Gå til innhold

Eksosrør...


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal bygge om eksosanlegget på en traktor. Jeg tenkte å kjøpe rustfrie rør/rørbend og sveise sammen. Jeg tok et kjapt søk på nettet og fant dette:

 

http://maxam-tuning.com/catalog/product_info.php?products_id=4333&osCsid=e0qoggvqo6tsch3css16p4e8q5

 

Er dette rør som kan holde til bruk på en traktor, eller kommer det til å riste sundt? Noen som vet om andre som leverer sveiserør til eksos? Må ikke være rustfritt...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Hei.

 

Jeg skal bygge om eksosanlegget på en traktor. Jeg tenkte å kjøpe rustfrie rør/rørbend og sveise sammen. Jeg tok et kjapt søk på nettet og fant dette:

 

http://maxam-tuning.com/catalog/product_info.php?products_id=4333&amp\;osCsid=e0qoggvqo6tsch3css16p4e8q5

 

Er dette rør som kan holde til bruk på en traktor, eller kommer det til å riste sundt? Noen som vet om andre som leverer sveiserør til eksos? Må ikke være rustfritt...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Skal du sveise et eksosanlegg så kan du bruke rør av tykt gods nederst ved motoren, de er mye sterkere. Slike får du tak i hos en rørlegger, fine 45 og 90 graders bend i ulike dimensjoner. Så går du over til tynnere eksosrør etterhvert.

Er det turbo på motoren så kan gjerne eksospotta være av en type som du kan se tvert gjennom, for å lette gjennomstrømmingen. Er det ikke turbo på motoren så vil en slik åpen potte gi alt for mye bråk. (Turboen i seg selv demper motorlyden mye.)

Er du heldig så blir det akkurat passe plystring fra turboen også.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Vangbo har jo mye fine og dyre saker:-) Jeg skal bygge det om så jeg får sidemontert eksos. Det er turbo på traktoren, og potta har jeg sparket vekk for lenge siden, så turboen plystrer fiiiint den:-) Har bare et rør som er brunt av rust nå... Lyddemperne for å sette i røret for å dempe støy kommer jeg til å vurdere. Man blir litt ør i hodet etter en arbeidsdag med såpass lyd:-)

 

@ Bakkjen\; Hvis du har luft på traktoren så kan du kanskje bruke en eksosbrems fra en gammel lastebil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakkjen\; Har også vurdert Vangbo sin eksosbrems, vil prøve å kjøpe den direkte fra USA, der den koster ca 1100 dollar...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1
Daugbjergs turbosett, som bl.a. ble nymontert på hundrevis av Massey Ferguson hadde en slik invendig perforering i det rustfrie røret. Det var eneste lyddemperen etter turboen. Valmet 6000-serie med eksospotte under panseret og rør oppå panseret har også en slik innvendig perforering. Og den demper lyden en hel del, det høres godt om man prøver å erstatte det røret med et \&quot\;vannrør\&quot\; el.l. Når det gjelder eksosbrems så kan man godt bruke et spjeld fra en liten lastebil, og så bruke en elektrisk solenoid fra f.eks. en selvstarter til å betjene spjeldet. Den er mer enn sterk nok til det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...