Gå til innhold

Magnetbormaskin


Rep_1

Anbefalte innlegg

Eg ser det er stor forskjell i prisar på magnetbormaskiner.

Lurte på å invistere i ei istaden for ei søylebormaskin med reimer.

Hovudsakeleg til bruk i eit landbruksverksted. Ikkje stort behov sjelden eller aldri behov for å borre større en 35mm.

Ser Wee gruppen har ei som går med morsekon bor (som er vanlig i søylebormaskiner) Er det nokon som har erfaring med WEE eller dennetypen bormaskiner? Ser for meg det er greit å kunne ta den med i "felten " om behove kunne oppstå iogmed eg reiser rundt og reparerer litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert til sitt bruk.

Reimemaskin kun til små dimensjoner, over 20mm begynner å bli kronglete. Tungrodd å regulere hastigheten. Men en rimelig maskin.

Gearmaskin med morsekon. Proffmaskin, men pris fra ca 15.000,- + mva og oppover. Greit for noe større dimensjoner. Lett å geare. Det er denne maskinen som blir brukt til daglig hos meg. Savner automatisk smøring for å skåne borra.

Magnetmaskin (kjernebormaskin). Et suverent system for større dimensjoner og den er portabel. (Men søylemaskinen blir foretrukket fordi den står klar og ikke trenger å rigges.) Det er ikke bestandig så lett å finne flate til å feste magneten. Har hendt at jeg har sveiset fast plate for å få anlegg. Hadde vel ikke kjøpt den uten at jeg tilfeldigvis fikk tak i en demomaskin rimelig (listepris 5-6000 + dyre bor.), men er svært glad at jeg fikk tak i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...