. Jeg tok et kjapt søk på nettet og fant dette: http://maxam-tuning.com/catalog/product_info.php?products_id=4333&osCsid=e0qoggvqo6tsch3css16p4e8q5 Er dette rør som kan holde til bruk på en traktor, eller kommer det til å riste sundt? Noen som vet om andre som leverer sveiserør til eksos? Må ikke være rustfritt...:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tracker_1 Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Hei. Jeg skal bygge om eksosanlegget på en traktor. Jeg tenkte å kjøpe rustfrie rør/rørbend og sveise sammen. Jeg tok et kjapt søk på nettet og fant dette: http://maxam-tuning.com/catalog/product_info.php?products_id=4333&\;osCsid=e0qoggvqo6tsch3css16p4e8q5 Er dette rør som kan holde til bruk på en traktor, eller kommer det til å riste sundt? Noen som vet om andre som leverer sveiserør til eksos? Må ikke være rustfritt...:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Oddbjørn_1 Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Skal du sveise et eksosanlegg så kan du bruke rør av tykt gods nederst ved motoren, de er mye sterkere. Slike får du tak i hos en rørlegger, fine 45 og 90 graders bend i ulike dimensjoner. Så går du over til tynnere eksosrør etterhvert. Er det turbo på motoren så kan gjerne eksospotta være av en type som du kan se tvert gjennom, for å lette gjennomstrømmingen. Er det ikke turbo på motoren så vil en slik åpen potte gi alt for mye bråk. (Turboen i seg selv demper motorlyden mye.) Er du heldig så blir det akkurat passe plystring fra turboen også....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tracker_1 Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Vangbo har jo mye fine og dyre saker:-) Jeg skal bygge det om så jeg får sidemontert eksos. Det er turbo på traktoren, og potta har jeg sparket vekk for lenge siden, så turboen plystrer fiiiint den:-) Har bare et rør som er brunt av rust nå... Lyddemperne for å sette i røret for å dempe støy kommer jeg til å vurdere. Man blir litt ør i hodet etter en arbeidsdag med såpass lyd:-) @ Bakkjen\; Hvis du har luft på traktoren så kan du kanskje bruke en eksosbrems fra en gammel lastebil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Åge_1 Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Summit racing Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TH_1 Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Bakkjen\; Har også vurdert Vangbo sin eksosbrems, vil prøve å kjøpe den direkte fra USA, der den koster ca 1100 dollar... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Oddbjørn_1 Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Daugbjergs turbosett, som bl.a. ble nymontert på hundrevis av Massey Ferguson hadde en slik invendig perforering i det rustfrie røret. Det var eneste lyddemperen etter turboen. Valmet 6000-serie med eksospotte under panseret og rør oppå panseret har også en slik innvendig perforering. Og den demper lyden en hel del, det høres godt om man prøver å erstatte det røret med et \"\;vannrør\"\; el.l. Når det gjelder eksosbrems så kan man godt bruke et spjeld fra en liten lastebil, og så bruke en elektrisk solenoid fra f.eks. en selvstarter til å betjene spjeldet. Den er mer enn sterk nok til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar