Gå til innhold

Lessevogn


Gjest

Anbefalte innlegg

Har nå fått et tilbud på en Faro 3500 lessevogn fra pøttinger, tilbudet kommer fra det lokale eik-senteret. Prisen de tilbyr er 304.000, er dette et bra tilbud? Lønner det seg og kjøre med lessevogn?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått et tilbud på en Faro 3500 lessevogn fra pøttinger, tilbudet kommer fra det lokale eik-senteret. Prisen de tilbyr er 304.000, er dette et bra tilbud? Lønner det seg og kjøre med lessevogn?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåtass_1

Har ikke noe forutsetning for å kommentere prisen, men har vært på kurs med en kar fra landbruksrådgivninga på Agder som har utvikla et dataprogram for sammenligning av kostnader ved ulik grovformekanisering, og han påpekte stadig vekk at lessevogna kom godt ut i beregningene. Det blir jo noe teoretisk, og kommer jo an på dine forhold er med tanke på transportavstand, jordtype, siloer, m.m.

 

Står litt om det her: http://agder.lr.no/fagartikler/6260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Selger Eik senteret Pöttinger ennå? Prisen høres grei ut den, A-K maskiner averterer med førsesongpris på Faro 3500 til 360 000,- eks. mva. Lønnsomheten med å kjøre lessevogn er nok bra. God kapasitet. Flaskehalsen er nok under innlegging i silo, men har du kapasitet til å ta unna der så er det vel ingen raskere måte å gjøre unna slåtta på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monster_1
Hvor god kutting opplever dere som kjører Faro-vogn at det reelt sett er på disse vognen? Kan det sammenlignes med snitter, og således være egnet for silo med fylltømmer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1

Jeg har kjørt Faro 3500D i to sesonger nå og er meget godt fornøyd med den. Jeg bruker den både i tårnsilo med transportbånd og Royal fyller (har ikke tømming) og i plansilo med gjennomkjøring. Det tar selvfølgelig lang tid å tømme lasset på transportbånd, men da trenger jeg heller ikke røre massen igjen før den ligger på forbrettet. I plansiloen er det bare kapasiteten på pakkemaskinen som begrenser. Jeg kjører da helst fra jorder som ligger ca 1 km fra gården, hadde jeg kjørt på jordene som ligger rundt siloen ville ikke pakkeren klart å holde følge.

 

Når det gjelder kuttingen vil jeg si at den er jevn, men jeg tviler på at det er like kort som i en snitter (uten at jeg har noe erfaring med slikt utstyr). Jeg ville sagt at det i praksis er ca. 10 cm, men da er det ikke noe som er veldig langt slik det var med den gamle vogna som ikke hadde innmateren som er i Faro-vogna. Det fungerer ihvertfall bra med fylle-delen av fylltømmeren, men hvorda det ville fungere å ta ut med vifte og rørgate vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...